Beleving en relevantie bepalen succes duurzame ontwikkeling

Rondetafel Duurzaamheid & Innovatie algemeen beeld 2020

(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) De coronacrisis heeft de samenleving een duurzame groeispurt bezorgd. Thuiswerken is ‘here to stay’, digitalisering staat op een hoger plan en we hebben tijd om onze woningen energiezuiniger te maken. De tafelgasten - via ms teams - bewandelden al veel eerder het duurzame pad en willen nu doorpakken. Hoe nemen zij de (onafhankelijk) financieel adviseur in hun verhaal mee? Wat kan de adviseur zijn of haar klanten bieden? VVP sprak met Peter Dijks (Chief Commercial Officer Obvion), Arjan Nollen (Directeur Marketing & Verkoop Zakelijk Schade Nationale-Nederlanden) en Boudewijn van Uden (Directeur Corporate Communicatie a.s.r.).

Thuiswerken wint al jaren aan populariteit, volgens het CBS verruilden vorig jaar 3,3 miljoen Nederlanders regelmatig hun kantoorplek voor de keukentafel. De voorbije maanden is thuiswerken echter de standaard geworden voor iedereen die in de eigen omgeving vooruit kan met een laptop en een internetverbinding. We gaan ook niet meer terug naar het ‘oude normaal’, stellen de deelnemers aan het rondetafelgesprek over duurzaamheid en innovatie. De coronacrisis heeft immers laten zien dat de wereld gewoon doordraait als we niet continu in auto, trein en vliegtuig stappen.

“Onlangs hebben we samen met andere bedrijven het Green Recovery Statement van MVO Nederland ondertekend”, zegt Boudewijn van Uden van a.s.r. “Uiteindelijk herstelt de economie zich, maar dat willen wij met elkaar dan wel op een toekomstbestendige wijze. Ook al blijft thuiswerken voor veel mensen het uitgangspunt, het behelst veel meer dan alleen de laptop openklappen. Wij willen bijvoorbeeld met ons a.s.r. Vitality-programma bijdragen aan de gezondheid van mensen. Sporten, voldoende rust, in goede gezondheid blijven werken en aandacht hebben voor elkaar, ook dat is een vorm van duurzaamheid, leidend tot duurzame inzetbaarheid.”

Peter Dijks van Obvion Hypotheken zag de afgelopen periode een verandering in het consumentengedrag ontstaan. Klanten gebruiken de tijd die ze uitsparen met thuiswerken om hun hypotheek onder de loep nemen. Dat resulteert onder andere in aanvragen voor ophoging van de hypotheek. “Mensen vinden dit een ideale periode om hun woning toekomstbestendig te verbouwen. Ze voeren vaak meteen duurzame verbeteringen door.”

De uitkomst van een recent uitgevoerde enquête van Nationale-Nederlanden onder bijna vijfhonderd Nederlanders sluit aan bij deze trend. Ongeveer een kwart van de ondervraagden geeft aan, dat duurzaamheid inmiddels een nog belangrijkere rol vervult. “Bewuster leven heeft voor deze groep tijdens de coronacrisis extra prioriteit gekregen”, zo verduidelijkt Arjan Nollen van Nationale-Nederlanden de uitkomst. “Het thema leeft, dit is een goed moment om er concrete acties aan te hangen.”

‘We kunnen een duurzame samenleving nastreven, maar dat gaat alleen als we dat samen met adviseurs doen’

De digitale adviseur

De ICT-ontwikkeling van bedrijven en instellingen schakelde tijdens de coronacrisis twee tandjes hoger. Iedereen moest plotseling zijn systemen in gereedheid brengen om massaal thuiswerken mogelijk te maken en dat lukte wonderwel. Maar thuiswerken vergt ook veel van medewerkers. Waar de één zich als een vis in het water voelt, stuit de ander op praktische problemen. Daarnaast hechten bepaalde beroepsgroepen, zoals (onafhankelijk) financieel adviseurs, zeer aan persoonlijk contact met klanten.

Het klinkt de discussiepartners bekend in de oren. Het klantcontact verliep in de eerste weken digitaal, daarna gingen bijvoorbeeld buitendienstmedewerkers - volgens de RIVM-regels - weer op pad. En de financieel adviseur komt dan wellicht zelf iets minder bij klanten, omgekeerd is dat niet het geval. Peter Dijks: “Tot mijn verbazing vertelde de eigenaar van een groot advieskantoor dat klanten al snel weer bij ze aan tafel zaten.”

Persoonlijk contact blijft volgens de gespreksdeelnemers altijd de kracht van de adviseur, maar de verhouding tussen IRL (in real life) en digitaal verandert. “Misschien wordt het vijftig-vijftig of veertig-zestig”, zo geeft Boudewijn van Uden als optie, “maar er is hoe dan ook een verschuiving waarneembaar. De adviseur is natuurlijk gaandeweg ook steeds digitaler gaan werken.”

