André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

Andre Feijs 2021

(Adviseur André Feijs over Actief Klantbeheer in VVP 6)  “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit, hogere klanttevredenheid en meer doorverwijzingen van bestaande klanten. Hierdoor krijg je klanten die goed bij je kantoor passen en uiteraard voldoe je op deze manier uitstekend aan de invulling van je zorgplicht”, aldus André Feijs van André Feijs Financiële Planners uit Heerlen.

Het kantoor telt zes medewerkers, waarvan drie adviseurs. De portefeuille bestaat voor zestig procent uit ondernemers en voor 40 procent uit particulieren. Feijs was meer dan tien jaar algemeen directeur van de Rabobank Landgraaf. In 2004 koos hij voor het zelfstandig adviesvak en in 2011 ging hij van start met zijn huidige kantoor. Feijs is onder meer wijnliefhebber en schrijft hier regelmatig blogs over.

Wat verstaat Feijs onder actief klantbeheer? “Dat we als advieskantoor het initiatief nemen om op een heldere manier de klant bijtijds te informeren over voor hem belangrijke zaken en over relevante marktontwikkelingen.”

Tijdens de kredietcrisis heeft Feijs een aantal portefeuilles overgenomen. “Ook dan zie je heel nadrukkelijk het belang van actief klantbeheer in. Het is namelijk goed voor de continuïteit van je onderneming omdat je minder afhankelijk bent van schommelingen in de markt. Wij zijn onder meer gespecialiseerd in hypotheken. Nu vaart iedere adviseur wel bij de hausse in de markt, maar als straks nieuwe hypotheken minder aantrekkelijk worden, is de kans groot dat je dit goed gaat merken in je cijfers. Bovendien wordt het enorm gewaardeerd door je klanten en omdat ze zo tevreden zijn, brengen ze ook weer nieuwe klanten aan. Het mooie is ook dat deze klanten naar je toe komen, juist omdat ze gehoord hebben dat er aandacht voor de klant is, ook na een advies en/of het afsluiten van een product. Zij passen dus direct al bij je kantoor.”

Om actief klantbeheer goed te doen, heb je ook goede ondersteunende ict nodig. Feijs is van gestart gegaan met een eigen CRM-pakket. “Voordeel is dat je de inrichting zelf in de hand hebt. Wij weten precies welke signalen we willen hebben en waar we op moeten letten. Pas de laatste tijd, door onder meer corona en de veranderende maatschappelijk rol van financiële instellingen, zie je dat banken signalen actief naar ons doorsturen.

Hun systemen zijn niet alleen beter op orde, maar ze communiceren ook beter met ons. Hoe eerder je op signalen kunt inspelen, hoe meer leed je kunt voorkomen. Overigens geldt dit nog niet voor alle banken. In de toekomst zou ik graag ook met meerdere banken goede afspraken willen maken over het doorgeven van signalen. Daarnaast beschikken we zoals gezegd over een eigen agenderingssysteem. Ten slotte versturen we nieuwsbrieven met relevante ontwikkelingen voor de klant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

(Uit VVP 5-2021) “Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn lasten niet onnodig lang te hoog. Je creëert...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Martin Holleman, Adfiz, in VVP 5-2021) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel product op...

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen, aldus Aon en Klap in het Katern Cyber in VVP 5-2021. In deze nieuwe VVP ook weer veel aandacht voor actief klantbeheer. Martin...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...