AI biedt enorme kansen
(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Als financieel adviseur kun je absoluut bijdragen aan productinnovatie. Zeker door aanvullende diensten slim te combineren met verzekeringsoplossingen. Dat zegt Laurens Drooger, directeur Employee Benefits bij Meijers Assurantiën.
Drooger: “Innovatie zit voor mij in de combinatie van dienstverlening en product, en in het creëren van een soepel en efficiënt administratief proces daaromheen. Zo ontstaat er een oplossing met echte klantwaarde.
Er is nog volop ruimte voor innovatie op het gebied van Employee Benefits. Met name op het vlak van persoonlijke begeleiding. Door inzet van data en AI kunnen pensioenuitvoerders bijvoorbeeld steeds persoonlijker communiceren. Denk aan een pensioenportal die met slimme technologie op basis van openbare bronnen, gedrag en je levenssituatie inzichten en communicatie op maat geeft. Zo krijg je persoonlijke keuzebegeleiding via AI. Dat maakt complexe materie ineens heel toegankelijk.
Wij zoeken zelf de vernieuwing in een efficiënt proces voor werkgevers. Met Employee Solutions bieden we salarisverwerking, dienstverlening op het gebied van Arbo, ZW, WIA en DI en werkgevers- en werknemersverzekeringen aan als modulaire onderdelen van één totaalpakket. Kiest een werkgever voor het volledige pakket, dan worden vanuit de gegevens in het salarispakket alle diensten aangestuurd. Dat betekent geen gedoe meer met (ziek)meldingen in verschillende portalen van verzekeraars, pensioenuitvoerders en arbodiensten. Geen naverrekeningen of het apart indienen van claims. Registratie bij de bron, en de rest volgt vanzelf.
Verder betekent innovatie ook: beter voorspellen en proactief handelen. Bijvoorbeeld op het gebied van preventie en re-integratie. Zo voorkom je hoge uitkeringslasten en een druk op de premie. Met datagedreven dienstverlening kunnen we langdurig verzuim of WIA-instroom beter gaan voorspellen. Met als doel interventiebudgetten en casemanagement gerichter in te zetten voor meer grip op kosten én betere zorg voor medewerkers.
Laurens Drooger: ‘Begin met grip op data.’
Daarnaast zit vernieuwing voor mij in de manier waarop data wordt benut om werkgevers en werknemers verder te helpen. NN heeft bijvoorbeeld met de Human Capital Planner een interessant concept ontwikkeld. Als dit verder wordt verrijkt met openbare én interne data, biedt het veel handelingsperspectief voor gerichte interventies. Je ziet steeds meer vitaliteitsprogramma’s die persoonlijke data en gedrag inzetten om mensen te motiveren gezonder te leven. Alleen digitale communicatie is hierin niet voldoende. Je zult dit moeten combineren met andere communicatiemiddelen en dit laten aansluiten op de doelgroep. Zo realiseer je een proactieve benadering die bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid, wat direct de continuïteit van bedrijven raakt.
Beter en sneller
AI biedt enorme kansen om klanten beter en sneller te bedienen. Door patronen in vragen te herkennen, kunnen we proactief informatie aanbieden of processen verbeteren. Het gaat ons ook helpen om sneller klantanalyses te maken om vast te stellen waar de grootste risico’s voor een bedrijf zitten en hoe je dit zo effectief mogelijk kunt voorkomen of verzekeren.
Natuurlijk zitten er ook grenzen aan het gebruik van AI. Die liggen vooral op het morele vlak. We moeten altijd kritisch blijven kijken naar de ethische impli caties van AI-toepassingen. Bovendien is het cruciaal dat een product of advies dat door AI tot stand komt, altijd begrijpelijk en uitlegbaar blijft voor de klant. Onze menselijke expertise en betrokkenheid blijven hierin leidend.
Praktijktips
Begin met grip op data, zowel intern als extern. Alleen met inzicht in relevante gegevens kun je gericht adviseren, risico’s beter inschatten en waarde toevoegen voor je klant. Digitaliseer en structureer processen waar dat kan. Dat maakt je dienstverlening efficiënter en voorkomt dubbel werk of fouten, zowel voor jezelf als voor de klant. En vergeet de menselijke maat niet. Stem je communicatie af op de doelgroep en focus niet volledig op digitale portalen. Technologie is ondersteunend, maar persoonlijk contact blijft cruciaal voor het bouwen van duurzame relaties.”
Reactie toevoegen
Meer over
Adviesalerts! innovatieve producten
(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Vernieuwing bij verzekeringen en hypotheken is vaak op het procesmatige vlak, aangejaagd door de digitalisering....
AI waar het kan, mens waar het moet
(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....
NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK
Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...
Closing van samenvoeging Meijers en Veldhuis Advies
Na de eerder aangekondigde bundeling van krachten tussen Meijers en Veldhuis Advies in september, heeft de AFM inmiddels goedkeuring verleend. Dit markeert de afronding...
(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...
Geheel digitaal landschap opgetuigd
(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...
Stop met optimaliseren, begin met groeien
(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...
VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!
In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...
Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen
(Rondetafel in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) De advieswereld verandert fundamenteel. Klanten worden veeleisender en vooral jongeren wenden zich af van het...
Innovatie vooral in diensten en digitalisering
(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie in processen en klantbediening is belangrijker dan productvernieuwing. Aldus Jan van der Struik (verantwoordelijk...










