Bij een ORV past geen wantrouwen
(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn klanten op enig moment in gesprek te gaan over het belang van een ORV. Een recent overlijden in zijn vriendenkring sterkt hem in zijn overtuiging.
Het zijn vooral mannen met wie het lastig is om te praten over het belang van de ORV. Te vaak hoor ik als reactie opmerkingen in de trant van “jullie zetten mij dan maar bij de container als het zover is”. Grappig bedoeld, maar daar gaat het dus niet om. Ik probeer dit soort gesprekken dan ook altijd te voeren met de partner erbij. Ik probeer dan duidelijk te maken dat het de vraag is hoe je wilt dat je partner financieel achterblijft. Het valt me op, dat de partners in kwestie daar dan serieuzer op reageren. Op deze wijze komt er dan toch een gesprek dat het belang van de klanten dient.
Doelstellingen vastleggen
Wat ik essentieel vind is dat de doelstelling van het afsluiten van de ORV goed wordt besproken en vastgelegd. Soms verandert het leven van de consument gedurende de looptijd van de verzekering zodanig dat de ORV in de afgesloten vorm niet meer nodig is. Ook na het overlijden vind ik het belangrijk om samen met de nabestaanden die doelstelling weer centraal te stellen. Voor de nabestaanden gaat het om een groot kapitaal dat opeens beschikbaar komt. Het kan dan verleidelijk zijn om die mega dure auto te kopen of de hypotheek af te lossen. Uiteraard zijn de nabestaanden vrij in wat ze met het kapitaal gaan doen. Maar ik vind het mijn taak om in die situatie met hen om tafel te gaan zitten. Daarbij herinner ik hen eraan wat destijds ook weer de doelstelling van het afsluiten van de verzekering was. Bijna altijd zie ik dat de nabestaanden dan toch weer de uitkering gaan aanwenden voor dit oorspronkelijke doel.
Wantrouwen past niet
Ik zit al de nodige jaren in het vak. Over de wijze waarop veel verzekeraars meldingen van overlijden in behandeling nemen, ben ik niet positief. In toenemende mate ervaar ik achterdocht en wantrouwen. De behandelaars lijken vooral op zoek naar de vraag of zij iets kunnen vinden waardoor de maatschappij niet hoeft uit te keren. Voor mij is dat reden geweest om een aantal malen van primaire aanbieder te wisselen. Het gaat hier om een verzekering waarbij je te maken krijgt met mensen in een emotioneel moeilijke situatie. Daar past geen ontvangst gebaseerd op wantrouwen bij. Bij Scildon ervaar ik nu juist dat er gewerkt wordt binnen de menselijke verhoudingen. Men heeft aandacht voor de situatie van de nabestaanden. Ook merk ik dat het uitgangspunt anders is: de klant is te vertrouwen, tenzij het tegendeel blijkt.
Jack van Lier: ‘Fijn om samen te werken met een aanbieder die naar de toekomst kijkt.’
Gezondheid
Zo eenzelfde ontwikkeling zie ik bij de gezondheidsverklaring. Veel aanbieders fixeren zich op de gebeurtenissen rondom de gezondheid die zich bij de kandidaat verzekerde in het verleden hebben voorgedaan. Vooral bij aanbieders met zogenaamd de laagste premie wordt elke ‘oneffenheid’ gebruikt om te komen tot verhogingen van de premie of tot uitsluitingen. Ook hier vind ik het fijn om samen te werken met een aanbieder die juist naar de toekomst kijkt en eigenlijk alleen interesse heeft wat, gegeven de gebeurtenis in het verleden, het gezondheidsperspectief is in de komende jaren. Dat is een andere mentaliteit en doet meer recht aan waar het echt om gaat: risico’s inschatten.
Vroeger kwam het in ons vak wel eens voor dat wij als adviseurs zelf de gezondheidsverklaring voor de klant invulden. Die was ‘dus’ altijd kerngezond. Nu is dat traject terecht gescheiden. Ook daarbij zie ik verschillen tussen aanbieders. De goede aanbieder pakt niet meteen zijn rode potlood, maar gaat bij bepaalde antwoorden in gesprek met de klant om door te vragen. Zo hoort het en dan heeft de klant ook meer begrip voor de uitkomst van zo een proces.
KADER
Het kan zomaar gebeuren
Ik kende het echtpaar al langere tijd. Op enig moment kwam de ORV aan de orde. Besloten werd die op elkaars leven af te sluiten. Alles verliep prima. Een paar maanden nadat de verzekering was afgesloten voelde mevrouw zich niet helemaal goed en ging naar de huisarts. In eerste instantie leek er niets aan de hand. Maar kort daarna bleek het ernstig. Mevrouw kwam te overlijden. Ik betrapte mijzelf erop dat ik toen dacht: de verzekeraar in kwestie zal toch niet denken dat...
Het is hartstikke verkeerd dat die gevoelens opkomen en je als adviseur bang bent verdacht te worden dat je onder een hoedje hebt gespeeld met de klant. Ik heb het overlijden gemeld en de afhandeling van de verzekering begeleid. Op geen enkel moment hebben de mensen van Scildon mij het gevoel gegeven dat ze achterdocht hadden tegenover mijn klanten of mij. Ik weet het. Zo hoort het. Maar groot, groter, grootst en menselijk vertrouwen lijken steeds minder samen te gaan.
Reactie toevoegen
Meer over
Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Wij Zijn Loek (winnaar in de categorie Niche) is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
Advies met M.I.N.T. op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Advies met M.I.N.T (winnaar in de categorie Hypotheek Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1...
Het Raadhuis wint categorie Particulier Advies VVP Advies Award 2024
Adviesgroep Het Raadhuis heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Particulier Advies gewonnen. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens...
Du Gardijn winnaar categorie Zakelijk Advies VVP Advies Award 2024
Du Gardijn heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Zakelijk Advies gewonnen. Jurylid Edwin Bosma (BHB Dullemond) overhandigde persoonlijk namens de jury de award,...
Ferzekerd wint startersprijs VVP Advies Award 2024
Ferzekerd heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2024. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens de jury de award, de bloemen...
Advies met M.I.N.T. wint VVP Advies Award 2024 Hypotheek Advies
Advies met M.I.N.T. heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Hypotheek Advies gewonnen. Juryvoorzitter Odette Bakker (Dazure) overhandigde persoonlijk namens de...
En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2024 zijn...
Adviesgroep Het Raadhuis (categorie Particulier Advies), duGardijn (Zakelijk Advies), Advies met M.I.N.T. (Hypotheek Advies, De Regt Adviesgroep (Pensioen Advies)...
Economische ontwikkelingen drukken nieuwe productie De Hoop
Door de economische ontwikkelingen mocht De Hoop in 2023 minder nieuwe aanvragen en polissen noteren dan in 2022. Het deze week verschenen jaarverslag maakt gewag...
Scildon beloont stoppen met roken direct met niet-rokerstarief bij ORV
Scildon hanteert bij de Lifestyle ORV voortaan meteen het niet-rokerstarief bij rokers die beloven binnen negen maanden te stoppen. Na negen maanden vraagt Scildon...
Dazure "Een orv is geen grapje"
"Met de cynische ondertoon die wij zeker op 1 april gepast vinden", heeft Dazure gewezen op het belang van de steeds minder gesloten overlijdensrisicoverzekering....