Als alles klopt….

Sonja Stalfoort2

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend en tegelijkertijd geweldig. Hoe vaak heb je nu dat je bij een product of dienst echt denkt: WOW? Dat overkwam mij laatst en ik neem jullie hier graag in mee.

Het is een verhaal over hoe persoonlijk en onderscheidend hondenvoer kan zijn. Het is het verhaal van het merk Just Russel. Je koopt niet een standaard zak hondenvoer, maar – aan de hand een online vragenlijst – voer afgestemd op jouw hond (of kat). Bij het bestellen word je verder gevraagd om een foto van jouw hond te uploaden en als trotse baasje van onze hond Paco, heb ik dat natuurlijk gedaan.

De waardepropositie op de website is verder heel helder, een duidelijke sales funnel en als extra bewijslast staat er nog bij dat dit product is verkozen tot product van het jaar 2023-2024. Alles volgens de regels van een goede klantervaring. En dan komt het moment van de waarheid, de leve ring van het product. Op de zak voer staat een grote foto van onze hond met zijn naam. Het is een detail, maar zo maak je de claim ‘maatwerk’ echt waar. Het toverde een lach op de gezichten van alle gezinsleden. Ook staat aangegeven hoeveel en hoe vaak hij een portie mag per dag. Wederom maatwerk. En dan volgt het tweede moment van de waarheid… wat vindt onze hond ervan? Hij geniet hier overduidelijk meer van dan van zijn oude brokken. Ook het product klopt. Om het helemaal af te maken is er een klein kadootje voor de hond bijgesloten en een kortingscoupon voor de volgende bestelling. En o ja, een abonnement kan ook, dan zit je nooit zonder voer. Het klinkt zo simpel, maar in de praktijk blijkt het vaak toch niet zo makkelijk.

Persoonlijker en creatiever

Nu is dit een tastbaar product en wellicht zijn er lezers die denken dat dat voor dienstverlening als verzekeringen veel lastiger is. Maar is dat zo? Met een hypotheek maak je het voor je klanten mogelijk om in hun droomhuis te wonen. Met een autoverzekering maak je het mogelijk dat klanten met hun nieuwe trots de weg op mogen. Je echt realiseren wat je product of dienstverlening betekent voor de klant, maakt dat je ook persoonlijker en creatiever kunt worden in hoe je het aanbiedt, adviseert en verkoopt.

‘Wat is het WOW-moment van jouw klanten?’

Weet jij wat het WOW-moment van jouw dienstverlening is bij jouw klanten? Maak het helder in je klantreis! Dat is namelijk wat je klanten vertellen aan familie en vrienden. Je ontwerpt dit door goed te luisteren naar je klanten. Wat is voor hen een belangrijk moment rondom jouw dienstverlening? Dan is het belangrijk om scherp te hebben waar jouw merk voor staat. En combineer dit met een gezonde dosis creativiteit tot een WOW-moment waar klanten over praten. Als dan ook nog alles klopt… dan staan de klanten in de rij!

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’. Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder andere bij ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gewoon betekenisvol zijn

Gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Wat nou als…

Wat nou als…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....

Ken je vak!: Ik heb een schade…

Ken je vak!: Ik heb een schade…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Ik heb een schade!

Ik heb een schade!

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...