Beter inkomen met minder klanten

Bouwstenen NSF 2018

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te zetten en het op schema te houden.

De uitdaging komt zodra je te groot wordt. In een markt waarin de klant steeds hogere eisen stelt, is een groot klantenbestand een nadeel. Je tijd gaat verloren aan klanten die geen geld opleveren. Vereenvoudig je bedrijf (en je leven) door te zoeken naar bestaande klanten die aan de volgende twee criteria voldoen: je vindt ze leuk en ze genereren jaarlijks (voldoende) inkomen voor jouw bedrijf. De vuistregel is dat een adviseur 50 tot 150 klanten goed kan bedienen. Zeker op het gebied van inkomenszekerheid. Stel dat je elke adviseur verplicht stelt maximaal 150 klanten te bedienen, hoeveel klanten zou je dan moeten laten gaan? En hoeveel zou je dan per klant moeten verdienen om bestaansrecht te behouden?

Bekijk deze simpele cijfers eens:

...

Als je 150 klanten weet te werven die je gemiddeld een bedrag van 500, 1.000 of 2.000 euro zouden betalen, wat zou dat betekenen voor jouw omzet, winstgevendheid en daarmee de kwaliteit van service en dienstverlening aan een meer gerichte groep mensen? De essentie is dat deze vergoeding jaarlijks aan je wordt betaald, onafhankelijk van nieuwe verkopen. Hoeveel makkelijker zou het zijn om continu de beloofde, verlangde en verwachtte service te leveren? Hoe zou het profiel van je medewerkers eruit zien? Hoeveel simpeler kun je je backoffice inrichten?

Inkomenszekerheid

De eerste inkomenszekerheid die een klant mag hebben, is de continue toegankelijkheid tot en pro-activiteit van het advies van hun meest vertrouwde adviseur. In het huidig model met te veel klanten is dat er gewoonweg niet. Jouw inkomen laat dat niet toe! Bekijk daarom eens in je bestaande portefeuille naar je omzet per klant. Maar liefst 50 tot 60 procent van die klanten zullen niet voldoende inkomen genereren. Neem afscheid van deze klanten. Verkoop ze of bespreek de mogelijkheden met een complianceadviseur. Bespaar jezelf de verdere kosten van het bewaren van bestanden en het afhandelen van eventuele vragen. Het resultaat is een enorme kostenbesparing door de vermindering van werkdruk. Van de rest op de oorspronkelijke lijst zal ongeveer nog 20 tot 30 procent staan die je jaarlijks zo weinig betalen dat je maar een paar duizend euro zult verliezen als ze weg zouden gaan. Neem ook afscheid van deze klantgroep (tenzij je bij enkele echt potentieel ziet).

Kernbestand

Met het overgehouden kernbestand concentreer je je op een correcte levering van je echte toegevoegde waarde. Wat verwacht deze groep klanten van jou? Wat is hun werkelijke behoefte? Vergeet de producten die je verkoopt en verplaats jezelf in de schoenen van deze mensen. Bouw een overzichtelijk diensten-en/of servicepakket dat zo goed mogelijk aansluit bij wat zij willen. Elke toevoeging die overeenkomt met hun verwachtingen, zal van grote invloed zijn op hun perceptie van jouw toegevoegde waarde en dus de bereidwilligheid van betaling verhogen. En dat heeft weer impact op jouw eigen winstgevendheid en dus op je inkomen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Scenarioplanning

Scenarioplanning

(Door Jelle Bartels, Next Step Factory) Het is nu de tijd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van de coronacrisis is op jouw organisatie voor de (middel)...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...