Ken je vak! VVP 3-2025: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Kifid NIEUW 1

Ken je vak! VVP 3-2025: leren van Kifid-uitspraken hypotheken.

De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP.

Adviseur is vrij in bepalen eigen vergoeding      

HYPOTHEKEN - In deze uitspraak verzoekt de consument aan de bank een verhoging van 30.000 euro op een bestaande hypotheek. Aangezien op het door de consument bewoonde pand (nog) geen woonbestemming rust, eist de bank dat de consument zich laat bijstaan door een adviseur. Hetzij een adviseur van de bank dan wel een adviseur naar keuze van de consument. De bank rekent voor een dergelijk adviestraject 1.900 euro.

Een van de klachten die de consument aan de Geschillencommissie voorlegt betreft de hoogte van deze advieskosten. De commissie wijst dit onderdeel van de klacht af met onder meer de volgende motivering: “Het uitgangspunt is dat een adviseur (hier de bank) recht heeft op een vergoeding voor zijn werkzaamheden en het staat hem in beginsel vrij om zelf te bepalen tegen welke hoogte van die vergoeding hij zijn werkzaamheden wenst te verrichten. De consumenten zijn op hun beurt vrij om te kiezen van welke partij zij diensten afnemen. Van deze vrijheid hebben de consumenten ook gebruik gemaakt want een andere adviseur heeft hen bijgestaan in het aanvraagproces van de verhoging.” - Uitspraak GC 2025 -0456

 

Bank moet duurzaamheidskorting zelf melden              

HYPOTHEKEN - Consumenten praten in augustus 2023 met de bank over de financiering van de aankoop van een tweede woning. In dit gesprek komt ook de hypotheekconstructie van de eerste woning, die ook bij de bank is ondergebracht, aan de orde. Nadat de consumenten bekend raken met het feit dat de bank ook een duurzaamheidskorting aanbiedt, hebben zij hierover contact opgenomen met de bank. In de eerdere gesprekken met de bank heeft de bank het onderwerp duurzaamheidskorting in de beleving van de consument niet aan de orde gesteld.

De Geschillencommissie oordeelt dat de bank de duurzaamheidskorting zelf in de gesprekken met de klant aan de orde had moeten stellen. De commissie motiveert dit onder meer als volgt: “Hoewel de duurzaamheidskorting wel is vermeld in de stukken die de consumenten van de bank ontvingen, staat het vast dat de adviseur de duurzaamheidskorting niet met de consumenten heeft besproken in de adviesgesprekken. De commissie is van oordeel dat het aan de adviseur van de bank was om de consumenten hierop te wijzen, temeer omdat het een eigen voorziening is van de bank. De bank heeft de door de consumenten gestelde hoogte van het bedrag van de gemiste duurzaamheidskorting, 801 euro, niet betwist. De commissie wijst dan ook het gevorderde bedrag wegens gemiste duurzaamheidskorting toe.” - Uitspraak GC 2025–0624

 

Verhuurbeding van toepassing bij B&B

HYPOTHEKEN - Consumenten sluiten in 2022 een hypothecaire geldlening. In de voorwaarden is opgenomen dat het de schuldenaar verboden is om het onderpand geheel of gedeeltelijk te verhuren, verpachten of door een derde te laten gebruiken.

De bank weigert toestemming voor verhuur in het kader van Bed & Breakfast en motiveert dit met de stelling dat verhuur als B&B wordt gezien als Commercial Real Estate. En daarop is de bank niet actief en haar bedrijfsvoering niet ingericht.

De Geschillencommissie wijst de klacht van de consument af met onder meer de volgende motivatie: “De bank heeft haar beweegredenen voor het weigeren van haar toestemming uiteengezet. De commissie heeft begrip voor de wens van de consumenten om een B&B te willen beginnen. Dat maakt echter niet dat het besluit van de bank om geen toestemming te geven, gelet op de haar toekomende beleidsvrijheid en door haar aangevoerde beweegredenen, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.” - Uitspraak GC 2025-0580

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...