Adviseur in 2023 overbodig

Jeroen Bais

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte nieuws: over vijf jaar, twee maanden, vijf dagen, vier minuten houdt je baan op te bestaan. In ieder geval heb je wat tijd om jezelf voor te bereiden en aan te passen.

Mijn naam is Al. Al Gorithm. Jij kent mij niet, maar ik ken jou wel. Ik volg jou en je gewoonten al een tijdje. Ik ben overal en je kunt maar beter aan me wennen. Ik ben jouw wereld. Geloof je me niet? Als je vanavond op de bank ploft om die Netflix-film te bekijken, raad eens wie die heeft aanbevolen? Ik. En zal ik je nog iets verklappen? Omdat je vorige week twee afleveringen van Daredevil hebt bekeken, kan het zomaar zijn dat ik je de komende drie maanden een gezonde dosis Marvel serveer. Dezelfde zes Coldplayliedjes op de eindeloze Spotifyplaylist zijn mijn werk. Jij kan er ook niks aan doen dat je ‘Viva La Vida’ een onbedoelde duim omhoog gaf. Vraag je af waarom de Telegraaf je nog steeds advertenties aanbiedt voor goedkope reisjes naar Griekenland? Weet je nog die reis die je op 23 april met je vrouw hebt geboekt?

Laat dit jouw Kodakmoment zijn. Ik probeer je niet te vervangen, ik help je alleen veel efficiënter te werken. Bedrijven als Free Record Shop of V&D mislukten omdat ze de iPhone, Netflix en Bol.com niet hebben zien aankomen. Ze hebben zich niet aangepast. Ze hebben me niet omarmd. Ook jouw werk hangt af van algoritmen of je het leuk vindt of niet. Zo heb ik maar drie seconden nodig om een claim af te handelen. Een klant hoeft alleen maar een foto van de aankoopbon te uploaden en een verslag van de gebeurtenissen in te spreken. Zodra er op ‘verzenden’ is gedrukt heb ik niet meer dan drie seconden nodig om de claimgeschiedenis te bekijken, de polis te controleren en achttien fraudedetectie-algoritmes te laten draaien. In dezelfde tijd stuur ik instructies naar de bank om het aankoopbedrag onder aftrek van het eigen risico over te maken. Check zelf maar bij Lemonade uit New York.

Met de tijd word ik beter. Toen ik net begon met internet afzoeken, was ik niet erg goed. Nu gebruik je mijn naam als een werkwoord: Google. Ik ben zo goed in het zoeken op het internet, dat je niet meer zonder me kunt. Ik wil jou niet vervangen. Maar ik kan wel in een paar seconden een profiel van

‘Laat dit jouw Kodakmoment zijn’

jouw klant maken met een compleet overzicht met de top 3 best passende verzekeringsoplossingen. Geloof me. En ik ben nog maar net gestart. Het startschot voor de 10 kilometer heeft zojuist geklonken. Er is vrijwel geen limiet aan de hoeveelheid werk waarmee ik jou kan helpen. Ik heb een voorstel; ontdek hoe je mij kunt gebruiken en pas je hierop aan. Anders heb je nog maar vijf jaar een baan.

Reactie toevoegen

 
Editie
Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...

Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Toekomstgerichte keuzes maken

Toekomstgerichte keuzes maken

(door Herbert Derks, Derks Bedrijfsadvies & Ondernemersnetwerken) In mijn vorige VVP-artikel (juni 2018) stelde ik dat het intermediair er in deze tijd goed...