AI en de grenzen van de AVG

Ken je vak! Compliance

(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële dienstverlening biedt talloze kansen en mogelijkheden. Maar hiermee komen ook verantwoordelijkheden. Vooral als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens.

De mogelijkheden van AI lijken onbeperkt. Van geautomatiseerde risicobeoordelingen tot gepersonaliseerd financieel advies. Hoe fijn is het om documenten, gespreksnotities en -verslagen in bij voorbeeld ChatGPT te gooien en er een adviesrapport op maat uit te krijgen? Ik zie de voordelen er zeker van in, maar ik wil je toch even wijzen op wat aandachtspunten. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt zoals je weet strikte eisen aan hoe persoonsgegevens worden verwerkt.

Een van de kernprincipes van de AVG is transparantie. Als je AI gebruikt om klantgegevens te analyseren of adviezen te genereren, moeten klanten weten wat er met hun gegevens gebeurt. Dit betekent dat je duidelijk moet communiceren welke data je verzamelt, hoe je die data verwerkt en met welk doel. Dit ligt vast in een privacyverklaring. Hierin een vage verwijzing opnemen naar ‘data-analyse’ is niet ge noeg. Klanten moeten goed begrijpen dat AI een rol speelt in het verwerken van hun gegevens.

Daarnaast is toestemming cruciaal. De AVG vereist dat klanten expliciet toestemming geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens. Vooral wanneer gevoelige data worden verwerkt. AI-systemen kunnen snel grote hoeveelheden data analyseren, maar het is belang rijk dat je alleen die data gebruikt waarvoor de klant toestemming heeft gegeven. Houd er ook rekening mee dat deze toestemming altijd door klanten ingetrokken kan worden.

AI heeft de kracht om waardevolle inzichten te bieden. Maar hoe meer data je verzamelt, hoe groter het risico op schending van de AVG. Het principe van data minimalisatie houdt in dat je alleen gegevens verzamelt die strikt noodzakelijk zijn voor het doel dat je voor ogen hebt. Overweeg of je echt al die klantgegevens nodig hebt voor je AI-analyse, of dat het ook met minder data kan. Dit vermindert niet alleen het risico op inbreuken, maar toont daarnaast aan dat je zorgvuldig en verantwoordelijk met klantgegevens omgaat.

Ethische vragen

AI brengt ook ethische vragen met zich mee. Het gevaar bestaat dat AIbeslissingen, hoe objectief ze ook lijken, toch vooringenomen zijn door de data waarmee het systeem is getraind. Als adviseur is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de AI-systemen die je inzet eerlijk en transparant zijn. Dit betekent dat je de uitkomsten van AI-beslissingen kritisch moet beoordelen en waar nodig menselijke tussenkomst moet inschakelen.

‘Respecteer ook bij AI de privacy van je klanten’

Kortom, AI is een krachtig hulpmiddel, maar al leen als je je bewust blijft van de grenzen die de AVG stelt. Wees transparant, respecteer de privacy van je klanten, en neem je ethische ver antwoordelijkheid serieus. Want in de wereld van AI is het niet alleen de technologie die telt, maar vooral hoe je deze inzet.

NB: Ja, deze column is geschreven met behulp van AI. Zonder gebruik van persoonsgegevens en met menselijke tussenkomst.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ethische AI blijft mensenwerk

Ethische AI blijft mensenwerk

(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...

Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...

Schaken of Staken?

Schaken of Staken?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP-special Business Innovation 2024) In 1997 werd de wereld van technologie en menselijke prestatie op zijn kop gezet toen Garry Kasparov,...

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

De perfecte prompt

De perfecte prompt

(Justin Schlee, ANVA, in VVP-special Business Innovation 2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met...

De perfecte prompt

De perfecte prompt

(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...

"Ontwikkel generatieve AI specifiek voor financiële sector"

"Ontwikkel generatieve AI specifiek voor financiële sector"

In de eerder deze week verschenen VVP 4-2024 oppert Justin Schlee (ANVA) generatieve AI op te zetten specifiek voor de financiële sector. Schlee: "Je kunt je...

Meten = leren

Meten = leren

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak!, VVP 4-2024) In dit vierde deel van de serie AI in de Adviespraktijk richten we ons op een cruciaal aspect:...

Gemak nekt de mens

Gemak nekt de mens

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2024) Deze column is niet geschreven met behulp van ChatGPT of Copilot. Deze column is het resultaat van ouderwets handwerk....

"Mkb-ondernemers zijn notoire rechtmijders"

"Mkb-ondernemers zijn notoire rechtmijders"

BrandMR heeft een juridische dienst gelanceerd, speciaal voor kleine ondernemers. Net als bij het bestaande aanbod voor particulieren, werkt BrandMR met vaste voorspelbare...