Beloningstransparantie

Christel van Bommel 2019

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige producten, vraag ik mij af: zie ik het nou verkeerd?

Een financieel adviseur hoort transparant te zijn over de beloning die hij ontvangt. Ongeacht of dit provisie, een leadvergoeding of de rechtstreekse beloning door de klant is. Waarom zou een financieel adviseur niet transparant zijn over een vergoeding van een leverancier van energiezuinige producten? Andere vraag: waarom zou je een leadvergoeding willen ontvangen voor het doorverwijzen van een klant?

De beloning van een financieel adviseur moet voorafgaand aan de dienstverlening met de klant worden afgesproken en vastgelegd. Maar dat geldt alleen voor de dienstverlening ten aanzien van financiële producten. Wanneer in een latere fase van het adviestraject blijkt dat een woning verduurzaamd kan worden, kan een adviseur een aanbeveling doen voor leveranciers van producten zoals zonnepanelen of warmtepompen. Als hij daarvoor een vergoeding krijgt, moet hij dan zijn klant alsnog daarover informeren? Of kan hij dat laten, omdat deze producten geen financiële producten zijn en dus niet onder het toezicht van de AFM vallen?

Handelen vanuit het klantbelang

Voor mij staat voorop dat je, ongeacht de Wft, ook op dit gebied moet handelen vanuit het klantbelang. Wat is de echte reden dat je die leverancier aanbeveelt? Over het algemeen beveel je iemand aan wanneer je een goede ervaringen hebt met die partij. Omdat de prijs/kwaliteitverhouding goed is.

Of omdat de leverancier dezelfde service biedt zoals jij aan jouw klanten, zodat je weet dat de klant daar in goede handen is. Als de enige reden zou zijn dat je daar een paar honderd euro voor krijgt, vind ik dat een slechte zaak. De klant verwacht een goede service van de partij naar wie jij hebt doorverwezen. Maar wat als hij die service niet krijgt? Bijvoorbeeld omdat die leverancier het druk heeft, waardoor het lang duurt voor een klant een offerte krijgt. Of dat de kwaliteit tegenvalt? Dan komt de klant bij jou klagen. En dan weet de klant nog niet eens dat jij voor het doorverwijzen een vergoeding hebt ontvangen.

Hoe denk je dat de klant zou reageren als hij wist dat jij een vergoeding hebt gekregen voor slechts het doorgeven van een naam en een telefoonnummer? Meer werk is het namelijk niet. Staat dat “werk” in verhouding tot de beloning? En is het klantbelang echt gediend bij de doorverwijzing? Als je iets niet aan je klant kunt of durft uit te leggen, dan gaat er iets niet goed.

 

‘Wat is de echte reden dat je die leverancier aanbeveelt?’

Andersom gebeurt het ook. Makelaars ontvangen een leadvergoeding van een financieel adviseur voor het doorverwijzen van een klant. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Dat de klant goed geholpen wordt, toch? Dat de klant een keuze heeft waar hij zijn producten of diensten afneemt. En dat iedereen erop mag vertrouwen dat dit om de juiste redenen gebeurt. Niet omdat de adviseur of de makelaar er een extraatje voor krijgt. Dat heeft in mijn ogen niets met het provisieverbod te maken, maar met integriteit.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Exacte nominale provisiebedragen van de baan

Minister Kaag kiest de middenweg bij actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. Er wordt overgegaan op fijnmazige gemiddelden van diverse...

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

CFD: “Actieve transparantie dient niet het klantbelang”

In een open brief roept CFD de Tweede Kamer op niet te morrelen aan de huidige regeling van passieve provisietransparantie. CFD: “Voor veel consumenten zijn...

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Commissiedebat provisietransparantie geannuleerd

Het debat tussen minister en Kamer dat donderdagmiddag zou plaatsvinden over onder meer de vormgeving van actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Actieve provisietransparantie niet genoemd in introductiedossier Kaag

Actieve provisietransparantie niet genoemd in introductiedossier Kaag

Het introductiedossier voor de nieuwe minister van Financiën, Sigrid Kaag, vermeldt nergens actieve provisietransparantie. Dit terwijl andere belangrijke thema’s...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

In een Tour d’Horizon met Verbondsdirecteur Richard Weurding bespreekt VVP in VVP 6 de belangrijkste uitdagingen voor de financiële sector. Wat er nu...

Actieve provisietransparantie: minister veegt vloer aan met tegengeluiden

Actieve provisietransparantie: minister veegt vloer aan met tegengeluiden

Minister Hoekstra veegt de vloer aan met de argumenten tegen zijn insteek bij actieve provisietransparantie (exacte nominale bedragen vooraf). Dit in zijn antwoord...

OvFD: “Gewenste uitkomst stond voor de AFM vooraf al vast”

OvFD: “Gewenste uitkomst stond voor de AFM vooraf al vast”

“De hele gang van zaken bevestigt onze mening dat de voor de AFM gewenste uitkomst vooraf al vaststond en ten koste van alles moest worden bereikt.”...

Invulling actieve provisietransparantie leidt tot Kamervragen

Invulling actieve provisietransparantie leidt tot Kamervragen

Alexander Hammelburg (Kamerlid D66) wil van de minister weten waaruit blijkt dat de voorgenomen actieve provisietransparantie in deze vorm goed uitvoerbaar zou zijn....