Adviseurs over nazorg: Wilma van der Sterre

Wilma van der Sterre re 2

“Het komt regelmatig voor dat het advies of product verandert.” Aldus Wilma van der Sterre-Aarts (De Hypotheker Eindhoven 2x en De Hypotheker Veldhoven) over nazorg in VVP 01-2019.

Hoe heb jij de nazorg ingericht?

“Onze klanten krijgen elke drie jaar het verzoek om een vragenlijst in te vullen. Aan de hand van de antwoorden wordt duidelijk of het voor de klant zinvol is om een afspraak te maken. Daarnaast krijgen ze bericht als er wijzigingen zijn die wellicht voor hun van toepassing zijn. Vorig jaar hebben we onze klanten, die in 2014/2015 een hypotheek hadden afgesloten, een uitnodiging gestuurd om een afspraak te maken voor een update gesprek. De respons op deze uitnodiging is minder dan 0,5 procent. Onze ervaring is dat een klant alleen tijd wil vrijmaken als er daadwerkelijk een financieel voordeel is te behalen of als ze zich zorgen maken vanwege berichtgeving in de media.”

Valt het bijhouden van premieontwikkelingen volgens jou onder nazorg? Wat vind je van de discussie hierover?

“Nee, vind ik niet. Uiteraard moet je alle zaken bespreken als je contact hebt met een klant. Dus ook of een verzekering beter/goedkoper kan. Nazorg met betrekking tot bijhouden van premieontwikkelingen kan mijn inziens alleen als klant een serviceabonnement heeft gesloten.”

Komt het vaak voor dat nazorg leidt tot een wezenlijk ander advies of product?

“Het komt regelmatig voor dat het advies of product verandert. De levensfase van de klant en zodoende de wensen kunnen namelijk in een paar jaar al compleet veranderd zijn. Nazorg is van belang om juist met deze veranderingen rekening te kunnen houden. Rentemiddeling, oversluiten, omzetten van de hypotheek, verkorten looptijd zijn voorbeelden van wijzigingen die regelmatig voorkomen. Maar ook kleine wijzigingen vinden plaats zoals opsturen van de WOZ-beschikking ter verlaging van de risico-opslag, laten vervallen van de rokersopslag van een risicoverzekering.”

Zou de wetgever nadrukkelijk(er) moeten omschrijven wat nazorg inhoudt?

“Dit is een lastige vraag. Ik houd van duidelijkheid. Echter: de financiële wereld is zo complex dat er altijd grijze gebieden zullen blijven bestaan. Daarnaast zouden de spelregels niet met terugwerkende kracht mogen gelden.”

Vraag je een aparte vergoeding voor nazorg? Zoja, hoeveel?

“Dat ligt volledig aan de situatie. De kosten voor het gesprek om de huidige situatie te bespreken nemen wij voor onze rekening. Indien blijkt dat er meer handelingen verricht moeten worden of dat de klant andere wensen heeft, dan spreken we met de klant af wat de vergoeding is. Dit is dus afhankelijk van de vraagstelling en de werkzaamheden die verricht moeten worden.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wft en AVG botsen

Wft en AVG botsen

(Financieel adviseur Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin, in VVP 3-2022) Gij zult nazorg leveren! In dit artikel stel ik aan de orde welke (juridische) problemen...

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust hebben samen een AOV-onderhoudsproces ontwikkeld dat elke adviesorganisatie direct kan gebruiken om de klant goed te adviseren en te voldoen aan...

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

(Kifid-uitspraak GC 2022-0124) Anders dan de adviseur stelt had hij wel degelijk een nazorgverplichting tegenover de consument. Van de tussenpersoon, aldus de Geschillencommissie,...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

Een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers. Dat is volgens voorzitter Michael Mackaaij van de Contactgroep Automatisering...

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

De AFM gaat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de beheerfase nader duiden. Aldus de toezichthouder in een toelichting op een passage in zijn dinsdag...