Arjan Nollen ziet dit beeld terug in de groeiende deelname van adviseurs bij webinars en andere digitale sessies. Vierhonderd aanmeldingen zijn gebruikelijk, maar voor de webinar over de laatste verbeteringen in de digitale NN-omgeving voor adviseurs, schreven zich zevenhonderd adviseurs in Zijn twee collega’s hebben dezelfde ervaringen. “Webinars zijn laagdrempelig en je leert veel in een relatief kort tijdsbestek. Dat spreekt mensen aan.”

Weg van producten

De online trainingen van de verzekeraars richten zich op het creëren van bewustwording bij de klanten van het intermediair. Natuurlijk wordt er kennis over alle relevante besparende methoden gedeeld, maar de vraag hoe je de klant warm laat lopen voor duurzame verbetering van woning, bedrijfspand, mobiliteit en algehele bedrijfscultuur, is minstens zo belangrijk. Er zijn zeker intermediairs die zich daar al mee onderscheiden, waarbij diensten als HCS worden ingezet om werkgevers te helpen bij het zo fit mogelijk houden van hun medewerkers. Maar er is ook een groep die het onderwerp volgens de discussianten vooralsnog links laat liggen.

“De adviseur en klant moeten het nut van de investering inzien”, reageert Dijks. “Hoe maak je hem of haar deelgenoot van jouw verhaal? Blijf in eerste instantie weg van allerlei producten die je aan duurzaamheid kunt hangen. Een woningkoper wil een fijn huis, geen hypotheek. Vervolgens wil hij of zij een mooi interieur. Het draait dus allemaal om prettig en comfortabel leven, daar moet duurzaamheid bij aansluiten. Je investeert in jezelf met duurzame aanpassingen, dat is de boodschap die een financieel adviseur kan uitdragen.”

Onmisbare schakel

Veel valt of staat met helder inzicht, voegen de andere tafelgasten toe. Financieel adviseurs hebben primarekentools in handen om te laten zien dat zonnepanelen, isolatie, HR++-glas en andere maatregelen renderen. Aanbieders geven ook rentevoordeel als consumenten hun woning aantoonbaar naar een hoger energielabel tillen. Plus, de maatschappelijke mindset verandert. Bedrijven voeren steeds vaker een duurzaam beleid, wat ze ook graag uitdragen, en de consument adopteert deze houding geleidelijk.

Peter Dijks: ‘Je investeert in jezelf met duurzame aanpassingen in je huis.”

De gespreksdeelnemers ervaren het om zich heen, zodra een collega een duurzaam bedrijfsinitiatief voorstelt, wordt dat met enthousiasme opgepakt. Peter Dijks: “Je kunt heel concreet iets doen. Denk aan het aanvragen van laadpalen bij het bedrijfspand en het inzamelen van koffieresidu, waarop champignons worden gekweekt. We zien ook steeds meer allianties tussen bedrijven ontstaan, zoals samenwerking met energiemaatschappijen. Het zoeken van dwarsverbanden in de keten heeft de toekomst.”

De financieel adviseur is naar inzicht van de verzekeraars en hypotheekverstrekkers een onmisbare schakel in die keten. “We kunnen een duurzame samenleving nastreven, maar dat gaat alleen als we dat samen met adviseurs doen. Zij kennen de klant en bouwen een lange-termijnrelatie op, wat trouwens ook duurzaamheid is. Wij bieden praktische tools over onze producten en diensten aan in de vorm van e-learnings en paneldiscussies.”

Geïntegreerd

Verloopt verduurzaming snel genoeg? Ja en nee. Het gaat nooit snel genoeg, zeggen de gesprekspartners, maar kijk eens wat er de afgelopen tien, vijftien jaar alleen al op zakelijk gebied is bereikt. Was duurzaamheid destijds nog een zaak van koplopers, inmiddels hebben talloze middelgrote en grote bedrijven oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze doen schadelijke beleggingen en investeringen in de ban, verduurzamen bedrijfsvestigingen en wagenparken, kijken kritisch naar leveranciers en besteden aandacht aan de gezondheid van hun personeel.

Arjan Nollen: ‘Goed moment voor concrete acties.’

“Duurzaamheid wordt meer en meer geïntegreerd in de dagelijkse gang van zaken”, antwoordt Van Uden. “Het gaat van producten en diensten en management tot HR-beleid en van elektrisch rijden tot een gasloos bedrijfspand. We zijn zelf steeds meer aan het migreren van business and sustainability naar sustainable business , dat zegt iets over de omslag die er gemaakt is.”

