Alles in het belang van de klant

(Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat betekent de waarde van advies voor mij als adviseur? Over deze vraag moest ik even nadenken, want hoe omschrijf je wat voor jou als adviseur echt van belang is bij het adviseren van klanten? Voor mij is een onafhankelijk eerlijk advies van groot belang. Een advies dat verder gaat dan het benoemen van de verzekerbare risico’s.
Ik wil met mijn advies de ondernemer verder helpen, verder in zijn of haar onderneming. Een advies dat de ondernemer aan het denken zet, in beweging brengt. Het sluiten van een polis kan de ondernemer geruststellen, maar ook lui maken. Door de geruststelling van de dekking van een verzekering kan hij minder alert worden op risico’s, dat wil ik zien te voorkomen.
“Ik benoem graag een tweetal voorbeelden vanuit mijn eigen praktijk van de laatste maanden. Een zwemschooleigenaar vroeg me langs te komen om opnieuw te spreken over een verzuimverzekering. Eerder was hij van mening dat zijn financieel gezonde bedrijf een of twee grotere verzuimzaken per jaar wel zou aankunnen, hij zou daarvoor een reserve opnemen en er daadwerkelijk geld voor apart zetten.
Helaas heeft corona hem zwaar geraakt en is de reserve bedoeld voor de ziektegevallen gebruikt voor andere doeleinden. Inmiddels is zijn bedrijf weer gezond, heeft de coronacrisis overleefd, maar de reserve is opgedroogd. Wederom spraken we over de mogelijkheden van een verzuimverzekering en nu adviseerde ik hem een polis te sluiten met een langere wachtperiode en alleen voor het vaste personeel. Daar ligt tenslotte zijn grootste risico. Deze ondernemer heeft nu rust over dit risico en weet wat hij per jaar kwijt is aan de premie.
‘Hoe meer waarde, hoe waardevoller het advies’
Tegenvoorstel
Een ander goed voorbeeld van de waarde van mijn advies speelde zich af bij een bedrijf dat onderzoek doet naar medicijnen. Een belangrijke speler op de farmaceutische markt. Zo belangrijk dat zij wereldwijd maar één concurrent hebben. Een bedrijf waar we in Nederland trots op mogen zijn.
De ondernemer belde mij om te sparren over inkoopvoorwaarden die hem door een Japanse klant waren toegestuurd. In deze voorwaarden werden (onredelijk) hoge eisen gesteld aan de verzekerde waarden op de aansprakelijkheidsverzekering van het bedrijf. We bespraken de mogelijkheden en ik stelde hem de vraag hoe groot de kans zou zijn dat de Japanse klant alsnog akkoord zou gaan met lagere verzekerde waarden? Dit zette de ondernemer aan het denken en hij was ervan overtuigd dat ze akkoord zouden gaan met een tegenvoorstel. Een tegenvoorstel dat inhoudt dat er geen aanpassingen gedaan hoeven te worden op de lopende polissen.
Zo zie je maar, rechtsom of linksom, mijn advies moet in het belang van mijn klant zijn. Dan heeft het waarde voor de klant.
Registerexecuteur
Om mijn klanten in de toekomst ook zo goed mogelijk te kunnen blijven adviseren, ben ik onlangs RegisterExecuteur geworden. Door mijn hoge betrokkenheid bij mijn klanten en jarenlange relatie weet ik veel over hen en hun ondernemingen. Ik spreek hen over diverse risico’s en daar hoort de dood helaas ook bij. Vragen als “Wat gebeurt er met de onderneming als de ondernemer wegvalt?” of “Hoe moet de nalatenschap van de ondernemer worden verdeeld?” komen aan bod.
In mijn klantenportefeuille zijn ook redelijk veel familiebedrijven, waarbij de volgende generatie al zijn intrede heeft gedaan. Deze sta ik graag bij op juridisch en financieel vlak zodra zijn of haar ouder komt te overlijden.
Tips
Tips over hoe je als adviseur kan laten zien dat je van waarde bent:
• Doe wat je zegt en zeg wat je doet Met andere woorden, kom je afspraken na, maar vertel jouw klant ook wat je voor hem of haar doet achter de schermen. Wat een klant niet ziet is er niet, dus vertel wat je doet.
• Verras de klant Valt je iets op in het nieuws of sociale media waar jouw klant mee te maken kan krijgen? Stuur jouw klant een bericht met een foto van het nieuwsartikel. Laat zien dat je aan ze denkt en dat je met ze meedenkt. Zo verras je jouw klant op een moment dat ze het niet zien aankomen.
• Deel ervaringen van jouw advisering met andere klanten Laat zien dat je op meerdere vlakken van het vak actief bent bij meerdere soorten ondernemingen. Op deze manier kan je jouw klant laten zien dat je kennis en kunde in huis hebt. Deel deze kennis en kunde, daar leert iedere klant weer van.
Adviseurs zoals ik zijn wel afhankelijk van wat leveranciers ons leveren. Denk aan verzekeraars, elektrotechnische bedrijven, ICT’ers. Met name op het vlak van schadeafwikkeling is er bij verzekeraars nog wel iets te winnen. Doordat grote calamiteiten, zoals overstromingen en slecht weer, veel druk leggen op deze afdelingen en er een tekort is aan goed personeel merk ik dat mijn klanten vaak veel langer moeten wachten op de afwikkeling van een schade. Wij kunnen een zo goed mogelijk advies geven, maar bij een schade moet je presteren.
Met andere leveranciers werk ik graag samen, ik pak graag de regie in een dossier en wil mijn klanten van a tot z ontzorgen.
Kortom, hoe meer waarde je toevoegt aan jouw advies, hoe waardevoller je bent als adviseur voor jouw klant.
Reactie toevoegen
Meer over
Prijs zegt veel over kwaliteit advies
(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet...
Advies van waarde wordt beloond
“Adviseurs hebben een ongelooflijk belangrijk vak. Wat is er nou mooier om met ondernemers te sparren over hun visie, wensen en onzekerheden en ze vervolgens...
Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning
"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig...
Staat huidige provisiebeloning onafhankelijk advies in de weg?
"Staat de huidige provisiebeloning een 'echt' onafhankelijk en goed advies in de weg? ", zo vraagt adviseur Barbara Stoopman en auteur van het boek 'Het nieuwe verzekeren'...
Adviseur Barbara Stoopman schrijft boek over het Nieuwe Verzekeren
Adviseur Barbara Stoopman van Nouveau Consultancy presenteert op 23 mei in Willemstad haar boek 'Het Nieuwe Verzekeren'. Met dit boek wil zij een positief geluid...

Leiders durven in beweging te komen
Leiderschap vormt het thema van de campagne 'De waarde van advies' 2016 van Avéro Achmea voor financieel adviseurs. Avéro Achmea trapte de reeks keukentafelsessies...

Reynier van bommel: \'de klant bepaalt wie je bent\'
“Durf te veranderen, maar houd daarbij vast aan je kernwaarden.” Dat is de rode draad in de 281 jaar oude geschiedenis van schoenfabriek wed. J.P. van...

"rol ondernemer is het verbeteren van de samenleving"
“Ondernemerschap begint met visie. Als ondernemer moet je vier vragen kunnen beantwoorden: wat is je hoger doel, wat zijn de kernwaarden van je onderneming,...

Vvp lanceert special 'De Waarde van Advies'
VVP heeft een special 'De Waarde van Advies' uitgebracht met inzichten en inspiratie voor financieel adviseurs. De special is tot stand gekomen in samenwerking met...