Adviesrelatie ontbreekt
LEVENSVERZEKERINGEN – In deze zaak gaat het om een execution only levensverzekeraar. Een consument heeft bij deze verzekeraar een levenslooprekening. Per 1 januari 2015 is de fiscale wetgeving gewijzigd. Wordt het levenslooptegoed in 2015 in één keer uitgekeerd, dan geldt een vrijstelling van maximaal 20 procent over het uitgekeerde bedrag. De consument is hiervan niet op de hoogte en laat in de periode januari 2015 tot en met augustus 2015 maandelijks een bedrag van € 5.800 uit de verzekering uitkeren. De consument verwijt zijn verzekeraar hem niet actief over deze wetswijziging te hebben geïnformeerd. Verzekeraar verweert zich onder meer met de volgend argumenten:
1. De aanbieder van de levenslooprekening is een execution only verzekeraar en heeft geen adviesrelatie met zijn klanten;
2. op de site van de verzekeraar is een Vraag en Antwoord-rubriek geplaatst waarin de wijziging aan de orde gekomen is;
3. de verzekeraar heeft een digitale nieuwsbrief waarin het onderwerp aan de orde is gekomen. (De consument heeft echter geen (gratis) abonnement op deze nieuwsbrief).
De commissie is van oordeel dat de verzekeraar terecht aanvoert geen adviesrelatie met de consument te hebben. De informatieverstrekking jegens de consument is dan ook minder vergaand dan die van een assurantietussenpersoon die wel een adviesrelatie met zijn klant heeft. Naar het oordeel van de commissie reikt de zorgplicht van een verzekeraar in beginsel niet zo ver dat hij zijn klanten individueel en actief dient te informeren over de gevolgen van wetswijzigingen. De verzekeraar hoeft dus van de commissie de consument niet te wijzen op de actuele fiscale ontwikkelingen. – Uitspraak 2016 – 634
Reactie toevoegen
Editie
Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea. De consument heeft gemeld...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0861) Een in België wonende man geeft zijn voormalig adres in Nederland op om het elektronische aanvraagproces te kunnen doorlopen....
(Kifid-uitspraak GC 2024-0854) De zwemvijver in de tuin van de consument is door hevige regenval beschadigd. De consument heeft voor deze schade dekking onder zijn...
Bij wijziging object is sprake van nieuwe verzekeringsovereenkomst
(Kifid-uitspraak GC 2024-0858) Uit vraag 2 van het reglement van Kifid volgt dat de klacht over de weigering om een overeenkomst aan te gaan alleen behandelbaar...
Racefietser gaat onderuit bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2024-0849) De consument claimt schade op zijn fietsverzekering na diefstal van zijn racefiets. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, omdat...
Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0843) Waterschade na vochtdoorlating (buiten)muren. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de...
Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening
(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0834) De consument heeft bij het verplaatsen van een plantenpot de bijbehorende onderzetter vergeten mee te verplaatsen. Hierdoor is schade...
Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken
(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...