Beloningstransparantie

Christel van Bommel 2019

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige producten, vraag ik mij af: zie ik het nou verkeerd?

Een financieel adviseur hoort transparant te zijn over de beloning die hij ontvangt. Ongeacht of dit provisie, een leadvergoeding of de rechtstreekse beloning door de klant is. Waarom zou een financieel adviseur niet transparant zijn over een vergoeding van een leverancier van energiezuinige producten? Andere vraag: waarom zou je een leadvergoeding willen ontvangen voor het doorverwijzen van een klant?

De beloning van een financieel adviseur moet voorafgaand aan de dienstverlening met de klant worden afgesproken en vastgelegd. Maar dat geldt alleen voor de dienstverlening ten aanzien van financiële producten. Wanneer in een latere fase van het adviestraject blijkt dat een woning verduurzaamd kan worden, kan een adviseur een aanbeveling doen voor leveranciers van producten zoals zonnepanelen of warmtepompen. Als hij daarvoor een vergoeding krijgt, moet hij dan zijn klant alsnog daarover informeren? Of kan hij dat laten, omdat deze producten geen financiële producten zijn en dus niet onder het toezicht van de AFM vallen?

Handelen vanuit het klantbelang

Voor mij staat voorop dat je, ongeacht de Wft, ook op dit gebied moet handelen vanuit het klantbelang. Wat is de echte reden dat je die leverancier aanbeveelt? Over het algemeen beveel je iemand aan wanneer je een goede ervaringen hebt met die partij. Omdat de prijs/kwaliteitverhouding goed is.

Of omdat de leverancier dezelfde service biedt zoals jij aan jouw klanten, zodat je weet dat de klant daar in goede handen is. Als de enige reden zou zijn dat je daar een paar honderd euro voor krijgt, vind ik dat een slechte zaak. De klant verwacht een goede service van de partij naar wie jij hebt doorverwezen. Maar wat als hij die service niet krijgt? Bijvoorbeeld omdat die leverancier het druk heeft, waardoor het lang duurt voor een klant een offerte krijgt. Of dat de kwaliteit tegenvalt? Dan komt de klant bij jou klagen. En dan weet de klant nog niet eens dat jij voor het doorverwijzen een vergoeding hebt ontvangen.

Hoe denk je dat de klant zou reageren als hij wist dat jij een vergoeding hebt gekregen voor slechts het doorgeven van een naam en een telefoonnummer? Meer werk is het namelijk niet. Staat dat “werk” in verhouding tot de beloning? En is het klantbelang echt gediend bij de doorverwijzing? Als je iets niet aan je klant kunt of durft uit te leggen, dan gaat er iets niet goed.

 

‘Wat is de echte reden dat je die leverancier aanbeveelt?’

Andersom gebeurt het ook. Makelaars ontvangen een leadvergoeding van een financieel adviseur voor het doorverwijzen van een klant. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Dat de klant goed geholpen wordt, toch? Dat de klant een keuze heeft waar hij zijn producten of diensten afneemt. En dat iedereen erop mag vertrouwen dat dit om de juiste redenen gebeurt. Niet omdat de adviseur of de makelaar er een extraatje voor krijgt. Dat heeft in mijn ogen niets met het provisieverbod te maken, maar met integriteit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Transparantie zegt niets over kwaliteit

Transparantie zegt niets over kwaliteit

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Actieve provisietransparantie gaat het gesprek met de klant over de daadwerkelijke dienstverlening niet op gang brengen....

Sector moet meegroeien met de tijd

Sector moet meegroeien met de tijd

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Tevreden klanten krijg je door goede service en als je tevreden klanten hebt, krijg je automatisch goede ambassadeurs...

Werken zonder stopwatch

Werken zonder stopwatch

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik kan niet elke minuut declareren bij mijn klanten en dat wil ik ook niet. Als ik met een ‘stopwatch’...

Vrijheid is onbetaalbaar

Vrijheid is onbetaalbaar

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik volg de beloningsdiscussie zijdelings, maar ben er niet mee bezig. Ik focus mij op mijn klanten en mijn portefeuille...

Laat zien wat je voor de klant doet

Laat zien wat je voor de klant doet

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen actieve provisietransparantie. Laat maar zien wat je allemaal voor de...

Volledige transparantie over tarieven

Volledige transparantie over tarieven

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik ben volledig transparant over mijn tarieven en leg uit wat de klant hiervoor mag verwachten. Nog nooit heeft een...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Uitkomst VVP-poll: provisieverbod bij uitvaartverzekeringen begraven

Uitkomst VVP-poll: provisieverbod bij uitvaartverzekeringen begraven

Een zeer ruime meerderheid (89 procent) van de stemmers op de afgelopen VVP-poll is het eens met Adfiz-directeur Enno Wiertsema dat het provisieverbod bij uitvaartverzekeringen...

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

Help, ik moet POGGEN

Help, ik moet POGGEN

(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...