Begin gewoon

Andre Feijs 2021

(Adviseur Andrë Feijs in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit, hogere klanttevredenheid en meer doorverwijzingen van bestaande klanten. Hierdoor krijg je klanten die goed bij je kantoor passen en uiteraard voldoe je op deze manier uitstekend aan de invulling van je zorgplicht”, aldus André Feijs van André Feijs Financiële Planners uit Heerlen.

Het kantoor telt zes medewerkers, waarvan drie adviseurs. De portefeuille bestaat voor zestig procent uit ondernemers en voor 40 procent uit particulieren. Feijs was meer dan tien jaar algemeen directeur van de Rabobank Landgraaf. In 2004 koos hij voor het zelfstandig adviesvak en in 2011 ging hij van start met zijn huidige kantoor. Feijs is onder meer wijnliefhebber en schrijft hier regelmatig blogs over.

Wat verstaat Feijs onder actief klantbeheer? “Hieronder versta ik dat we als advieskantoor het initiatief nemen om op een heldere manier de klant bij tijds te informeren over voor hem belangrijke zaken en over relevante marktontwikkelingen.”

Tijdens de kredietcrisis heeft Feijs een aantal portefeuilles overgenomen. “Ook dan zie je heel nadrukkelijk het belang van actief klantbeheer in. Het is namelijk goed voor de continuïteit van je onderneming. Wij zijn onder meer gespecialiseerd in hypotheken. Als nieuwe hypotheken minder aantrekkelijk worden, is de kans groot dat je dit goed gaat merken in je cijfers. Met actief klantbeheer ben je gewoon minder afhankelijk van de schommelingen in de markt. Bovendien wordt het enorm gewaardeerd door je klanten en omdat ze zo tevreden zijn, brengen ze ook weer nieuwe klanten aan. Het mooie is ook dat deze klanten naar je toe komen, juist omdat ze gehoord hebben dat er aandacht voor de klant is, ook na een advies en/of het afsluiten van een product. Zij passen dus direct al bij je kantoor.”

Om actief klantbeheer goed te doen, heb je ook goede ondersteunende ict nodig. Feijs is van gestart gegaan met een eigen CRM-pakket. “Voordeel is dat je de inrichting zelf in de hand hebt. Wij weten precies welke signalen we willen hebben en waar we op moeten letten. Pas de laatste tijd, door onder meer corona en de veranderende maatschappelijke rol van financiële instellingen, zie je dat banken signalen actief naar ons doorsturen. Hun systemen zijn niet alleen beter op orde, maar ze communiceren ook beter met ons. Hoe eerder je op signalen kunt inspelen, hoe meer leed je kunt voorkomen. Overigens geldt dit nog niet voor alle banken. In de toekomst zou ik graag ook met meerdere banken goede afspraken willen maken over het doorgeven van signalen. Daarnaast beschikken we zoals gezegd over een eigen agenderingssysteem. Ten slotte versturen we nieuwsbrieven met relevante ontwikkelingen voor de klant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...

Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk

Financiering van kosten actief klantbeheer moeilijk

Adviseurs worstelen met de financiering van de kosten van actief klantbeheer, blijkt uit een klankbordgesprek van Lloyds Bank met adviseurs. Een verslag van het...