Een niet-duurzaam financieel advies behoort op een gegeven moment dan ook niet meer tot de mogelijkheden, vult Nollen aan. “De klant vraagt zich steeds vaker af hoe hij duurzaam kan leven en werken. Een financieel adviseur die daarbij kan ondersteunen, heeft de toekomst.”

As a service

Aan duurzame innovaties ontbrak het de afgelopen jaren niet. Bedrijven zochten naar slimme circulaire oplossingen en er ontstond zelfs een ‘madaster’, een kadaster voor hergebruik van materialen afkomstig van gebouwen. Bezit verloor terrein aan gebruik, wat resulteerde in de deeleconomie en het leasen van materialen en toepassingen.

Peter Dijks wijst onder andere op de vooruitstrevende aanpak van Still met zijn recyclebare heftrucks, Philips Lighting, asset management en de ontwikkeling van ‘as a service’ en ‘pay per use’. “Met name de jonge generaties zijn al gewend aan het betalen voor gebruik van een product of dienst. Het gaat ze om toegang, niet om het hebben van artikelen. Deze trend begon ooit met kopieerapparaten en koffiemachines en is nu doorgetrokken naar onder meer mobiliteit en verlichting.”

Duurzaamheid stoelt op beleving, stelt Arjan Nollen, alleen op die manier ontstaat er maatschappelijke acceptatie. “Het moet dichtbij mensen staan. Neem het nieuwe hypotheeklabel Woonnu.nl van Nationale-Nederlanden. Daar wordt een klant volledig ontzorgd bij het verduurzamen van het eigen huis! Op het moment dat je beleving weet toe te voegen, heb je bestaansrecht.”

Boudewijn van Uden voegt daar een tweede ingrediënt aan toe: relevantie. “Je moet als bedrijf diensten aanbieden die aansluiten bij de duurzame behoefte. Verantwoorde beleggingsproducten en groene hypotheken zijn daar voorbeelden van, maar ook diensten die op gedrag zijn gericht.”

In dat verband is de platformgedachte interessant, vindt Nollen. Hoe houd je nieuwe concepten betaalbaar en verzekerbaar? “Gedragsbeïnvloeding speelt een belangrijke rol en ik denk dat we gezamenlijk tot vernieuwende én betaalbare oplossingen kunnen komen.”

De verzekering zelf leent zich naar mening van de drie gesprekspartners minder goed voor pay per use. “Solidariteit is de kurk waarop verzekeringen drijven. Je kunt ze dus niet zonder meer volledig gebruiksafhankelijk maken.”

Te bescheiden

Natuurlijk valt er nog een wereld te winnen op duurzaamheidsgebied. Zo kunnen subsidieregels voor duurzame investeringen worden vereenvoudigd, want nu hanteert elke gemeente zijn eigen voorwaarden, meldt Peter Dijks. Ook zouden duurzaamheidsleningen makkelijker kunnen worden verstrekt.

Als de verzekeraars de hand in eigen boezem steken: er mag beter worden gecommuniceerd. Nollen: “We zijn eigenlijk te bescheiden. Duurzaamheid staat al heel lang op onze agenda, we mogen er best wat meer over communiceren, dat is ook van belang voor ons imago. Aan de andere kant willen we klanten niet overstelpen met informatie. Ook daar speelt de financieel adviseur een cruciale rol. Hij of zij vertaalt het duurzame verhaal naar de klant.”

Verhouding zakelijk-duurzaam

Hoe staat het met de verhouding tussen commerciële winst en duurzaamheid bij verzekeraars? Gaat de laatstgenoemde inmiddels altijd boven het zakelijk oogmerk? Ze gaan samen, het één sluit het ander niet uit, geven de deelnemers aan. Van Uden: “We hebben te maken met verschillende stakeholders, dus we kunnen niet zonder meer zeggen, dat het één altijd boven het ander gaat. Duurzaamheid en zakelijkheid gaan steeds vaker hand in hand en dienen steeds vaker een gezamenlijk belang.”

Volgens Nollen doet duurzaamheid in elk geval niet onder voor commercie. “Je ziet het aan een NN-concept als Hello Mobility. Ondernemers besparen op brandstofkosten, verbeteren de veiligheid in het verkeer, reduceren CO2-uitstoot en rijden minder schade. Ook wij krijgen minder schades te verwerken en het levert ons een betere reputatie op. Het is win-win-win… Daar willen aandeelhouders wel in mee.”

‘Altijd’ is wat zwaar aangezet, maar het streven is om het zoveel mogelijk groen te denken en doen, reageert Dijks. “Duurzaamheid nestelt zich op een gegeven moment in het DNA van een organisatie. Bij ons is dat het geval, we willen zoveel mogelijk vanuit de duurzaamheidsgedachte benaderen.”

