Afspraken vastleggen bij bevestigen opdracht

Vaak blijkt dat het voor financieel dienstverleners onzeker is hoe ze de afspraken over zorgplicht moeten vastleggen. In deze bijdrage laten we zien welke afspraken over zorgplicht je in de opdrachtbevestiging kan opnemen, zodat adviseur en klant precies weten waar ze aan toe zijn.

In de overeenkomst beschrijf je duidelijk welke dienstverlening je voor de klant gaat verrichten. De werkzaamheden in het kader van de zorgplicht neem je hierin ook op. Dat geldt voor de wettelijke nazorg (zoals het informeren van je klant over wijzigingen in zijn financieel product of in relevante wet- en regelgeving) of voor werkzaamheden die je nader met de klant afspreekt. Hierbij kun je denken aan een jaarlijkse evaluatie van de passendheid van de financiële producten bij de situatie van de klant of de mogelijkheid voor de klant om gedurende een jaar zonder vergoeding een aantal vragen te stellen over zijn financiële producten of zijn situatie.

Belangrijk is dat je ook goed beschrijft welke vergoeding je ontvangt voor de verschillende werkzaamheden en hoe de klant deze zal betalen. De betaling van werkzaamheden kun je bijvoorbeeld opnemen in een abonnementsvorm, een betaling per verrichting, een betaling per uur tegen een vast uurtarief of een betaling ineens vooraf. Als je over de betaling van je werkzaamheden in het kader van de wettelijke zorgplicht geen afspraken maakt in de overeenkomst zal aangenomen worden dat dit onderdeel was van de initiële (advies)vergoeding.

Einde overeenkomst

Zoals in een eerdere bijdrage al genoemd is het belangrijk om duidelijk te maken wat de gevolgen zijn voor de werkzaamheden in het kader van zorgplicht als de overeenkomst eindigt. Het is raadzaam om in de overeenkomst uitdrukkelijk op te nemen dat – buiten de wettelijke nazorg – de zorgplichtwerkzaamheden die je met de klant hebt afgesproken eindigen als de overeenkomst eindigt. Ook kun je overwegen om op te nemen dat de klant een andere adviseur moet zoeken als de overeenkomst eindigt en vervolgens een verzoek tot intermediairwijziging moet indienen bij de verzekeraar.

section1_page58_article37_1.jpg

‘Door de afspraken vast te leggen weten adviseur en klant waar ze aan toe zijn’

De overeenkomst van opdracht is ook de juiste plaats om andere afspraken die je met de klant maakt vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over het gebruik van de persoonsgegevens die je van de klant verwerkt en dat je die gegevens aan een andere partij kunt doorsturen. Ook neem je in de overeenkomst duidelijk op of er algemene voorwaarden van toepassing zijn.

Bespreken en vastleggen

Het is van groot belang dat je duidelijke afspraken maakt over je werkzaamheden en dat je die afspraken zorgvuldig bespreekt en vastlegt voordat je aan de werkzaamheden begint. Afhankelijk van de zaken die je wilt afspreken kun je gebruik maken van verschillende soorten overeenkomsten en voorwaarden. Kies de middelen die het beste bij jouw dienstverlening passen. Adfiz biedt ondersteuning door voorbeelden van modelovereenkomsten en algemene voorwaarden ter beschikking te stellen.

Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"

Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"

Adfiz betitelt het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ) als een goed doordacht geheel. In haar reactie op de internetconsultatie...

Adviseur die klant voor blok zette, moet 38.119 euro misgelopen voordeel vergoeden

Adviseur die klant voor blok zette, moet 38.119 euro misgelopen voordeel vergoeden

(Rechtspraak) Wegens schending van de zorgplicht moet een adviseur een klant 38.119,34 aan schadevergoeding betalen, te vermeerderen met wettelijke rente vanaf 31...

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren

(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....

Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte

Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Sinds 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...

Adviseur behoefde niet bedacht te zijn op pandemieuitsluiting voor 27 februari 2020

Adviseur behoefde niet bedacht te zijn op pandemieuitsluiting voor 27 februari 2020

(Rechtspraak) De stelling van 4PM c.s. dat No Risk vanwege de berichtgeving over de verspreiding van het coronavirus eind januari 2020 ermee rekening had moeten...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt

Het uniform uitvraagformulier WGA-ERD is weer geactualiseerd en tegelijkertijd handzamer gemaakt. Adfiz: "In de loop der jaren zijn er de nodige toevoegingen gedaan...

Rechtbank volgt lijn Geschillencommissie Kifid

Rechtbank volgt lijn Geschillencommissie Kifid

(Rechtspraak) De door eisers gevorderde vergoeding van de advies- en bemiddelingskosten wordt toegewezen. Eisers hebben volgens de Rechtbank Gelderland voldoende...

Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen

Hypotheekadviseur hoorde beleidsregel bank te kennen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0547) De consumenten wilden voor de aankoop van hun nieuwe woning optimaal gebruikmaken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarom...

"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"

"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"

In zijn nieuwe maandcolumn fileert Adfiz-directeur een aantal misvattingen over financieel adviseurs. Daaronder "het waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk...

Blessing in disguise?

Blessing in disguise?

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract...