Adviesalerts! Bijzondere en nieuwe risico’s

Katern Adviesalerts!

(Uit katern Bijzondere en nieuwe risico's, VVP 2-2025) Bijzondere en nieuwe risico’s, niemand kan er beter mee uit de voeten dan de financieel adviseur. VVP schetst weer trends en tricks. Zo komt er een kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen.

Dat er een kentekenplicht komt – per 1 juli – voor bijzondere bromfietsen is op zich niet verrassend. Die plicht was immers al opgenomen in het kader Licht Elektrische Voertuigen (LEV). De implementatie van dat kader had de minister echter uitgesteld. Dit om de samenhang met elektrische fietsen nog eens te bestuderen. Maar er was toch wel druk om nu snel duidelijkheid te scheppen, onder meer inzake de e-step.

Vanaf 1 juli 2025 geldt dus kentekenplicht voor alle bijzondere bromfietsen die nieuw in het verkeer worden gebracht. Eigenaren van bestaande bijzondere bromfietsen, zoals de BSO-bus, moeten binnen een jaar een kenteken aanvragen bij de RDW. Het nieuwe kenteken begint met de hoofdletter E en komt op een kleiner formaat blauwe kentekenplaat.

Ondertussen blijft sprake van een verzekeringslacune als het gaat om de e-bike. Als nu met een e-bike – en de fatbike is ook zo’n fiets - materiële of erger letselschade aan een derde wordt toegebracht, moet de AVP of AVB uitkomst bieden. Maar wat nu als zo’n verzekering niet is afgesloten? Het Waarborgfonds Motorverkeer biedt in dit geval geen soelaas. Sinds eind 2023 wordt een e-bike die tot een beperkte snelheid wordt ondersteund gezien als een fiets en het Waarborgfonds is alleen aan te spreken voor schade veroorzaakt door motorrijtuigen (dus wel bijvoorbeeld de speed pedelec).

Het Verbond van Verzekeraars verklaart tegenover VVP: “Wij zijn geen voorstander van verzekeringsplicht, maar vinden het natuurlijk wel belangrijk dat meer mensen een AVP nemen. Niet iedereen is zich bewust van het belang van een AVP, terwijl de schade, na een ongeval, groot kan zijn.”

De vraag is of hiermee kan worden volstaan. Verzekeraars zullen zich steeds meer achter de oren krabben als de schadelast toeneemt en de AVP-/AVB-dekking inperken of schrappen. En dan?

Moderne snufjes

Rijhulpsystemen, tegenwoordig stikken auto’s ervan. Je zou zeggen dat je er als verzekeraar vrolijk van wordt, maar het tegendeel is het geval. Univé schrijft: “Op WAverzekerde auto’s met rijhulpassistentie was de schadefrequentie afgelopen jaar bijna 25 procent hoger. Het verschil bij Volledig Casco verzekerde modellen is, met 44 procent in 2024, zelfs nog groter. Auto’s met rijhulpsystemen zijn vaak nieuwer en duurder in de aanschaf, wat de verzekerde waarde hoger maakt en dus ook de premie. Bovendien zijn moderne en zeker elektrische auto’s vaak zwaarder dan oudere modellen zonder rijhulpsystemen, wat hun impact bij een aanrijding vergroot. Daarnaast hebben de moderne snufjes een significant effect op het schadeherstel.” En mensen denken ten onrechte dat ze er betere rijders door worden.

Johan Cruijff zou hebben gezegd: elk voordeel heb zijn nadeel.

Scope 15

De energietransitie voltrekt zich in een razend tempo. Het zorgt voor nieuwe verzekeringsvraagstukken. NARIM, Adfiz, Verbond van Verzekeraars en VNAB zijn een onderzoek gestart naar de verzekerbaarheid van grote, innovatieve duurzame projecten. Door concrete knelpunten en oplossingen te identificeren, willen de betrokken partijen de verzekerbaarheid van duurzame projecten verbeteren. Zakelijke klanten, verzekeringsadviseurs en verzekeraars worden geïnterviewd, en de bevindingen worden in het najaar van 2025 samengevat in een position paper met concrete aanbevelingen voor verzekeraars, adviseurs, riskmanagers en de overheid. Hopelijk komt in de paper ook te staan dat vroegtijdig inschakelen van financieel adviseur en verzekeraar(s) de verzekerbaarheid enorm ten goede komt. Verder horen wij uit het veld dat adviseurs soms niet goed weten wat verzekeraars te bieden hebben op duurzaamheidsgebied of een duidelijk aanspreekpunt missen. Ook daar is nog wel te winnen dus.

