Bij een ORV past geen wantrouwen

Partner in kennis Scildon foto

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn klanten op enig moment in gesprek te gaan over het belang van een ORV. Een recent overlijden in zijn vriendenkring sterkt hem in zijn overtuiging.

...

Het zijn vooral mannen met wie het lastig is om te praten over het belang van de ORV. Te vaak hoor ik als reactie opmerkingen in de trant van “jullie zetten mij dan maar bij de container als het zover is”. Grappig bedoeld, maar daar gaat het dus niet om. Ik probeer dit soort gesprekken dan ook altijd te voeren met de partner erbij. Ik probeer dan duidelijk te maken dat het de vraag is hoe je wilt dat je partner financieel achterblijft. Het valt me op, dat de partners in kwestie daar dan serieuzer op reageren. Op deze wijze komt er dan toch een gesprek dat het belang van de klanten dient.

Doelstellingen vastleggen

Wat ik essentieel vind is dat de doelstelling van het afsluiten van de ORV goed wordt besproken en vastgelegd. Soms verandert het leven van de consument gedurende de looptijd van de verzekering zodanig dat de ORV in de afgesloten vorm niet meer nodig is. Ook na het overlijden vind ik het belangrijk om samen met de nabestaanden die doelstelling weer centraal te stellen. Voor de nabestaanden gaat het om een groot kapitaal dat opeens beschikbaar komt. Het kan dan verleidelijk zijn om die mega dure auto te kopen of de hypotheek af te lossen. Uiteraard zijn de nabestaanden vrij in wat ze met het kapitaal gaan doen. Maar ik vind het mijn taak om in die situatie met hen om tafel te gaan zitten. Daarbij herinner ik hen eraan wat destijds ook weer de doelstelling van het afsluiten van de verzekering was. Bijna altijd zie ik dat de nabestaanden dan toch weer de uitkering gaan aanwenden voor dit oorspronkelijke doel.

Wantrouwen past niet

Ik zit al de nodige jaren in het vak. Over de wijze waarop veel verzekeraars meldingen van overlijden in behandeling nemen, ben ik niet positief. In toenemende mate ervaar ik achterdocht en wantrouwen. De behandelaars lijken vooral op zoek naar de vraag of zij iets kunnen vinden waardoor de maatschappij niet hoeft uit te keren. Voor mij is dat reden geweest om een aantal malen van primaire aanbieder te wisselen. Het gaat hier om een verzekering waarbij je te maken krijgt met mensen in een emotioneel moeilijke situatie. Daar past geen ontvangst gebaseerd op wantrouwen bij. Bij Scildon ervaar ik nu juist dat er gewerkt wordt binnen de menselijke verhoudingen. Men heeft aandacht voor de situatie van de nabestaanden. Ook merk ik dat het uitgangspunt anders is: de klant is te vertrouwen, tenzij het tegendeel blijkt.

Jack van Lier: ‘Fijn om samen te werken met een aanbieder die naar de toekomst kijkt.’

Gezondheid

Zo eenzelfde ontwikkeling zie ik bij de gezondheidsverklaring. Veel aanbieders fixeren zich op de gebeurtenissen rondom de gezondheid die zich bij de kandidaat verzekerde in het verleden hebben voorgedaan. Vooral bij aanbieders met zogenaamd de laagste premie wordt elke ‘oneffenheid’ gebruikt om te komen tot verhogingen van de premie of tot uitsluitingen. Ook hier vind ik het fijn om samen te werken met een aanbieder die juist naar de toekomst kijkt en eigenlijk alleen interesse heeft wat, gegeven de gebeurtenis in het verleden, het gezondheidsperspectief is in de komende jaren. Dat is een andere mentaliteit en doet meer recht aan waar het echt om gaat: risico’s inschatten.

Vroeger kwam het in ons vak wel eens voor dat wij als adviseurs zelf de gezondheidsverklaring voor de klant invulden. Die was ‘dus’ altijd kerngezond. Nu is dat traject terecht gescheiden. Ook daarbij zie ik verschillen tussen aanbieders. De goede aanbieder pakt niet meteen zijn rode potlood, maar gaat bij bepaalde antwoorden in gesprek met de klant om door te vragen. Zo hoort het en dan heeft de klant ook meer begrip voor de uitkomst van zo een proces.

 

KADER

Het kan zomaar gebeuren

Ik kende het echtpaar al langere tijd. Op enig moment kwam de ORV aan de orde. Besloten werd die op elkaars leven af te sluiten. Alles verliep prima. Een paar maanden nadat de verzekering was afgesloten voelde mevrouw zich niet helemaal goed en ging naar de huisarts. In eerste instantie leek er niets aan de hand. Maar kort daarna bleek het ernstig. Mevrouw kwam te overlijden. Ik betrapte mijzelf erop dat ik toen dacht: de verzekeraar in kwestie zal toch niet denken dat...

Het is hartstikke verkeerd dat die gevoelens opkomen en je als adviseur bang bent verdacht te worden dat je onder een hoedje hebt gespeeld met de klant. Ik heb het overlijden gemeld en de afhandeling van de verzekering begeleid. Op geen enkel moment hebben de mensen van Scildon mij het gevoel gegeven dat ze achterdocht hadden tegenover mijn klanten of mij. Ik weet het. Zo hoort het. Maar groot, groter, grootst en menselijk vertrouwen lijken steeds minder samen te gaan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Krins (Scildon): Ga het gesprek aan!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Krins (Scildon): Ga het gesprek aan!

“Klanten verwachten van de adviseur aandacht voor groen en kwaliteit van leven. Ga dat gesprek aan.” Aldus Theo Krins, Manager Sales bij Scildon. Scildon...

Dennis van der Putten (Cardano) verzorgt kennissessie Scildon op VVP Event Pensioen & Vermogen

Dennis van der Putten (Cardano) verzorgt kennissessie Scildon op VVP Event Pensioen & Vermogen

In de kennissessie ‘Stop met duurzaam beleggen!’ van Scildon op het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart vertelt Dennis van der Putten, Chief...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Een ORV, daar red je levens mee!

Een ORV, daar red je levens mee!

(Partner in kennis Dazure in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Veilig wonen, dat is in het huidige tijdperk iets wat helaas steeds minder mensen kunnen beamen....

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...