Besteed nooit je corebusiness uit

André van Luijk 2021

(Uit VVP-special Business Support 2021) “Toen de eerste coronabesmettingen in Europa opdoken, voorvoelden we al dat er hier een lockdown zou komen. We hebben toen snel gehandeld. Toen de lockdown er inderdaad kwam, konden we de dag erop direct vanuit huis van start gaan”, zegt André van Luijk van Bureau van Luijk uit Rotterdam.

Het advieskantoor bestaat uit drie bedrijven: een makelaardij, een projectontwikkelingsbureau en een financieel adviesbureau. “We zijn met zijn dertienen en zijn gevestigd in het mooie Rotterdam”, aldus Van Luijk die terugkijkt op een druk jaar. “We voelden snel aan dat er een lockdown zou komen en hebben direct mondkapjes, desinfecterende zeep en handschoenen besteld. Onze systeembeheerder hebben we alles gereed laten maken om volledig vanuit thuis te kunnen werken. Dat waren we voor een deel al gewend. We hebben extra laptops besteld en het personeel kreeg een snelcursus thuiswerken. Toen de lockdown er inderdaad kwam, konden we de dag erop direct vanuit huis van start gaan. Later zijn we naar een hybride werkvorm gegaan, deels vanuit thuis, deels vanuit kantoor.”

Het advieskantoor van Van Luijk biedt adviezen voornamelijk digitaal aan. “Dat lukt goed. Zelf experimenteerde ik al een jaar of twee regelmatig met digitale gesprekken met bestaande klanten die verder weg woonden. Klanten mogen overigens kiezen of ze een digitaal of fysiek adviesgesprek willen, we dwingen niemand ergens toe. Er zijn bijvoorbeeld mensen die het eerste gesprek toch graag face-to-face willen voeren, en dat is prima. We merken dat bij een toename van het risico meer mensen uit zichzelf al kiezen voor een digitaal traject.”

Naast de hypotheekadviestak heeft het kantoor ook een makelaardij. “Het bezichtigen van woningen moet natuurlijk wel gewoon fysiek plaatsvinden – en dat lukt ook goed binnen de geldende maatregelen.”

Outsourcing

“Alles wat we kunnen uitbesteden – onze marketing en ict bijvoorbeeld – besteden we graag uit. We vinden het vooral belangrijk dat we onze corebusiness in huis houden. Onlangs zijn we aan de slag gegaan met een chatbot. De bot neemt een deel van onze zorgplicht over en dat bevalt onze klanten nog goed ook. Het levert ons ook extra adviesgesprekken op. Voor de klant is het fijn dat een chatbot de eerste inventarisatie kan doen op een tijdstip dat hem of haar uitkomt. Wij bellen de klanten na en krijgen vrijwel alleen maar positieve reacties. De chatbot is voor ons dus een rendabele extra digitale medewerker. Sinds corona maken we ook gebruik van een externe telefoondienst. Collega’s werken thuis en kunnen daarom niet altijd de telefoon oppakken, zeker niet als er ook kinderen zijn die online lessen volgen. Wordt de telefoon na drie keer niet opgepakt, dan schakelt hij door naar een externe dienst. Voor klanten is dit fijn, hun telefoontjes worden altijd opgepakt. “

Voor Van Luijk is het voordeel van zaken uitbesteden dat de medewerkers vooral bezig kunnen zijn met de dingen waar ze goed in zijn. “Zaken waar anderen beter in zijn, laten wij vooral ook door die anderen doen.”

Tips outsourcing

“Besteed nooit je corebusiness uit. Het is wel belangrijk dat je goed weet wat precies je corebusiness is. Voor mij is dat heel basaal: advies geven. Voor veel adviseurs is het inzetten van een chatbot al een stap te ver. Maar omdat wij onze corebusiness zo ‘afgepeld’ hebben gedefinieerd, durven wij zo’n chatbot aan. Voor ons is dat juist een slimme vorm van digitaal inventariseren. Onze bemiddelingsactiviteiten proberen we te vereenvoudigen door bijvoorbeeld gebruik te maken van brondata. Ook het bepalen van een ondernemersinkomen kun je uitbesteden. Ik weet dat veel adviseurs dit ook tot hun corebusiness vinden horen. Ik durf te zeggen dat ik voldoende kennis heb om het zelf te doen, maar tegen die kostprijs laat ik het graag aan een ander over. Wees kortom als adviseur niet rigide in het loslaten van je denkbeelden.”

André van Luijk: ‘Zaken waar anderen beter in zijn, besteden we uit.’

Toekomst

“Over vijf jaar ben ik echt alleen nog maar met advies geven bezig en heb ik alle randzaken geautomatiseerd en uitbesteed. Zelfs het eenvoudige advies is geautomatiseerd. Wat de klant zelf wil en kan doen, doet hij ook vooral zelf. Mijn wens is onze bestaande klanten beter bedienen. Ik overweeg sterk ook vermogensadvies te gaan doen. Daarbij geloof ik erg in op gelijke voet samenwerken met de klant. De digitale mogelijkheden vereenvoudigen en versnellen deze samenwerking.”

Reactie toevoegen

 
Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?

Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?

Na de kredietcrisis is het garantiestelsel verbeterd, zodat banken weerbaarder zijn bij nieuwe economische schokken. "Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

(Uit de Adviespraktijk, André van Luijk, VVP 01-2022) Er zullen niet veel adviseurs zijn die direct na hun opleiding hun eigen kantoor beginnen. André...

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

“Zorgplicht en commercie kunnen elkaar prima versterken.” Aldus André van Luijk (Woonvisie Hypotheken en Verzekeringen, Rotterdam) over nazorg...

Grenzen aan nazorg

Grenzen aan nazorg

Weinig onderwerpen beroeren de gemoederen van financieel adviseurs momenteel zoveel als nazorg. En dan met name de vraag: moeten we nu wel of niet premieontwikkelingen...

Word een cyborg

Word een cyborg

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, de Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

De komende decennia zal het aantal onderdelen waarop adviseurs het verschil kunnen maken kleiner worden. De tarieven op het recht-toe-recht-aan advies zullen afnemen....

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...