Bij een ORV past geen wantrouwen

Partner in kennis Scildon foto

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn klanten op enig moment in gesprek te gaan over het belang van een ORV. Een recent overlijden in zijn vriendenkring sterkt hem in zijn overtuiging.

...

Het zijn vooral mannen met wie het lastig is om te praten over het belang van de ORV. Te vaak hoor ik als reactie opmerkingen in de trant van “jullie zetten mij dan maar bij de container als het zover is”. Grappig bedoeld, maar daar gaat het dus niet om. Ik probeer dit soort gesprekken dan ook altijd te voeren met de partner erbij. Ik probeer dan duidelijk te maken dat het de vraag is hoe je wilt dat je partner financieel achterblijft. Het valt me op, dat de partners in kwestie daar dan serieuzer op reageren. Op deze wijze komt er dan toch een gesprek dat het belang van de klanten dient.

Doelstellingen vastleggen

Wat ik essentieel vind is dat de doelstelling van het afsluiten van de ORV goed wordt besproken en vastgelegd. Soms verandert het leven van de consument gedurende de looptijd van de verzekering zodanig dat de ORV in de afgesloten vorm niet meer nodig is. Ook na het overlijden vind ik het belangrijk om samen met de nabestaanden die doelstelling weer centraal te stellen. Voor de nabestaanden gaat het om een groot kapitaal dat opeens beschikbaar komt. Het kan dan verleidelijk zijn om die mega dure auto te kopen of de hypotheek af te lossen. Uiteraard zijn de nabestaanden vrij in wat ze met het kapitaal gaan doen. Maar ik vind het mijn taak om in die situatie met hen om tafel te gaan zitten. Daarbij herinner ik hen eraan wat destijds ook weer de doelstelling van het afsluiten van de verzekering was. Bijna altijd zie ik dat de nabestaanden dan toch weer de uitkering gaan aanwenden voor dit oorspronkelijke doel.

Wantrouwen past niet

Ik zit al de nodige jaren in het vak. Over de wijze waarop veel verzekeraars meldingen van overlijden in behandeling nemen, ben ik niet positief. In toenemende mate ervaar ik achterdocht en wantrouwen. De behandelaars lijken vooral op zoek naar de vraag of zij iets kunnen vinden waardoor de maatschappij niet hoeft uit te keren. Voor mij is dat reden geweest om een aantal malen van primaire aanbieder te wisselen. Het gaat hier om een verzekering waarbij je te maken krijgt met mensen in een emotioneel moeilijke situatie. Daar past geen ontvangst gebaseerd op wantrouwen bij. Bij Scildon ervaar ik nu juist dat er gewerkt wordt binnen de menselijke verhoudingen. Men heeft aandacht voor de situatie van de nabestaanden. Ook merk ik dat het uitgangspunt anders is: de klant is te vertrouwen, tenzij het tegendeel blijkt.

Jack van Lier: ‘Fijn om samen te werken met een aanbieder die naar de toekomst kijkt.’

Gezondheid

Zo eenzelfde ontwikkeling zie ik bij de gezondheidsverklaring. Veel aanbieders fixeren zich op de gebeurtenissen rondom de gezondheid die zich bij de kandidaat verzekerde in het verleden hebben voorgedaan. Vooral bij aanbieders met zogenaamd de laagste premie wordt elke ‘oneffenheid’ gebruikt om te komen tot verhogingen van de premie of tot uitsluitingen. Ook hier vind ik het fijn om samen te werken met een aanbieder die juist naar de toekomst kijkt en eigenlijk alleen interesse heeft wat, gegeven de gebeurtenis in het verleden, het gezondheidsperspectief is in de komende jaren. Dat is een andere mentaliteit en doet meer recht aan waar het echt om gaat: risico’s inschatten.

Vroeger kwam het in ons vak wel eens voor dat wij als adviseurs zelf de gezondheidsverklaring voor de klant invulden. Die was ‘dus’ altijd kerngezond. Nu is dat traject terecht gescheiden. Ook daarbij zie ik verschillen tussen aanbieders. De goede aanbieder pakt niet meteen zijn rode potlood, maar gaat bij bepaalde antwoorden in gesprek met de klant om door te vragen. Zo hoort het en dan heeft de klant ook meer begrip voor de uitkomst van zo een proces.

 

KADER

Het kan zomaar gebeuren

Ik kende het echtpaar al langere tijd. Op enig moment kwam de ORV aan de orde. Besloten werd die op elkaars leven af te sluiten. Alles verliep prima. Een paar maanden nadat de verzekering was afgesloten voelde mevrouw zich niet helemaal goed en ging naar de huisarts. In eerste instantie leek er niets aan de hand. Maar kort daarna bleek het ernstig. Mevrouw kwam te overlijden. Ik betrapte mijzelf erop dat ik toen dacht: de verzekeraar in kwestie zal toch niet denken dat...

Het is hartstikke verkeerd dat die gevoelens opkomen en je als adviseur bang bent verdacht te worden dat je onder een hoedje hebt gespeeld met de klant. Ik heb het overlijden gemeld en de afhandeling van de verzekering begeleid. Op geen enkel moment hebben de mensen van Scildon mij het gevoel gegeven dat ze achterdocht hadden tegenover mijn klanten of mij. Ik weet het. Zo hoort het. Maar groot, groter, grootst en menselijk vertrouwen lijken steeds minder samen te gaan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

(Partner in Kennis Scildon in VVP 2) Paul Klomberg Assurantiën is gevestigd in het landelijk gelegen Silvolde (Gelderland). In deze aflevering geeft Scildon...

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...