AFM: “Consument steeds beter bediend”
(Adviesvak over vijf jaar volgens de AFM, VVP 06-2022) “Wij verwachten dat door het maken van keuzes en het onderkennen van kwetsbaarheden bij het verlenen van financieel advies uiteindelijk de consument steeds beter bediend zal worden.”Aldus Rudy van Leeuwen, manager Verzekeren en Pensioenen bij de AFM.
Op dit moment ziet de AFM dat de activiteiten van financieel dienstverleners, en daarmee het adviesvak, zich vooral concentreren op advies en bemiddeling met beheer. Dit blijkt uit de jaarlijkse uitvraag die de AFM onder financiële dienstverleners uitzet (Marktmonitor Adviseurs en Bemiddelaars, MMAB). Daarnaast ziet de AFM ook dat steeds meer financieel dienstverleners meer dan 80 procent van hun omzet uit de dienstverlening van één productgroep behalen, 34 procent van de financieel dienstverleners die de MMAB hebben ingevuld geven aan dat dit op hun bedrijfsvoering van toepassing is.
Rudy van Leeuwen (AFM): ‘Trend van keuzes maken zal zich voortzetten.’
De AFM verwacht dat de dienstverlening van financieel adviseurs zich ook in de toekomst zal blijven concentreren op advies en bemiddeling met beheer, ondanks dat ook nieuwe vormen van dienstverlening continu ontwikkeld zullen worden. Het feit dat steeds meer financieel dienstverleners keuzes maken met betrekking tot hun bedrijfsvoering zal naar onze verwachting ook doorzetten. Het is immers belangrijk om na te denken over de doelgroep die je wilt bedienen, welke producten voor die doelgroep belangrijk zijn en op welke wijze jouw doelgroep wil communiceren. De AFM verwacht dan ook voor de komende jaren dat de trend van keuzes maken zich zal voortzetten.
Kwetsbaarheden
Keuzes maken is ook belangrijk voor de bedrijfsvoering van de onderneming. Een integere en beheerste bedrijfsvoering is één van de vele wettelijke vereisten waar een financieel dienstverlener aan moet voldoen. Een beheerste bedrijfsvoering hebben is niet zo gemakkelijk, er sluipen hier al snel kwetsbaarheden in. Een kwetsbare bedrijfsvoering kan bij alle soorten en maten financieel dienstverleners optreden, voor kleine(re) kantoren geldt dat veel activiteiten op verschillende fronten door weinig mensen moeten worden uitgevoerd (of allemaal op een paar schouders terecht komen). Voor grote(re) ondernemingen kan de kwetsbaarheid zitten in expertises die slechts bij een of weinig mensen aanwezig zijn. Een voorbeeld hiervan zijn ondernemingen die op een bepaald productgebied slechts één adviserende klantmedewerker hebben en bij uitval van deze medewerker geen backup hebben en de dienstverlening niet meer kunnen voortzetten. Of zoals een financieel dienstverlener al eens tegen ons zei: één adviseur zonder achtervang is geen adviseur.
Ontzorgen
De AFM verwacht dat door het maken van keuzes en het onderkennen van kwetsbaarheden bij het verlenen van financieel advies uiteindelijk de consument steeds beter bediend zal worden. Dit zal ook in de toekomst noodzakelijk blijven: consumenten worden geconfronteerd met belangrijke transities die impact hebben op hun financiële huishouden. Financieel adviseurs hebben toegevoegde waarde om bestaande en nieuwe klanten hierbij te ontzorgen.
Reactie toevoegen
Meer over
VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie
Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...
Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM
Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...
(Willem Vreeswijk in VVP 3, 2023) Hoe mooi kan het adviesvak zijn! Dat is de kernboodschap van het Vakkatern ‘De Waarde van Advies’ in deze uitgave van...
AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben
De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...
Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars
De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...
Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie
De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...
Bas Windt in Geschillencommissie Kifid
Bas Windt wordt per 1 juli benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn...
Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!
Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...
Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie
DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...
VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT
Na zijn indrukwekkende presentatie vorig jaar tijdens het eerste VIP-congres zal Jarno Duursma (trendwatcher digitale technologie en auteur van vier boeken over...