Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN – Consumenten in deze klacht wensen een recreatiewoning te bouwen en willen hiervoor een financiering. Via een onafhankelijk financieel adviseur wordt een hypothecaire geldlening aangevraagd. Deze aanvraag wordt op 16 september 2021 bij de bank ingediend. Dezelfde dag stuurt de bank een opgave van de stukken die aangeleverd moeten worden. In deze opgave wordt niet gevraagd om een taxatierapport.

In het vervolg hierop laat de consument een bouwtekening maken, sluit hij een aannemingsovereenkomst en vraagt hij een definitieve omgevingsvergunning aan. Voor de consument onverwacht vraagt de bank op 6 december 2021 om een taxatierapport.

Consumenten slagen er vervolgens niet in om een taxatierapport aan te leveren dat hoog genoeg was in verhouding tot de stichtingskosten. De bank weigert hierop de aanvraag te honoreren. De consumenten moeten hierdoor van hun bouwplannen afzien en worden geconfronteerd met 14.754 euro aan kosten.

De consumenten verwijten de bank dat deze niet eerder in het proces heeft aangegeven, bijvoorbeeld in haar brief van 16 september 2021 waarin de bank specificeert welke stukken aangeleverd moeten worden, dat ook een taxatierapport onderdeel is van de aan te leveren stukken. Consumenten stellen dat zij hierop ook niet bedacht hadden hoeven zijn omdat bij nieuwbouw gewoonlijk wordt uitgegaan van de stichtingskosten en de eis van een taxatierapport dan achterwege pleegt te blijven.

De Geschillencommissie komt hierop tot de volgende overweging: “De bank maakt voor intermediairs, zoals de adviseur, haar acceptatiebeleid inzichtelijk. Dit doet zij door Acceptatievoorwaarden te publiceren in het systeem waartoe de adviseur toegang heeft. De adviseur heeft gesteld dat, toen hij de aanvraag in september 2021 indiende, in de Acceptatievoorwaarden slechts vermeld was dat voor een recreatiewoning ‘waardebepaling’ noodzakelijk was. Volgens de adviseur was niet gespecificeerd hoe de waarde bepaald moest worden. De bank heeft echter de Acceptatievoorwaarden overgelegd die geldend waren in september 2021. Daarin is expliciet opgenomen dat de waarde van een recreatiewoning moet worden vastgesteld met een taxatierapport.”

Hierop wijst de geschillencommissie de klacht tegen de bank af. De Geschillencommissie zegt dit niet met zoveel woorden maar lijkt wel te indiceren dat de consument niet de bank maar de adviseur moet aanspreken. –Uitspraak GC 2023 -0145

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...