AFM: “Consument steeds beter bediend”
(Adviesvak over vijf jaar volgens de AFM, VVP 06-2022) “Wij verwachten dat door het maken van keuzes en het onderkennen van kwetsbaarheden bij het verlenen van financieel advies uiteindelijk de consument steeds beter bediend zal worden.”Aldus Rudy van Leeuwen, manager Verzekeren en Pensioenen bij de AFM.
Op dit moment ziet de AFM dat de activiteiten van financieel dienstverleners, en daarmee het adviesvak, zich vooral concentreren op advies en bemiddeling met beheer. Dit blijkt uit de jaarlijkse uitvraag die de AFM onder financiële dienstverleners uitzet (Marktmonitor Adviseurs en Bemiddelaars, MMAB). Daarnaast ziet de AFM ook dat steeds meer financieel dienstverleners meer dan 80 procent van hun omzet uit de dienstverlening van één productgroep behalen, 34 procent van de financieel dienstverleners die de MMAB hebben ingevuld geven aan dat dit op hun bedrijfsvoering van toepassing is.
Rudy van Leeuwen (AFM): ‘Trend van keuzes maken zal zich voortzetten.’
De AFM verwacht dat de dienstverlening van financieel adviseurs zich ook in de toekomst zal blijven concentreren op advies en bemiddeling met beheer, ondanks dat ook nieuwe vormen van dienstverlening continu ontwikkeld zullen worden. Het feit dat steeds meer financieel dienstverleners keuzes maken met betrekking tot hun bedrijfsvoering zal naar onze verwachting ook doorzetten. Het is immers belangrijk om na te denken over de doelgroep die je wilt bedienen, welke producten voor die doelgroep belangrijk zijn en op welke wijze jouw doelgroep wil communiceren. De AFM verwacht dan ook voor de komende jaren dat de trend van keuzes maken zich zal voortzetten.
Kwetsbaarheden
Keuzes maken is ook belangrijk voor de bedrijfsvoering van de onderneming. Een integere en beheerste bedrijfsvoering is één van de vele wettelijke vereisten waar een financieel dienstverlener aan moet voldoen. Een beheerste bedrijfsvoering hebben is niet zo gemakkelijk, er sluipen hier al snel kwetsbaarheden in. Een kwetsbare bedrijfsvoering kan bij alle soorten en maten financieel dienstverleners optreden, voor kleine(re) kantoren geldt dat veel activiteiten op verschillende fronten door weinig mensen moeten worden uitgevoerd (of allemaal op een paar schouders terecht komen). Voor grote(re) ondernemingen kan de kwetsbaarheid zitten in expertises die slechts bij een of weinig mensen aanwezig zijn. Een voorbeeld hiervan zijn ondernemingen die op een bepaald productgebied slechts één adviserende klantmedewerker hebben en bij uitval van deze medewerker geen backup hebben en de dienstverlening niet meer kunnen voortzetten. Of zoals een financieel dienstverlener al eens tegen ons zei: één adviseur zonder achtervang is geen adviseur.
Ontzorgen
De AFM verwacht dat door het maken van keuzes en het onderkennen van kwetsbaarheden bij het verlenen van financieel advies uiteindelijk de consument steeds beter bediend zal worden. Dit zal ook in de toekomst noodzakelijk blijven: consumenten worden geconfronteerd met belangrijke transities die impact hebben op hun financiële huishouden. Financieel adviseurs hebben toegevoegde waarde om bestaande en nieuwe klanten hierbij te ontzorgen.
Reactie toevoegen
Meer over
Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen
Hypotheek Visie gaat de aanbevelingen in de AFM-verkenning 'Kwaliteit Hypotheekadvies 2024' op een rijtje zetten voor de ruim zestig aangesloten hypotheekadvieskantoren....
AFM ziet verbeterpunten bij kwaliteit hypotheekadviezen
Hypotheekadviseurs vragen over het algemeen alle verplichte elementen uit bij de klant, maar advisering over verantwoorde woonlasten en risicobereidheid blijven...
Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie
De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over...
AFM waarschuwt voor 'pump en dump' met crypto's
De AFM maakt zich zorgen om marktmanipulatie bij de handel in crypto’s. De zogenoemde ‘pump en dump’ is een vorm van marktmisbruik waarbij deelnemers...
AFM deelt resultaten onderzoek hypotheekadvies
De AFM) heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de kwaliteit van hypotheekadvies. Tijdens Hypovak, dat op 10 oktober plaatsvindt in de Midden Nederland Hallen, zal...
Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2023
Verzekeraars rapporteren over 2023 een lichte daling van het totale aantal klachten door consumenten ten opzichte van 2022. Tussen de soorten verzekeringen zijn...
Procentuele bijdrage adviseurs aan kosten AFM-toezicht verlaagd
Adviseurs en bemiddelaars gaan 2,6 procent minder delen in de kosten van het AFM-toezicht. Hun procentuele aandeel wordt verlaagd naar 10,7 procent. De minister...
Guda van Noort lid raad van toezicht AFM
Minister Heinen van Financiën heeft Guda van Noort benoemd tot lid van de raad van toezicht (rvt) van de AFM. De benoeming is per 1 september 2024 en geldt...
Onveranderde waarde in een veranderende wereld
(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt...
AFM: "Beter changemanagement beschermt consumenten tegen overkreditering"
De AFM vraagt aandacht voor tien principes bij het verbeteren van changemanagement door verstrekkers van consumptief of hypothecair krediet. Naar aanleiding van...