Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Carla Muters 2020

(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022)  Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht genomen. Ook in de hele financiële sector. Data ophalen bij de bron en niet door kopiëren (brondata ) wordt door steeds meer partijen omarmd en dat is een ontwikkeling die ik alleen maar toejuich. Maar er is nog veel meer winst te behalen, op dat gebied maar ook in betere dienstverlening met data en digitalisering. Complex en spannend maar technisch mogelijk, dus haalbaar?

Digitalisering is mogelijk voor al je financiële zaken, waaronder ook voor je hypotheek. Zelf herinner ik me de frustratie met de hoeveelheid en doorlooptijd van documenten die ik tijdig en handmatig moest aanleveren en dat verliep niet altijd foutloos. Een tijdrovend en energie lekkend proces voor alle betrokkenen. Gelukkig zijn de processen al een stuk efficiënter door digitalisering en het gebruik van brondata. Maar het kan nog beter.

Door de snelheid te verbeteren met brondata waardoor een consument direct inzicht heeft en kan handelen, bijvoorbeeld om een bepaald huis te kopen. Dat inzicht en eventueel handelen kan aan de voorkant, maar ook tijdens de looptijd. De dienstverlening naar consumenten kan nog beter worden met data en digitalisering, bijvoorbeeld door een jaarlijkse check te doen van de financiële situatie van de klant (soort APK?). We kunnen inzicht, overzicht en handelingsperspectief geven in financiële zaken en producten die een consument heeft bij verschillende partijen. Voor pensioenen is er al een pensioenoverzicht, maar dat kan voor alle financiele producten. Vervolgens kunnen we de toegevoegde waarde van persoonlijke dienstverlening hiermee vergroten, met een goede basis qua processen en informatie. Het vraagt wel echt visie en samenwerking om hierin verder te komen en ook angsten overwinnen, zoals digitalisering en het gebruik van data niet meer te zien als commercieel onderscheidend.

Stappen in digitalisering

Gelukkig zetten we allerlei stappen in digitalisering. Bijvoorbeeld in de werkwijze in onze organisaties, om meer toegevoegde waarde te leveren en plaats- en tijdonafhankelijk te werken en natuurlijk ook voor onze klanten. Zoals met brondata, waarop de financiële sector nu echt wil doorpakken ook al is het kostbaar en een complex proces. Op dit moment maakt circa 53 procent van de advieskantoren gebruik van brondata (bron: Brondata Monitor Eindrapport Ockto 2022), hier is dus nog winst te behalen. Brondata moet door de gehele keten worden omarmd. Zo spelen bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers uiteraard een cruciale rol in de adoptie; adviseurs kunnen nu nog niet bij elke verstrekker terecht met brondata, aan de andere kant zullen hypotheekverstrekkers en adviessoftware-ontwikkelaars eerder in beweging komen als de vraag om brondata vanuit adviseurs komt.

Ook het gebruik van banktransactiedata (PSD2) biedt veel kansen. Met behulp van PSD2 kan het inkomen worden vastgesteld voor het berekenen van een maximale hypotheek op basis van de werkelijke lasten en uitgaven die iemand heeft. Dit zorgt voor meer maatwerk én het maakt het proces sneller want het aanleveren van een document als de werkgeversverklaring wordt hiermee overbodig. De inzet van PSD2 staat nu nog in de kinderschoenen. Maar ook dit zal in de toekomst een grote rol gaan spelen voor hypotheekadviseurs en geldverstrekkers, waarbij de borging van de privacy en toestemming van de consument altijd een voorwaarde is voor gebruik van deze data.

Dynamiek

Er is veel dynamiek in de financiële sector en ook op de woningmarkt. Zo hebben we vanuit NHG onlangs het ESB-dossier Regie op Wonen opgeleverd met ook een aanbieding aan de vaste Kamercommissie Wonen en een slotsessie over oplossingsrichtingen. In het platform hypotheken spraken we onder andere over starters, verduurzaming en mogelijke betaalproblemen. Actie en samenwerking is nodig, op veel terreinen tegelijkertijd. En hoe mooi is het, dat we met digitalisering en data consumenten beter kunnen helpen. Als financiële dienstverleners willen we natuurlijk consumenten een klantbeleving bieden die past bij die behoeften en wensen. Dat stimuleren we daarom ook actief vanuit NHG, maar laten we de handen nog meer ineen slaan en komen tot nog meer voortgang en concrete acties. Alleen zijn we misschien wel sneller, maar samen komen we veel verder.

Reactie toevoegen

 
Meer over
NHG: Calcasa eerste toegestane desktoptaxatie

NHG: Calcasa eerste toegestane desktoptaxatie

De Calcasa desktoptaxatie is het eerste door NHG geaccepteerde product. Per 1 juli staat NHG, naast de fysieke taxatie, desktoptaxaties toe. Dit is een taxatievorm...

"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"

"Duidelijk maken waar woningeigenaar terecht kan met betaalproblemen"

Veel woningeigenaren die te maken krijgen met betaalproblemen vermijden deze in eerste instantie of proberen deze zelf op te lossen. Als zij vervolgens hulp willen...

Aantal NHG-garanties met 20 procent gestegen

Aantal NHG-garanties met 20 procent gestegen

Het aantal NHG-garanties voor de aankoop van een woning is in het eerste kwartaal van 2021 met 20 procent  gestegen. Dit is veroorzaakt door huizenkopers onder...

Vier belangrijkste wijzigingen NHG-hypotheek

Vier belangrijkste wijzigingen NHG-hypotheek

NHG voert per 1 juli een aantal tussentijdse wijzigingen door in de Voorwaarden en Normen voor een hypotheek met NHG in 2021. Volgens NHG zijn dit de belangrijkste:...

Pilot NHG voor duurhuurders

Pilot NHG voor duurhuurders

NHG start in samenwerking met BLG en andere marktpartijen in 2021 een pilot waarbij duurhuurders die gebruik maken van maatwerk ook een NHG-hypotheek kunnen krijgen....

NHG: verlaagde overdrachtsbelasting populair onder starters

NHG: verlaagde overdrachtsbelasting populair onder starters

Huizenkopers onder de 35 jaar maken volop gebruik van de nieuwe regels met betrekking tot de verlaagde overdrachtsbelasting, aldus kwartaalcijfers van NHG. Starters...

Op volle toeren

Op volle toeren

ORV en hypotheekbescherming hebben alle baat bij een gunstige hypotheekmarkt. En die markt ís gunstig op het moment. Dat lijkt nog wel even zo te blijven...

Steeds meer hypotheekadviseurs volgen NHG-trainingen vanuit huis

Steeds meer hypotheekadviseurs volgen NHG-trainingen vanuit huis

Vanwege het coronavirus volgen steeds meer hypotheekadviseurs online NHG trainingen vanuit huis. Zo’n 500 hypotheekadviseurs hebben de afgelopen negen maanden...

Terugblik op The New Financial Way (6)

Terugblik op The New Financial Way (6)

"We hopen dat we jou met deze filmpjes inspireren en dat deze filmpjes jou aan het denken zetten over wat jij al bijdraagt aan jouw ideale wereld", aldus Indra Frishert...

Lessen uit corona: Carla Muters (NHG) in The New Financial Way (5)

Lessen uit corona: Carla Muters (NHG) in The New Financial Way (5)

“Elkaar helpen, juist in deze moeilijke tijden en bouwen aan een duurzame wereld, een wereld waar iedereen erop vooruit kan gaan. Juist deze zaken gaan hand...