Adviseur in 2023 overbodig

Jeroen Bais

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte nieuws: over vijf jaar, twee maanden, vijf dagen, vier minuten houdt je baan op te bestaan. In ieder geval heb je wat tijd om jezelf voor te bereiden en aan te passen.

Mijn naam is Al. Al Gorithm. Jij kent mij niet, maar ik ken jou wel. Ik volg jou en je gewoonten al een tijdje. Ik ben overal en je kunt maar beter aan me wennen. Ik ben jouw wereld. Geloof je me niet? Als je vanavond op de bank ploft om die Netflix-film te bekijken, raad eens wie die heeft aanbevolen? Ik. En zal ik je nog iets verklappen? Omdat je vorige week twee afleveringen van Daredevil hebt bekeken, kan het zomaar zijn dat ik je de komende drie maanden een gezonde dosis Marvel serveer. Dezelfde zes Coldplayliedjes op de eindeloze Spotifyplaylist zijn mijn werk. Jij kan er ook niks aan doen dat je ‘Viva La Vida’ een onbedoelde duim omhoog gaf. Vraag je af waarom de Telegraaf je nog steeds advertenties aanbiedt voor goedkope reisjes naar Griekenland? Weet je nog die reis die je op 23 april met je vrouw hebt geboekt?

Laat dit jouw Kodakmoment zijn. Ik probeer je niet te vervangen, ik help je alleen veel efficiënter te werken. Bedrijven als Free Record Shop of V&D mislukten omdat ze de iPhone, Netflix en Bol.com niet hebben zien aankomen. Ze hebben zich niet aangepast. Ze hebben me niet omarmd. Ook jouw werk hangt af van algoritmen of je het leuk vindt of niet. Zo heb ik maar drie seconden nodig om een claim af te handelen. Een klant hoeft alleen maar een foto van de aankoopbon te uploaden en een verslag van de gebeurtenissen in te spreken. Zodra er op ‘verzenden’ is gedrukt heb ik niet meer dan drie seconden nodig om de claimgeschiedenis te bekijken, de polis te controleren en achttien fraudedetectie-algoritmes te laten draaien. In dezelfde tijd stuur ik instructies naar de bank om het aankoopbedrag onder aftrek van het eigen risico over te maken. Check zelf maar bij Lemonade uit New York.

Met de tijd word ik beter. Toen ik net begon met internet afzoeken, was ik niet erg goed. Nu gebruik je mijn naam als een werkwoord: Google. Ik ben zo goed in het zoeken op het internet, dat je niet meer zonder me kunt. Ik wil jou niet vervangen. Maar ik kan wel in een paar seconden een profiel van

‘Laat dit jouw Kodakmoment zijn’

jouw klant maken met een compleet overzicht met de top 3 best passende verzekeringsoplossingen. Geloof me. En ik ben nog maar net gestart. Het startschot voor de 10 kilometer heeft zojuist geklonken. Er is vrijwel geen limiet aan de hoeveelheid werk waarmee ik jou kan helpen. Ik heb een voorstel; ontdek hoe je mij kunt gebruiken en pas je hierop aan. Anders heb je nog maar vijf jaar een baan.

Reactie toevoegen

 
Editie
Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Keuzes maken gaat van au

Keuzes maken gaat van au

“Klantcontact verandert, de klant gaat meer zelf doen”. “Hoe zorg je er als adviseur voor dat je digitaal bij de tijd blijft en tegelijkertijd...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....

Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Je data in ruil voor een polis

Je data in ruil voor een polis

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...

Themanummer boordevol taboes

Themanummer boordevol taboes

De editie van het New Financial Magazine heeft als thema Taboe. Heel veel taboes uit de sector komen in dit themanummer voorbij. Van alle taboes wordt ook de keerzijde...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...