Aandacht

Cover Special Contactgroep Automatisering 2019

(Voorwoord door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Aandacht maakt alles mooier, is de bekende slogan van een wereldconcern. Aandacht voor mensen, voor hun wensen, voor hun behoeften en aandacht voor de producten die je verkoopt en de diensten die je levert. Producten die klanten nodig hebben, die veelal duurzaam zijn gemaakt, die waarde toevoegen, sfeer bepalen en waar mensen van houden. Diensten die het leven makkelijker maken, snel en effectief worden geleverd, geen zweem van overbodigheid in zich hebben, wars van systeemdenken zijn en positief verrassen. Deze aandacht maakt het verschil. Of je nu alles mooier wilt maken of alles doet met een glimlach.

In de advieswereld is het niet anders. De core business van onafhankelijk adviseurs is en blijft oprechte aandacht voor de klant. Natuurlijk moet je beschikken over vakkennis en technologische ondersteuning, maar dat zijn basisvereisten. Belangrijk is een luisterend oor, er zijn voor de klant, empathie en een klantinstelling die in een driesterrenrestaurant niet zou misstaan. Digitalisering is ook voor het adviesvak noodzakelijk om klanten de juiste aandacht te kunnen blijven geven in een tijd die zowel voor consumenten als voor de adviseur zelf steeds complexer wordt. Wil je je tijd en je handen vrij houden om je klanten vooruit te helpen, dan dient de ict binnen je kantoor optimaal op orde moeten zijn. Alleen dan houd je tijd over voor je klanten.

Ict kan het vak van de echte adviseur nooit overnemen. Logisch, uw vak begint pas waar dat van een robot, een direct writer of een online aanbieder eindigt. Als adviseur kunt u echt luisteren naar uw klanten, ook naar wat juist niet wordt gezegd, kunt u doorvragen en de klant met raad en daad bijstaan op een menselijk niveau. Een adviseur is dé vertrouwenspersoon van de klant. Hij helpt bij calamiteiten, helpt om te voorkomen en helpt dromen waarmaken. De adviseur coacht, stuurt bij en zet de klant weer aan het roer van zijn eigen leven. Maatschappelijk gezien een uiterst betekenisvol vak, dat juist beter kan worden uitgevoerd door een efficiënte inzet van ict. In die zin maakt digitalisering het adviesvak weer menselijker.

Dit is iets wezenlijks anders dan ict alleen maar omarmen om de goedkoopste te worden en daarmee de prijsconcurrentie met directe aanbieders aan te kunnen gaan. Dat kunnen adviseurs niet of nauwelijks winnen en moeten ze ook niet willen winnen, juist omdat het om een diametraal tegenovergesteld vak gaat.

De Contactgroep Automatisering begrijpt dat. Met hun verschillende achtergronden, dienstverlening en producten hebben ze één ding gemeen: ze geloven in de kracht van onafhankelijk advies en stellen hun dienstverlening beschikbaar om het adviesvak te veraangenamen. In samenwerking met de Contactgroep Automatisering maakte VVP deze special over automatisering voor alle financieel adviseurs van Nederland. Een bewaareditie met trends, kijkjes in keukens van adviseurs die ict succesvol hebben omarmd en met overzichten van de dienstverlening van de deelnemers van de Contactgroep Automatisering. Heel veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Meer omzet, betere klantrelaties

Meer omzet, betere klantrelaties

(door Mark van Maurik, Laudus & van Maurik. Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

(door Ulrike Geerlings, Appels Financieel Advies. Bijdrage uit Special Contactgroep Automatisering van VVP). Automatisering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...

Samen vooruitgang vormgeven

Samen vooruitgang vormgeven

(Rondetafelgesprek in Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een...

Game A spelen terwijl B aan de gang is

Game A spelen terwijl B aan de gang is

(Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) Mensen denken graag lineair, dat is logisch en makkelijk. Maar bij digitale ontwikkeling kan de voortgang er heel...

Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...

Open platform voor ketenintegratie

Open platform voor ketenintegratie

“Steeds meer adviseurs en verzekeraars sluiten aan bij Aplaza, het open platform voor ketenintegratie. Wij gaan ook vergelijkers koppelen aan ons platform...

Persoonlijke klantreis

Persoonlijke klantreis

“Met persoonlijke aandacht maak je het verschil. Want elke klant is uniek. Het is niet moeilijk een persoonlijke klantreis te realiseren”, aldus Leon...

Veeleisende klantwens

Veeleisende klantwens

“Wij geloven in onafhankelijk advies dat via meerdere kanalen beschikbaar is voor de klant. Een persoonlijk adviesgesprek is daar een onderdeel van, maar...