Baas over eigen data

section1_page46_article25_1.jpg

Fintech is hot. En terecht. Met de grootse beloftes als robotisering, kunstmatige intelligentie, big data, wearables, internet of things en blockchain ben je ziende blind als je niet vermoedt dat er een revolutie voor de deur staat. En dus doet iedereen mee.

Zo schreef minister Dijsselbloem vlak voor het reces aan de Tweede Kamer dat hij meer ruimte wil bieden voor innovatie in de financiële sector. Als Adfiz schreven we samen met de banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en participatiemaatschappijen dat “we’re all fintech now”, opdat maar duidelijk mag zijn dat technische innovatie niet alleen bij hippe startups en de googles van deze wereld plaatsvindt.

En het zijn niet alleen beloftes. Vandaag al in praktijk gebracht strijden nieuwe online hypotheekconcepten om de aandacht. Vooral van de eenvoudige starter, dat wel. De verzekeraars bouwen samen aan een poliskluis. En de AFM pleit voor een verplichte digitale financiële APK. De hoop op een beter pensioenbewustzijn wordt intussen al enkele jaren gevestigd op een steeds overzichtelijker mijnpensioenoverzicht.nl. En terwijl voorzichtig de eerste bètaversies van robotadvies het licht zien, stelde vorige maand nog liefst 81 procent van de adviseurs dat zij zichzelf binnen vijf jaar niet ‘weg-gerobotiseerd’ zien. Zelfvertrouwen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit vertrouwen volkomen terecht is. Uiteraard kan automatisering van stappen in het advies bijdragen aan advies dat sneller en tegen lagere kosten kan worden gegeven. Efficiency, snelheid, 24/7 beschikbaarheid, lagere foutmarges en mass customization zijn waardevol voor klant, maar maken de mens-adviseur niet overbodig. Om inlevingsvermogen en creativiteit in oplossingen mogelijk te houden moeten overheid en markt oog houden voor en ruimte blijven geven aan persoonlijk maatwerkadvies. Zelfwerkzaamheid is mooi, maar we moeten de niet altijd rationele klant ook tegen zichzelf willen beschermen.

Bovendien, uiteindelijk gaat geld altijd over vertrouwen. En vertrouwen is emotie, dat pak je niet in bits en bytes. Zo blijkt intussen dat de meest ervaren online generatie, die met internet is opgegroeid, het minste vertrouwen heeft in alles wat online is. Laten we dus oog houden voor de menselijke factor in fintech-gedreven innovatie. Dat is geen nieuwe visie, we hebben er in januari een hele nieuwjaarsbijeenkomst aan gewijd. En we zeggen het tegen iedereen die te blind gelooft in de zegeningen van techniek zonder mensen. De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies.

Het wordt dus niet of of, maar en en. Efficiënte techniek waar het kan, menselijke aandacht waar het moet. Op korte termijn heb ik de hoogste verwachtingen van digitale initiatieven die mensen overzicht geven. Platforms waar data uit verschillende bronnen wordt samengebracht en waar je in één oogopslag de belangrijkste informatie bij elkaar ziet. Een veilige, goed beschermde plek beheerd door een onafhankelijke partij, die zelf geen belang heeft bij mijn financiële data. Een plek waar ik weer baas over mijn eigen data kan zijn. Waar ik anderen voor inzage of bewerking kan machtigen, maar die machtiging ook net zo makkelijk weer in kan trekken.

Als klant lijkt me dat heerlijk, maar ook voor de adviseur is het goed nieuws. Geen lange zoektochten naar dat ene originele document in de administratie van je klanten. Geen getouwtrek met aanbieders over toegang tot actuele klantdata. Met de toestemming van je klant heb je het hele overzicht bij elkaar. En kun je aan jouw werk beginnen: informatie en overzicht vertalen in kennis en inzicht. Want dat is de basis voor iedere goede financiële beslissing.

‘De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz Kennisportaal Transparantie in Dienstverlening

Adfiz Kennisportaal Transparantie in Dienstverlening

Adfiz heeft voor haar leden het nieuwe kennisportaal Transparantie in Dienstverlening geopend. In het portaal vinden leden diverse modeldocumenten, waaronder een...

Adfiz: kennisportaal Transparantie in Dienstverlening

Adfiz: kennisportaal Transparantie in Dienstverlening

Adfiz heeft donderdag voor haar leden het nieuwe kennisportaal Transparantie in Dienstverlening geopend. Dit na afloop van een seminar voorafgaand aan de Nieuwjaarsbijeenkomst....

Adfiz: maak van advies de default

Adfiz: maak van advies de default

Maak van advies de default. Die oproep deed de nieuwe Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn speech op de nieuwjaarsbijeenkomst van de organisatie van financieel...

Maandcolumn Enno Wiertsema

Maandcolumn Enno Wiertsema

(door Enno Wiertsema, directeur Adfiz) Een volledig begrip van de échte waarde van advies en verbetering van de toegang tot advies; dát is de transitie...

"Adviseur kan consument het best 'duwtje in de goede richting' geven"

"Adviseur kan consument het best 'duwtje in de goede richting' geven"

Een volledig begrip van de échte waarde van advies en verbetering van de toegang tot advies; dát is de transitie die Adfiz-directeur Enno Wiertsema...

Adfiz maakt genomineerden bekend Prestatie Onderzoek

Adfiz maakt genomineerden bekend Prestatie Onderzoek

Adfiz heeft de genomineerden bekendgemaakt van de twintigste editie van het Prestatie Onderzoek, dat uitgevoerd wordt door CYS. De winnaars worden op 9 januari 2020...

Adfiz: "Minister geeft verkeerd signaal"

Adfiz: "Minister geeft verkeerd signaal"

Ook Adfiz is kritisch op het voornemen van de minister de kennis- en ervaringstoets af te schaffen bij verhogingen binnen de bestaande hypotheek (om verduurzaming...

Stappenplan RI&E

Stappenplan RI&E

De adviseur kan de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) gebruiken als startpunt voor een goed adviesgesprek met de ondernemer over gezondheid- en veiligheidsrisico’s,...

Roger van der Linden volgt Wim Heeres op als Adfiz-voorzitter

Roger van der Linden volgt Wim Heeres op als Adfiz-voorzitter

Adfiz-lid en vice-voorzitter Roger van der Linden (48) is benoemd tot voorzitter van Adfiz. Hij volgt Wim Heeres op. "Met Van der Linden heeft Adfiz opnieuw een...

Stappenplan RI&E

Stappenplan RI&E

(door Adfiz, Partner VVP) De adviseur kan de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) gebruiken als startpunt voor een goed adviesgesprek met de ondernemer...