Afwijzingsgrond mag niet naar believen bijgesteld

ABN Amro (logo schild)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE

Een verzekeraar mag een afwijzingsgrond niet naar believen bijstellen. Dat blijkt uit een zaak tussen een VvE en ABN Amro Schade.

De Geschillencommissie: “Vóór de oorspronkelijke afwijzing van de claim van de VvE heeft de expert van Verzekeraar in zijn rapport van 26 november 2014 gemeld dat sprake was van een ingrijpende renovatie van de Woning. Niets stond Verzekeraar toen in de weg om de renovatie ook als afwijzingsgrond aan te voeren. Verzekeraar heeft dit in zijn afwijzing van 13 januari 2015 nagelaten en heeft voor de afwijzing alleen aangevoerd dat de Woning langer dan 60 dagen leeg stond. Verzekeraar heeft de renovatie als afwijzingsgrond pas voor het eerst aangevoerd nadat de VvE zich over de afwijzing van 13 januari 2015 had geklaagd.”

De VvE had een woonhuisverzekering bij de verzekeraar. Op enig moment werd er gerenoveerd in een van de appartementen. Gedurende de verbouwing verbleven in het appartement werknemers van de aannemer die verantwoordelijk was voor de verbouwing. In die periode werd er ingebroken en werden diverse zaken weggenomen.

De verzekeraar stelde dat van bewonen pas sprake is als de bewoner een huurcontract heeft en op het adres staat ingeschreven. Volgens de Commissie geven “een huurcontract en inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie een bewoner weliswaar juridische aanspraken over het gebruik van een woning, maar dit is naar algemeen taalgebruik niet beslissend om een verblijf het karakter van ‘wonen’ te geven. Verzekeraar heeft niet betwist dat werknemers van de aannemer gedurende een aaneengesloten langere periode in de Woning verbleven, zodat sprake is van verblijf met een bestendig karakter.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Niet goed, geld terug...

Niet goed, geld terug...

Een adviseur verwoordt zijn 'niet goed, geld terug'-garantie zo dat de consument volgens Kifid terecht zijn geld terugeist, ook al is helemaal niet gezegd dat de...

Duurzame drager: voorwaarden moeten gedurende passende termijn ongewijzigd beschikbaar zijn

Duurzame drager: voorwaarden moeten gedurende passende termijn ongewijzigd beschikbaar zijn

Een website kan slechts als duurzame informatiedrager worden aangemerkt indien adviseur noch beheerder van de website de inhoud ervan eenzijdig kan wijzigen. De...

Nazorg

Nazorg

De op de adviseur rustende verplichtingen na het advies- en bemiddelingstraject worden in de eerste plaats ingekleurd door de in artikel 7:401 Burgerlijk Wetboek...

Adviseur kan opzegging nazorgovereenkomst niet weigeren

Adviseur kan opzegging nazorgovereenkomst niet weigeren

Een financieel adviseur kan het opzeggen van een nazorgovereenkomst door een consument niet uitsluiten, zo concludeert de Geschillencommissie van Kifid uitspraak...

CMIS Franchise: ABN Amro hypotheekaanbieder van het jaar 2019

CMIS Franchise: ABN Amro hypotheekaanbieder van het jaar 2019

CMIS Franchise heeft ABN Amro uitgeroepen tot hypotheekaanbieder van het jaar 2019. Het is de eerste keer dat de hypotheekadviesketen (De Hypotheekshop, Huis &...

Adviseur moet deel bereidstellingsprovisie vergoeden

Adviseur moet deel bereidstellingsprovisie vergoeden

Kifid laat een hypotheekadviseur een deel van de bereidstellingsprovisie vergoeden wegens schending van de zorgplicht (uitspraak GC 2019-1088). De Geschillencommissie:...

ASR moet rentevergoeding in spaarhypotheek herstellen

ASR moet rentevergoeding in spaarhypotheek herstellen

Kifid laat ASR de schade vergoeden die een hypotheekklant leed door wijziging van het risicobeleid. De consument kwam weliswaar in een lagere risicoklasse, tegelijkertijd...

Bank niet gehouden tot tussentijdse rentewijziging op basis van rentemiddeling

Bank niet gehouden tot tussentijdse rentewijziging op basis van rentemiddeling

Was Florius verplicht de consumenten een tussentijdse rentewijziging op basis van rentemiddeling aan te bieden? Kifid is van oordeel dat dat niet het geval is (uitspraak...

Kifid wijst vordering af ondanks schending zorgplicht door adviseur

Kifid wijst vordering af ondanks schending zorgplicht door adviseur

Consumenten menen dat hun overlijdensrisicoverzekeringen na de omzetting van hun hypotheek overbodig waren geworden. Zij verwijten hun adviseur (Rabobank) dat hij...

Verzekeraar moet bewijzen dat polisblad is ontvangen

Verzekeraar moet bewijzen dat polisblad is ontvangen

Verzekeraar mocht zich houden aan het laatst bij hem bekende adres van de consument. Maar dit laat onverlet dat hij moet bewijzen dat het polisblad op dat adres...