Adviseur zal in 2025 meer verdienen

André van Luijk 2015

In hoeverre gaan persoonlijk advies, innovatievermogen en fintech voor adviseurs in de nabije toekomst een match vormen? VVP vroeg het drie adviesondernemers: Eric Lacroix, André van Luijk en Gerrit-Jan Doorneweerd. Hoe omarmen zij ICT om hun klant nog beter te kunnen voorzien van persoonlijk advies en welke stappen denken zij de komende jaren te gaan maken?

Schets het in jouw ogen ideale advieskantoor in 2025

André van Luijk: “Onze wereld verandert snel. Internet, computers, smartphones en techniek hebben ons leven ingrijpend veranderd. Het einde van deze veranderingen is nog niet in zicht. Techniek zal steeds meer taken van de mens overnemen. Robots zijn in de toekomst slimmer, sneller en eficiënter. In de luchtvaart is het al jaren heel gewoon dat de automatische piloot grote delen van het werk van de piloot overneemt. Met zelfrijdende auto’s wordt uitgebreid getest. In de zorg spreekt men al volop over zorgrobots. Of we het nu leuk vinden of niet, robots zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ons leven. Menselijk ingrijpen, als eindverantwoordelijke, zal tot op zekere hoogte nodig blijven.

“Ik verwacht dat deze ontwikkelingen niet voorbij zullen gaan aan onze sector. Ook inancieel advies zal deels worden overgenomen door robots. Zeker bij eenvoudige casussen kunnen computers prima uitrekenen welke hypotheek bijvoorbeeld het beste bij de klant past. Bij wat complexere casussen kan de computer een voorstel doen dat vervolgens wordt gecontroleerd – en waar nodig aangepast – door een adviseur. Al met al kan dit veel werk schelen. Maar niet alles wordt geautomatiseerd. We leven immers niet in een statische wereld. In een dynamische wereld zijn er altijd onderdelen waar je als adviseur het verschil kunt maken.

“De komende decennia zal het aantal onderdelen waarop adviseurs het verschil kunnen maken wel kleiner worden. De tarieven op het, wat ik noem, recht-toerecht-aan advies zullen afnemen. De tarieven voor de wat complexere situaties zullen echter toenemen. Dat geldt zowel voor inventarisaties, adviezen en bemiddeling. Ik denk dat er een 80-20 verhouding zal ontstaan. De robotisering zal vooral betrekking hebben op tachtig procent van het werk. Adviseurs kunnen zich dan richten op de dynamische twintig procent die overblijft.

“Ik verwacht dat deze ontwikkelingen in 2025 gerealiseerd zijn. De grote instellingen zullen tegen die tijd vooral de ‘tachtig procent’ bedienen. Kleinere kantoren zullen zich moeten gaan specialiseren, willen zij overleven. Zij zullen zich moeten focussen op onderdelen van het advies die moeilijk te automatiseren zijn. Speciieke kennis zal voor hen belangrijker worden.”

Wat is jouw rol in 2025 als adviseur?

“In 2025 is het voor een adviseur belangrijk om een hoog kennisniveau te hebben. Adviseurs zullen zich vooral bezighouden met de ingewikkeldere inanciële situaties. Denk bijvoorbeeld aan kluswoningen, hypotheken voor ondernemers, echtscheidingen en beleggingsvastgoed. Ook zal het systeem, robots en computers, soms nee zeggen tegen klanten, waarbij het toch verantwoord is om een ‘ja’ te creëren. Dat is overigens een ontwikkeling die ik nu al tegenkom. Soms probeerden mijn klanten eerst een hypotheek te regelen via een internetaanbieder. Als dat niet lukt, kunnen wij in sommige gevallen alsnog uitkomst bieden. Tot slot denk ik dat adviseurs in 2025 meer zullen verdienen. Wij hebben dan meer declarabele uren tegen een hoger tarief.”

Waar sta jij met jouw kantoor nu?

“Wij zetten momenteel volop in op kennis. Zelf heb ik vorig jaar mijn Master of Financial Planning (MFP) gehaald. Ook onze medewerkers stimuleren wij om diploma’s te halen. Hoe meer je weet, hoe sneller je oplossingen weet te vinden. Wij werken zoveel mogelijk digitaal. De afgelopen jaren hebben we veel ervaringen opgedaan als het gaat om het inancieren van kluswoningen en complexere onderpanden. Je kunt dan denken aan transformeren, splitsen en renoveren.”

‘Adviseur zal zich moeten richten op de dynamische twintig procent die overblijft’

Reactie toevoegen

 
Editie
Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

André van Luijk zoekt deelnemers coöperatieve franchise

André van Luijk zoekt deelnemers coöperatieve franchise

André van Luijk (Bureau van Luijk, Rotterdam) is gestart met een coöperatieve franchise. Momenteel werft Van Luijk deelnemers, hypotheekadviseurs die...

Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?

Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?

Na de kredietcrisis is het garantiestelsel verbeterd, zodat banken weerbaarder zijn bij nieuwe economische schokken. "Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

(Uit de Adviespraktijk, André van Luijk, VVP 01-2022) Er zullen niet veel adviseurs zijn die direct na hun opleiding hun eigen kantoor beginnen. André...

Besteed nooit je corebusiness uit

Besteed nooit je corebusiness uit

(Uit VVP-special Business Support 2021) “Toen de eerste coronabesmettingen in Europa opdoken, voorvoelden we al dat er hier een lockdown zou komen. We hebben...

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

“Zorgplicht en commercie kunnen elkaar prima versterken.” Aldus André van Luijk (Woonvisie Hypotheken en Verzekeringen, Rotterdam) over nazorg...