Scope 12 (keuring zonnestroominstallaties) is inmiddels een vertrouwd begrip. Inmiddels is een certificatieregeling in de maak voor energieopslagsystemen met een capaciteit van 20 kilowattuur of meer. Die regeling gaat naar verwachting Scope 15 heten. Overigens is de capaciteit van de snel opgerukte thuisbatterij doorgaans lager dan 20 kWh. Maar ook hier zijn juiste installatie en juist gebruik van groot belang. Het kan nooit kwaad uw klanten preventietips mee te geven. Op www.brandweer.nl bijvoorbeeld staan die tips.

Cyber

Al die tijd gedacht dat een cyberverzekering zonder losgelddekking geen goed advies was. Nu blijkt uit het promotieonderzoek van Tom Meurs, specialist cybercriminaliteit bij de politie, dat cybercriminelen fors meer losgeld vragen als ze weten dat hun slachtoffer een cyberverzekering heeft. Ze zoeken zelfs gericht naar een cyberpolis in het systeem dat ze hebben gekraakt.

Tenzij men externe backups heeft, zit er voor bedrijven doorgaans niks anders op dan het geëiste losgeld te betalen. Dus dan zou het advies moeten zijn: neem een verzekering met losgelddekking, maar houd de polisbescheiden uit de computer. Dat is wel erg contrair aan de digitaliseringstrend, maar misschien is dat eigenlijk wel het echte probleem: door alles maar te digitaliseren, is het voor cybercriminelen ook wel erg makkelijk geworden om hun slag te slaan.

Elk voordeel heb zijn nadeel, zou Johan Cruijff ook hier zeggen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Extra hypotheekruimte meest energiezuinige woningen wordt verlaagd

Extra hypotheekruimte meest energiezuinige woningen wordt verlaagd

De bedragen die bij de berekening van de financieringslast buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij energiezuinige woningen worden aangepast vanwege de lagere...

Inlevingsvermogen is cruciaal

Inlevingsvermogen is cruciaal

(Uit katern Bijzondere en nieuwe risico's, VVP 2-2025) Weten wat er leeft bij de klant en daar dan creatief (maatwerk)oplossingen bij bedenken in goed samenspel...

Duurzame producten die relevant zijn én blijven

Duurzame producten die relevant zijn én blijven

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP 2-2025) Sinds april versterkt Mijntje van Paridon het team van Turien & Co. als manager product- en portefeuillemanagement....

VVP 2-2025: behoefte aan écht blijft

VVP 2-2025: behoefte aan écht blijft

VVP 2-2025 biedt weer volop inspiratie en kennis aan financieel adviseurs, onder meer in het katern Bijzondere en nieuwe risico’s. Inlevingsvermogen is cruciaal...

Adviseur vaak huiverig om advies over verduurzaming koopwoning te geven

Adviseur vaak huiverig om advies over verduurzaming koopwoning te geven

Hoewel hypotheekadviseurs een onmisbare schakel zijn voor de verduurzaming van koopwoningen, is verduurzaming nog niet altijd onderwerp van een adviesgesprek. Zo...

Minister: risicoregelreflex voorkomen bij brandveilig verduurzamen

Minister: risicoregelreflex voorkomen bij brandveilig verduurzamen

De minister wil een 'risicoregelreflex' voorkomen als het gaat om brandveilig verduurzamen. Zij ziet ook geen noodzaak voor een nationaal actieplan. Dat schrijft...

750 miljoen euro extra voor Nationaal Warmtefonds

750 miljoen euro extra voor Nationaal Warmtefonds

Minister Keijzer (Volkshuisvesting) voegt sneller dan verwacht geld toe aan Nationaal Warmtefonds. Het gaat om ongeveer 750 miljoen euro. In 2024 hebben bijna...

Duurzaam schadeherstel als norm

Duurzaam schadeherstel als norm

(Verbond van Verzekeraars in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam herstel moet in 2027 de gangbare praktijk zijn bij het afhandelen van schade, in plaats...

De stroom tegen keert het tij niet!

De stroom tegen keert het tij niet!

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 1-2025) Wordt het geen tijd om als branche bij verduurzaming nog veel sneller te schakelen?...

Tweederde bedrijven verwacht de verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen

Tweederde bedrijven verwacht de verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen

Nederlandse bedrijven verwachten hun verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen. Ook de investeringen in verduurzaming nemen toe. Tegelijkertijd zijn er zorgen...