Andere zorg
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) “Ook een geïntegreerde blijft het stempel ‘ziek’ houden. Vreemd dat er in Nederland nooit gesproken wordt hoe je iemand die langdurig ziek is weer kunt genezen. Daar zou de focus op moeten liggen, niet op alleen maar re-integratie”, aldus Joris Vanvinckenroye, oprichter en CEO van Royal Doctors tijdens de kennissessie van TAF op het VVP-event Inkomen.
Vanvinckenroye (1976) richtte in 1999 Royal Doctors op, van uit persoonlijke motivatie. Hij werd geboren zonder rechtervoet en amputeren van het onderbeen was het doktersadvies waarna hij voor de rest van zijn leven in een rolstoel zou belanden. Zijn ouders bleven zoeken naar een alternatief en vroegen een specialist in Parijs om een second opinion. De technologie rond medische protheses was in Frankrijk namelijk al verder ontwikkeld. Dankzij dit tweede advies werd zijn rechter onderbeen gespaard en werd een prothese aangebracht waar hij mee kan lopen, fietsen en zelfs hardlopen. “Deze second opinion heeft mijn leven fundamenteel veranderd en met Royal Doctors wil ik andere mensen helpen op tijd de juiste medische keuzes te maken.”
“Het is anno 2024 onaanvaardbaar dat patiënten met medische klachten geen snelle toegang vinden tot de juiste zorg. Het budget voor de gezondheidzorg is de laatste tien jaar verdubbeld maar het aantal langdurig zieken is de laatste tien jaar ook verdubbeld. Is de gezondheidszorg er werkelijk op vooruit gegaan of zijn we als patiënt slachtoffer geworden van een steeds complexere medische wereld met meer artsen, meer behandelingen en meer regelgeving?”
Werkwijze
Verzekerden hebben onbeperkt toegang tot de dienstverlening. Ook als verzekerden niet arbeidsongeschikt zijn, kunnen zij er gebruik van maken. De dienstverlening kent drie onderdelen: het fungeren als gids in de complexe medische wereld (First Opinion Consult), het opsporen van verkeerde diagnoses en optimalisatie van behandelingen (Second Opinion Service) en het oplossen van langdurige complexe medische vraagstukken (Complex Care Solutions).
De betekenis voor verzekerden, patiënten en het zorgsysteem is enorm. “Normaal duurt het maanden om een second opinion aan te vragen, een complex traject dat zowel voor patiënt als het overbelaste zorgstelsel een ramp is. Wij reageren binnen tien dagen. We werken samen met 250 artsen in Europa en deze artsen maken voor de huisarts van de patiënt een voorstel tot een – aangepast – behandelplan. Hoe korter op het dossier, hoe meer grip er is op een positieve uitkomst. Uiteraard voorkom je hiermee ook een groot aantal claims.”
Vanvinckenroye ziet de rol van verzekeraars veranderen. “Niet langer alleen het financieel afdekken van risico’s, maar ook daadwerkelijke meerwaarde bieden. Momenteel ontstaan er parallelle zorgsystemen, gefaciliteerd door internationale concerns. Dat is niet sociaal en niet wenselijk. De chaos in het huidige zorgsysteem wordt ook niet opgelost door alleen maar meer handen aan het bed. We moeten anders kijken naar de zorg, het anders inrichten en ervoor zorgen dat mensen veel sneller de juiste diagnose en behandeling krijgen.”
Reactie toevoegen
Meer over
Financiële prikkel bevordert meedoen werknemers aan vitaliteitsprogramma
Uit onderzoek in opdracht van Acture blijkt dat 69 procent van de medewerkers die deelnemen aan vitaliteitprogramma’s zich beter voelt. Uit het onderzoek blijkt...
VVP Advies Award 2024: uw stem telt!
Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet...
Verder kijken dan OCTAS-rapport
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...
Compleet, innovatief en persoonlijk
(Partner in kennis Turien & Co. in katern Inkomen, VVP 4-2024) Janna Vos werkt als productspecialist bij Turien & Co. In deze functie houdt ze zich bezig...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Laten we samen werkgevers de zorg rond ziekte en verzuim uit handen nemen, op een pragmatische manier. Aldus product manager Jorn...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Daalt de waarde van de belegging, dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van het Beleg &...
(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Het optierecht (of verhogingsrecht) is belangrijk bij periodieke onderhoudsgesprekken rondom arbeidsongeschiktheidsverzekeringen....
(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Wanneer een zakelijke relatie van jouw assurantiekantoor een forse brandschade heeft opgelopen, zet...
CBS: historische tijdlijn sociale zekerheid
Het CBS heeft een historische tijdlijn ontwikkeld waarop het ontstaan van een aantal sociale voorzieningen middels wetten (AOW, WW, WWB, etcetera) is weergeven....