Beloningstransparantie

Christel van Bommel 2019

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige producten, vraag ik mij af: zie ik het nou verkeerd?

Een financieel adviseur hoort transparant te zijn over de beloning die hij ontvangt. Ongeacht of dit provisie, een leadvergoeding of de rechtstreekse beloning door de klant is. Waarom zou een financieel adviseur niet transparant zijn over een vergoeding van een leverancier van energiezuinige producten? Andere vraag: waarom zou je een leadvergoeding willen ontvangen voor het doorverwijzen van een klant?

De beloning van een financieel adviseur moet voorafgaand aan de dienstverlening met de klant worden afgesproken en vastgelegd. Maar dat geldt alleen voor de dienstverlening ten aanzien van financiële producten. Wanneer in een latere fase van het adviestraject blijkt dat een woning verduurzaamd kan worden, kan een adviseur een aanbeveling doen voor leveranciers van producten zoals zonnepanelen of warmtepompen. Als hij daarvoor een vergoeding krijgt, moet hij dan zijn klant alsnog daarover informeren? Of kan hij dat laten, omdat deze producten geen financiële producten zijn en dus niet onder het toezicht van de AFM vallen?

Handelen vanuit het klantbelang

Voor mij staat voorop dat je, ongeacht de Wft, ook op dit gebied moet handelen vanuit het klantbelang. Wat is de echte reden dat je die leverancier aanbeveelt? Over het algemeen beveel je iemand aan wanneer je een goede ervaringen hebt met die partij. Omdat de prijs/kwaliteitverhouding goed is.

Of omdat de leverancier dezelfde service biedt zoals jij aan jouw klanten, zodat je weet dat de klant daar in goede handen is. Als de enige reden zou zijn dat je daar een paar honderd euro voor krijgt, vind ik dat een slechte zaak. De klant verwacht een goede service van de partij naar wie jij hebt doorverwezen. Maar wat als hij die service niet krijgt? Bijvoorbeeld omdat die leverancier het druk heeft, waardoor het lang duurt voor een klant een offerte krijgt. Of dat de kwaliteit tegenvalt? Dan komt de klant bij jou klagen. En dan weet de klant nog niet eens dat jij voor het doorverwijzen een vergoeding hebt ontvangen.

Hoe denk je dat de klant zou reageren als hij wist dat jij een vergoeding hebt gekregen voor slechts het doorgeven van een naam en een telefoonnummer? Meer werk is het namelijk niet. Staat dat “werk” in verhouding tot de beloning? En is het klantbelang echt gediend bij de doorverwijzing? Als je iets niet aan je klant kunt of durft uit te leggen, dan gaat er iets niet goed.

 

‘Wat is de echte reden dat je die leverancier aanbeveelt?’

Andersom gebeurt het ook. Makelaars ontvangen een leadvergoeding van een financieel adviseur voor het doorverwijzen van een klant. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Dat de klant goed geholpen wordt, toch? Dat de klant een keuze heeft waar hij zijn producten of diensten afneemt. En dat iedereen erop mag vertrouwen dat dit om de juiste redenen gebeurt. Niet omdat de adviseur of de makelaar er een extraatje voor krijgt. Dat heeft in mijn ogen niets met het provisieverbod te maken, maar met integriteit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

“Fijnmazige gemiddelden belachelijk”

De Consumentenbond noemt de weg die minister Kaag bewandelt bij actieve provisietransparantie belachelijk. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het...

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Kaag verwacht actieve inzet branche bij uitwerking provisietransparantie

Minister Kaag rekent er op dat de brancheorganisaties actief meehelpen haar aanpak bij actieve provisietransparantie – fijnmazige gemiddelden van diverse typen...

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Adfiz: minister luistert naar zorgen over onuitvoerbaarheid transparantieregels

Met haar keuze voor fijnmazige gemiddelden, geeft minister Kaag volgens Adfiz “de zorgen over onuitvoerbaarheid serieus te nemen. Het is nu belangrijk de optie...

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

OvFD: fijnmazige gemiddelden mooi compromis

De OvFD is “blij dat de minister exact nominale transparantie heeft losgelaten voor een systeem van een fijnmazig gemiddelde. We gaan nog in gesprek over de...