Baas over eigen data

section1_page46_article25_1.jpg

Fintech is hot. En terecht. Met de grootse beloftes als robotisering, kunstmatige intelligentie, big data, wearables, internet of things en blockchain ben je ziende blind als je niet vermoedt dat er een revolutie voor de deur staat. En dus doet iedereen mee.

Zo schreef minister Dijsselbloem vlak voor het reces aan de Tweede Kamer dat hij meer ruimte wil bieden voor innovatie in de financiële sector. Als Adfiz schreven we samen met de banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en participatiemaatschappijen dat “we’re all fintech now”, opdat maar duidelijk mag zijn dat technische innovatie niet alleen bij hippe startups en de googles van deze wereld plaatsvindt.

En het zijn niet alleen beloftes. Vandaag al in praktijk gebracht strijden nieuwe online hypotheekconcepten om de aandacht. Vooral van de eenvoudige starter, dat wel. De verzekeraars bouwen samen aan een poliskluis. En de AFM pleit voor een verplichte digitale financiële APK. De hoop op een beter pensioenbewustzijn wordt intussen al enkele jaren gevestigd op een steeds overzichtelijker mijnpensioenoverzicht.nl. En terwijl voorzichtig de eerste bètaversies van robotadvies het licht zien, stelde vorige maand nog liefst 81 procent van de adviseurs dat zij zichzelf binnen vijf jaar niet ‘weg-gerobotiseerd’ zien. Zelfvertrouwen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit vertrouwen volkomen terecht is. Uiteraard kan automatisering van stappen in het advies bijdragen aan advies dat sneller en tegen lagere kosten kan worden gegeven. Efficiency, snelheid, 24/7 beschikbaarheid, lagere foutmarges en mass customization zijn waardevol voor klant, maar maken de mens-adviseur niet overbodig. Om inlevingsvermogen en creativiteit in oplossingen mogelijk te houden moeten overheid en markt oog houden voor en ruimte blijven geven aan persoonlijk maatwerkadvies. Zelfwerkzaamheid is mooi, maar we moeten de niet altijd rationele klant ook tegen zichzelf willen beschermen.

Bovendien, uiteindelijk gaat geld altijd over vertrouwen. En vertrouwen is emotie, dat pak je niet in bits en bytes. Zo blijkt intussen dat de meest ervaren online generatie, die met internet is opgegroeid, het minste vertrouwen heeft in alles wat online is. Laten we dus oog houden voor de menselijke factor in fintech-gedreven innovatie. Dat is geen nieuwe visie, we hebben er in januari een hele nieuwjaarsbijeenkomst aan gewijd. En we zeggen het tegen iedereen die te blind gelooft in de zegeningen van techniek zonder mensen. De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies.

Het wordt dus niet of of, maar en en. Efficiënte techniek waar het kan, menselijke aandacht waar het moet. Op korte termijn heb ik de hoogste verwachtingen van digitale initiatieven die mensen overzicht geven. Platforms waar data uit verschillende bronnen wordt samengebracht en waar je in één oogopslag de belangrijkste informatie bij elkaar ziet. Een veilige, goed beschermde plek beheerd door een onafhankelijke partij, die zelf geen belang heeft bij mijn financiële data. Een plek waar ik weer baas over mijn eigen data kan zijn. Waar ik anderen voor inzage of bewerking kan machtigen, maar die machtiging ook net zo makkelijk weer in kan trekken.

Als klant lijkt me dat heerlijk, maar ook voor de adviseur is het goed nieuws. Geen lange zoektochten naar dat ene originele document in de administratie van je klanten. Geen getouwtrek met aanbieders over toegang tot actuele klantdata. Met de toestemming van je klant heb je het hele overzicht bij elkaar. En kun je aan jouw werk beginnen: informatie en overzicht vertalen in kennis en inzicht. Want dat is de basis voor iedere goede financiële beslissing.

‘De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adfiz zet Particulier en Zakelijk Platform om naar online event

Adfiz zet Particulier en Zakelijk Platform om naar online event

Adfiz combineert Particulier en Zakelijke Platform op 16 september in de online Adfiz Platformbijeenkomst 2020. Adfiz: "Helaas hebben we eerder dit jaar geen Particulier...

Aan de slag met de Wwft

Aan de slag met de Wwft

(Door Adfiz) De aanpak van witwassen en crimineel geld staat hoog op de politieke agenda. Het is dan ook niet verwonderlijk dat nalevingstoezicht op de Wet ter...

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning,...

Adfiz: houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

Adfiz: houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

De anderhalvemetermaatschappij stelt bedrijven en overheden voor grote uitdagingen. Want als één ding zeker is, is het wel dat we – althans voorlopig...

AFM: lagere heffing voor 70 procent adviseurs

AFM: lagere heffing voor 70 procent adviseurs

De introductie van omzet als maatstaf bijdrage kosten doorlopend toezicht AFM betekent een lagere rekening voor 70 procent van de adviseurs en bemiddelaars. Dat...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD 2021 beschikbaar

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD 2021 beschikbaar

Het uniforme uitvraagformulier voor het WGA Eigenrisicodragerschap is weer vernieuwd, meldt Adfiz. De geactualiseerde versie kan men gebruiken voor werkgevers die...

Meeste advieskantoren in 2019 opnieuw gegroeid

Meeste advieskantoren in 2019 opnieuw gegroeid

De meeste advieskantoren zijn in 2019 opnieuw gegroeid in klantenaantallen en in omzet. Dat is te lezen in de Adfiz-uitgave ‘Advies in Cijfers 2020’,...

AFM onderzoekt uitbesteding financiële ondernemingen

AFM onderzoekt uitbesteding financiële ondernemingen

De grotere financiële ondernemingen met meer fte’s dan de normdrempel, meldt Adfiz, hebben van de AFM een aankondiging gehad dat de toezichthouder binnenkort...

Adfiz: update handreiking 1,5 meter afstand

Adfiz: update handreiking 1,5 meter afstand

Adfiz heeft de handreiking voor financieel advies op 1,5 meter afstand geactualiseerd. Ook heeft de organisatie leaflets/infographics gemaakt om medewerkers en klanten...

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

Nationale-Nederlanden voert in de huidige SWO een vereenvoudiging door van de klantidentificatie- en verificatie. De verzekeraar heeft de wijziging vooraf met Adfiz...