(Bio-)logisch?

Ken je vak! Duurzaamheid

(Paul Burger, Ansvar/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 3-2025) De kassière vroeg me of het biologische of normale bananen waren en sloeg vervolgens de duurdere aan. Tja, zo een vraag houdt mij dan toch een tijdje bezig. De paradox van duurzaam: waarom betaal je meer om minder kapot te maken?

We leven in een wereld waar het loont om de planeet te vervuilen. Letterlijk. Loop een willekeurige supermarkt in en vergelijk de prijzen: biologische bananen zijn duurder dan bespoten exemplaren, kleding van gerecycled katoen kost meer dan fast fashion die na drie wasbeurten uit elkaar valt, en een stuk verantwoord vlees lijkt gemaakt van goud vergeleken met een kiloknaller.

Hoe is het mogelijk dat een product dat met zorg voor mens, dier en milieu is gemaakt, meer kost dan iets wat diezelfde mens, dier en milieu ondermijnt? Het voelt alsof je moet betalen om het goede te doen. Alsof ethiek een luxeproduct is geworden - voor wie het zich kan en wil veroor loven.

Diep verankerd

De logica hierachter zit diep verankerd in hoe ons economische systeem werkt. Massaproductie, lage lonen, milieuvervuiling en belastingontwijking zorgen ervoor dat niet-duurzame producten goedkoop blijven. De schade die deze producten veroorzaken - CO₂-uitstoot, bodemvervuiling, uitbuiting van arbeiders - wordt niet meegerekend in de prijs. In termen van economisch jargon heet dat ‘externaliteiten’, alsof het iets buiten - staands is. Maar die kosten komen ergens terecht. Niet in de winkelwagen, maar in de gezondheidszorg, de klimaatrapporten, en de toekomst van je (klein)kinderen.

Duurzame producten proberen die verborgen kosten wél mee te nemen. Ze betalen boeren een eerlijke prijs, vermijden pesticiden, kiezen voor lokale productie of hernieuwbare energie. Maar dat maakt ze automatisch duurder in een markt waar ‘goedkoop doordat niet duurzaam’ synoniem is geworden voor ‘normaal’.

Wat nog het meest wringt: we zijn massaal bezig met bewustwording, klimaatdoelen, circulaire economieën. We zeggen dat we duur zaamheid belangrijk vinden - tot we bij de kassa staan. Dan wint toch vaak de portemonnee. Niet uit onwil, maar omdat het systeem het ons moeilijk maakt om het juiste te doen.

‘Het systeem maakt het moeilijk het juiste te doen’

En dat is het bizarre: we leven in een wereld waarin het financieel aantrekkelijker is om de aarde op te gebruiken dan om haar te behouden. Alsof je korting krijgt op roken, maar belasting betaalt op frisse lucht.

Politieke keuzes

De oplossing? Die ligt niet alleen bij de consument. Natuurlijk moeten we bewuste keuzes maken waar we kunnen. Maar het is naïef om te denken dat we de planeet gaan redden met alleen individuele aankopen. Er zijn politieke keuzes nodig: belast vervuiling, subsidieer duurzaamheid. Draai het systeem om, zodat het niet meer goedkoper is om schade aan te richten dan om verantwoordelijkheid te nemen.

Want zolang duurzaam duurder blijft, blijft duurzaamheid voor velen iets voor later - en voor de happy few. En eerlijk gezegd: dat kunnen we ons niet meer veroorloven.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia

Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia

De vier winnaars van de VVP Advies Awards 2025 zijn: Gewoon bij Saskia (categorie Starters), PMP Duurzaam Verzekeren (Categorie Kleine kantoren), De Goede Financieel...

Verbond voltooit eerste ESG-standaarden

Verbond voltooit eerste ESG-standaarden

Het Verbond van Verzekeraars heeft de eerste fase voor de ontwikkeling van ESG-rapportagestandaarden voor verzekeraars afgerond. Daarmee zet de sector een belangrijke...

Grande Finale Advies Award 2025 in beeld

Grande Finale Advies Award 2025 in beeld

Bekijk de video-impressie van Jeffrey Korte van de Grande Finale van de VVP Advies Award 2025 in de Rijkskwekerij te Baarn, de meest duurzame eventlocatie van Nederland. [object...

Turien & Co. geeft volmacht aan Loxxo

Turien & Co. geeft volmacht aan Loxxo

Turien & Co. is toegetreden tot de risicodragers van Loxxo. Door deze samenwerking kunnen fleetowners,leasemaatschappijen en adviseurs nu ook hun high-end...

VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont

VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont

Duurzaamheid loont, zo blijkt uit de praktijk. Er zijn veel uitdagingen. Ga het gesprek aan met partners én klanten om tot verzekerbare oplossingen te komen....

Sterke pitches twaalf genomineerden Advies Award in beeld

Sterke pitches twaalf genomineerden Advies Award in beeld

De twaalf genomineerden van de VVP Advies Award 2025 gaven op 24 september bij gastheer BHB Dullemond een pitch van maximaal vier minuten over hun adviesonderneming....

WIFS publiceert Top 50 Women in Sustainable Finance 2025

WIFS publiceert Top 50 Women in Sustainable Finance 2025

Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij a.s.r. in Utrecht presenteerde WIFS dinsdag de Top 50 Women in Sustainable Finance 2025: vijftig vrouwelijke leiders die...

Innovatie volgt de samenleving

Innovatie volgt de samenleving

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) De samenleving ontwikkelt zich op allerlei vlakken en het kan niet anders of productontwikkeling en dienstverlening...

Terrorisme en de AVP

Terrorisme en de AVP

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 3-2025) Ik ben druk bezig met het schrijven van eenvoudige voorwaarden voor de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren...

Wat is jouw ervaring?

Wat is jouw ervaring?

(Sonja Stalfoort, Alpina Group, in Ken je vak! VVP 3-2025) We kunnen nog geen oplader bij Bol kopen of we worden al gevraagd een klanttevredenheidsonderzoek in...