Bank hoeft niet te lenen voor aflossing
HYPOTHEKEN – In 2014 sluit de consument een hypotheek voor 395.000 euro bij de geldverstrekker waarbij de rente voor twintig jaar is vastgesteld op 4,3 procent. Op deze lening mag boetevrij 10 procent per jaar worden afgelost. In 2016 verhoogt de consument de hypotheeklening met een tweede leningdeel van 39.500 euro. Dit geld gebruikt hij vervolgens om 10 procent van het eerste leningdeel af te lossen. In 2017 wil de consument deze route opnieuw bewandelen. Hij verzoekt de geldverstrekker een derde leningdeel te verstrekken van opnieuw 39.500 euro. Dit keer weigert de geldverstrekker hieraan medewerking te geven.
Eén van de gronden waarop de geldverstrekker weigert deze financiering te verstrekken, is dat een geldverstrekker niet verplicht is een aanvullende geldlening te verstrekken aan de consument, omdat het aan geldverstrekkers is om te bepalen aan wie zij wel en geen lening verstrekt. Dit verweer wordt door de geschillencommissie met de volgende overweging geaccepteerd:
Consument heeft gesteld dat de geldverstrekker misbruik van haar positie maakt door te weigeren een aanvullend krediet te verstrekken. Geldverstrekker heeft de redenen voor haar beleid toegelicht. De bank heeft daarbij als hoofdreden opgemerkt dat zij contractueel bedongen rente misloopt wanneer zij aan de consument een aanvullend krediet verstrekt om daarmee de hypothecaire geldlening af te lossen. Deze reden voor de weigering een aanvullend krediet te verstrekken, komt de commissie niet onredelijk voor. Dat de geldverstrekker in het verleden een ander beleid voerde, betekent niet dat de consument daaraan rechten kan ontlenen. De Commissie concludeert derhalve tot afwijzing van de vordering van de consument. - Uitspraak 2018-517
Reactie toevoegen
Editie
Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur
(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...
Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...
Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....
Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag
(Kifid-uitspraak GC 2023-0690) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank van de consument mocht verlangen dat hij zich bij de aanvraag van een bankspaarrekening...
Niet zomaar recht op smartengeld
(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd...
NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, roept haar leden maar ook consumenten op om extra alert te zijn op de voorwaarden die gelden bij meeneemregelingen...
Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld
(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...
Kifid kan leed niet verzachten
(Kifid-uitspraak GC 2023-0666) De consument heeft een claim bij de verzekeraar ingediend omdat schade aan de vinylvloer van zijn recreatiewoning is ontstaan doordat...
Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door
(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....
Adviseur was te optimistisch over maximale financiering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....