Baas over eigen data

section1_page46_article25_1.jpg

Fintech is hot. En terecht. Met de grootse beloftes als robotisering, kunstmatige intelligentie, big data, wearables, internet of things en blockchain ben je ziende blind als je niet vermoedt dat er een revolutie voor de deur staat. En dus doet iedereen mee.

Zo schreef minister Dijsselbloem vlak voor het reces aan de Tweede Kamer dat hij meer ruimte wil bieden voor innovatie in de financiële sector. Als Adfiz schreven we samen met de banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en participatiemaatschappijen dat “we’re all fintech now”, opdat maar duidelijk mag zijn dat technische innovatie niet alleen bij hippe startups en de googles van deze wereld plaatsvindt.

En het zijn niet alleen beloftes. Vandaag al in praktijk gebracht strijden nieuwe online hypotheekconcepten om de aandacht. Vooral van de eenvoudige starter, dat wel. De verzekeraars bouwen samen aan een poliskluis. En de AFM pleit voor een verplichte digitale financiële APK. De hoop op een beter pensioenbewustzijn wordt intussen al enkele jaren gevestigd op een steeds overzichtelijker mijnpensioenoverzicht.nl. En terwijl voorzichtig de eerste bètaversies van robotadvies het licht zien, stelde vorige maand nog liefst 81 procent van de adviseurs dat zij zichzelf binnen vijf jaar niet ‘weg-gerobotiseerd’ zien. Zelfvertrouwen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit vertrouwen volkomen terecht is. Uiteraard kan automatisering van stappen in het advies bijdragen aan advies dat sneller en tegen lagere kosten kan worden gegeven. Efficiency, snelheid, 24/7 beschikbaarheid, lagere foutmarges en mass customization zijn waardevol voor klant, maar maken de mens-adviseur niet overbodig. Om inlevingsvermogen en creativiteit in oplossingen mogelijk te houden moeten overheid en markt oog houden voor en ruimte blijven geven aan persoonlijk maatwerkadvies. Zelfwerkzaamheid is mooi, maar we moeten de niet altijd rationele klant ook tegen zichzelf willen beschermen.

Bovendien, uiteindelijk gaat geld altijd over vertrouwen. En vertrouwen is emotie, dat pak je niet in bits en bytes. Zo blijkt intussen dat de meest ervaren online generatie, die met internet is opgegroeid, het minste vertrouwen heeft in alles wat online is. Laten we dus oog houden voor de menselijke factor in fintech-gedreven innovatie. Dat is geen nieuwe visie, we hebben er in januari een hele nieuwjaarsbijeenkomst aan gewijd. En we zeggen het tegen iedereen die te blind gelooft in de zegeningen van techniek zonder mensen. De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies.

Het wordt dus niet of of, maar en en. Efficiënte techniek waar het kan, menselijke aandacht waar het moet. Op korte termijn heb ik de hoogste verwachtingen van digitale initiatieven die mensen overzicht geven. Platforms waar data uit verschillende bronnen wordt samengebracht en waar je in één oogopslag de belangrijkste informatie bij elkaar ziet. Een veilige, goed beschermde plek beheerd door een onafhankelijke partij, die zelf geen belang heeft bij mijn financiële data. Een plek waar ik weer baas over mijn eigen data kan zijn. Waar ik anderen voor inzage of bewerking kan machtigen, maar die machtiging ook net zo makkelijk weer in kan trekken.

Als klant lijkt me dat heerlijk, maar ook voor de adviseur is het goed nieuws. Geen lange zoektochten naar dat ene originele document in de administratie van je klanten. Geen getouwtrek met aanbieders over toegang tot actuele klantdata. Met de toestemming van je klant heb je het hele overzicht bij elkaar. En kun je aan jouw werk beginnen: informatie en overzicht vertalen in kennis en inzicht. Want dat is de basis voor iedere goede financiële beslissing.

‘De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies’

Reactie toevoegen

 
Editie
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....