Begin gewoon
(Adviseur Andrë Feijs in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit, hogere klanttevredenheid en meer doorverwijzingen van bestaande klanten. Hierdoor krijg je klanten die goed bij je kantoor passen en uiteraard voldoe je op deze manier uitstekend aan de invulling van je zorgplicht”, aldus André Feijs van André Feijs Financiële Planners uit Heerlen.
Het kantoor telt zes medewerkers, waarvan drie adviseurs. De portefeuille bestaat voor zestig procent uit ondernemers en voor 40 procent uit particulieren. Feijs was meer dan tien jaar algemeen directeur van de Rabobank Landgraaf. In 2004 koos hij voor het zelfstandig adviesvak en in 2011 ging hij van start met zijn huidige kantoor. Feijs is onder meer wijnliefhebber en schrijft hier regelmatig blogs over.
Wat verstaat Feijs onder actief klantbeheer? “Hieronder versta ik dat we als advieskantoor het initiatief nemen om op een heldere manier de klant bij tijds te informeren over voor hem belangrijke zaken en over relevante marktontwikkelingen.”
Tijdens de kredietcrisis heeft Feijs een aantal portefeuilles overgenomen. “Ook dan zie je heel nadrukkelijk het belang van actief klantbeheer in. Het is namelijk goed voor de continuïteit van je onderneming. Wij zijn onder meer gespecialiseerd in hypotheken. Als nieuwe hypotheken minder aantrekkelijk worden, is de kans groot dat je dit goed gaat merken in je cijfers. Met actief klantbeheer ben je gewoon minder afhankelijk van de schommelingen in de markt. Bovendien wordt het enorm gewaardeerd door je klanten en omdat ze zo tevreden zijn, brengen ze ook weer nieuwe klanten aan. Het mooie is ook dat deze klanten naar je toe komen, juist omdat ze gehoord hebben dat er aandacht voor de klant is, ook na een advies en/of het afsluiten van een product. Zij passen dus direct al bij je kantoor.”
Om actief klantbeheer goed te doen, heb je ook goede ondersteunende ict nodig. Feijs is van gestart gegaan met een eigen CRM-pakket. “Voordeel is dat je de inrichting zelf in de hand hebt. Wij weten precies welke signalen we willen hebben en waar we op moeten letten. Pas de laatste tijd, door onder meer corona en de veranderende maatschappelijke rol van financiële instellingen, zie je dat banken signalen actief naar ons doorsturen. Hun systemen zijn niet alleen beter op orde, maar ze communiceren ook beter met ons. Hoe eerder je op signalen kunt inspelen, hoe meer leed je kunt voorkomen. Overigens geldt dit nog niet voor alle banken. In de toekomst zou ik graag ook met meerdere banken goede afspraken willen maken over het doorgeven van signalen. Daarnaast beschikken we zoals gezegd over een eigen agenderingssysteem. Ten slotte versturen we nieuwsbrieven met relevante ontwikkelingen voor de klant.”
Reactie toevoegen
Meer over
Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet
(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....
“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”
(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...
Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer
Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting...
Weinig financieel dienstverleners zullen verkondigen dat actief klantbeheer er eigenlijk niet zoveel toe doet. Alleen, we hebben het zo druk met de waan van de dag,...
Klant heeft nog veel meer te bieden
(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...
Actief klantbeheer collectief stimuleren
(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...
Klantbeheer is de basis van je onderneming
(Adviseur Remco van Os, VOEP Hypotheken en Verzekeringen, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Wij zijn juist gegroeid door klantbeheer....
(Mark Boskamp, Dukers & Baelemans in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de...
(Adviseur Marton Overbeeke in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn...
VVP-special: actief klantbeheer geen last maar lust
Actief klantbeheer, zie het niet als een last maar een lust waar zowel klant als adviseur beter van worden. Dat is de boodschap van de VVP-special Actief Klantbeheer....