Corona verandert mindset

Dan rest nog één vraag: hoe duurzaam zijn de tafelgasten eigenlijk zelf? Arjan Nollen ‘teamed’ vanuit zijn elektrische auto, netjes stilgezet op de parkeerplaats van een klant. “Dat is voldoende bewijs. Maar serieus, de coronacrisis heeft mijn mindset veranderd. Ik doe meer met de fiets en te voet. Dat geeft ook een bepaalde rust.”

Boudewijn van Uden rijdt hybride, pakt eveneens vaker de fiets en is uitgesproken fan van het a.s.r. Vitalityprogramma. “Het helpt je om gezond de dag door te komen, tot en met een goede nachtrust aan toe.

Boudewijn van Uden: ‘We migreren van business and sustainability naar sustainable business.’

Verder leef ik sinds de Spitsbergen-trip met Bernice Notenboom, de 2-degrees-challenge, al veel bewuster. Vlees staat niet dagelijks meer op het menu.”

“Uiteraard heb ik een Obvion-hypotheek”, antwoordt Peter Dijks quasi-serieus. “Ik heb mijn oude jaren-30-woning voorzien van zonnepanelen, zodat ik zelf de stroom kan opwekken voor mijn auto. Die heb ik overigens niet nodig voor woon-werkverkeer, want ik woon op loopafstand van kantoor. Verder ben ik kilo’s afgevallen tijdens de coronacrisis, want ik beweeg meer. Dat is ook wat waard.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Een markt voor echte professionals

Een markt voor echte professionals

(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Bijzondere Risico's) De slogan ‘Zonder transport staat alles stil’ is wellicht een van de beste en meest ware...

De Amersfoortse verder onder naam a.s.r.

De Amersfoortse verder onder naam a.s.r.

De Amersfoortse gaat vanaf 19 april verder onder de naam a.s.r., aldus een adviseursmailing. Luuk de Vos, directeur Intermediaire Distributie Inkomen & Zorg...

Vanuit een solide basis naar gezamenlijke groei

Vanuit een solide basis naar gezamenlijke groei

(Partner in Kennis NN in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) De afgelopen jaren werkte Nationale-Nederlanden hard aan de toekomstbestendigheid van...

Knibbe (NN): “Signaalfunctie adviseurs in coronacrisis van groot belang”

Knibbe (NN): “Signaalfunctie adviseurs in coronacrisis van groot belang”

“Adviseurs hebben een belangrijke signaalfunctie als het gaat om bedrijven die als gevolg van de coronacrisis in zwaar weer dreigen te komen. Op dit moment...

Sitske Mauritsz nieuwe NN-directeur Hypotheken & Consumptief Krediet

Sitske Mauritsz nieuwe NN-directeur Hypotheken & Consumptief Krediet

Sitske Mauritsz (54) wordt per 1 maart 2021 benoemd tot directeur Hypotheken & Consumptief Krediet bij Nationale-Nederlanden. Zij volgt hiermee Sueters op. Maarten...

Onderhoud van je financiële thuis

Onderhoud van je financiële thuis

Summer is coming! Klinkt ver weg, maar is feitelijk juist. Tijd om het huis te luchten en waar nodig op te knappen. Wat zijn de voetangels en klemmen die van toepassing...

Verander de wereld, begin een bedrijf

Verander de wereld, begin een bedrijf

Terwijl maatschappelijke problemen de pan uitrijzen en veel mensen in angst leven vanwege de onzekerheid rondom bijvoorbeeld klimaatverandering en de manier waarop...

a.s.r. en vakorganisaties bereiken onderhandelingsresultaat cao

a.s.r. en vakorganisaties bereiken onderhandelingsresultaat cao

a.s.r. en de vakorganisaties FNV Finance, De Unie en CNV Vakmensen hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over de nieuwe cao 2021-2022. Duurzame inzetbaarheid,...

a.s.r. wint opnieuw alle Beste Partner prijzen Adfiz Prestatie Onderzoek

a.s.r. wint opnieuw alle Beste Partner prijzen Adfiz Prestatie Onderzoek

Alle Beste Partner Prijzen in het Adfiz Prestatie Onderzoek zijn ook dit keer gewonnen door a.s.r.. De resultaten per categorie: Efficiency: 1. a.s.r., 2. Nh1816,...

Geïntegreerd hypotheek- en energieadvies in ‘Het Omschakelplan’

Geïntegreerd hypotheek- en energieadvies in ‘Het Omschakelplan’

(Partner in Kennis Obvion in katern 'Hypotheken van nu!' in VVP 6-2020) Woningverduurzaming staat hoog op de agenda en wordt zeker voor hypotheekadviseurs een...