Blessing in disguise?

Opinie Adfiz nieuwe foto Enno Wiertsema 2024

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract informeren over de dienstverlening die ze van hun adviseur mogen verwachten en de hoogte van de provisie. De bedoeling van de wetgever is dat consumenten zo bewuster kiezen welke service zij van hun adviseur wensen en zodoende meteen weten waar ze hun adviseur op mogen aanspreken. Om dit te bereiken dienen consumenten zich bewuster te worden van het feit dat zij provisie betalen, hoeveel dat ongeveer is en dat daar een bepaalde dienstverlening tegenover staat. Aldus het ministerie.

Zoals bekend heeft de totstandkoming van de regels voor actieve transparantie nogal wat voeten in de aarde gehad. In eerste instantie sorteerde toenmalig minister van Financiën Hoekstra voor op transparantie in de fase vóór het advies en voor zover het de kosten betrof op een percentage of gemiddeld bedrag. Vervolgens draaide de minister en kondigde aan te kiezen voor exacte, nominale provisiebedragen per product. Daar kwam veel kritiek op; van ons, maar ook vanuit de hoek van intermediairverzekeraars, de Kamer en de wetenschap. Daarop besloot Hoekstra besluitvorming op dit dossier over te laten aan zijn opvolger op het ministerie, Sigrid Kaag. Zij luisterde wel naar de zorgen over onuitvoerbaarheid van de door haar voorganger voorgestelde transparantieregels en creëerde de mogelijkheid om ook op basis van een fijnmazig gemiddelde transparant te zijn op een moment dat het past in het contact van een adviseur met zijn klanten. Een open norm die het voor iedereen uitvoerbaar maakt.

Duidelijkheid

Hiermee is er na vele jaren duidelijkheid gekomen over wat er van bemiddelaars, adviseurs én direct writers verwacht wordt. Maar belangrijker nog is dat we nu – als het echt uitpakt zoals de wetgever voor ogen heeft – eindelijk kunnen gaan ervaren of en hoe deze nieuwe regeling ervoor gaat zorgen dat consumenten beter gaan snappen wat de waarde van advies is. Dat bedoel ik niet cynisch; dat hoop ik oprecht. Want hoe mooi zou het zijn als consumenten de meervoudige waarde van financieel advies gaan inzien. En als ook regelgevers, toezichthouders, consumentenorganisaties en andere stakeholders eindelijk doordrongen worden van het feit dat financieel advies het publieke belang dient. En dat financieel adviseurs het financieel gedrag van consumenten en bedrijven kunnen helpen verbeteren. En dat daardoor gezien wordt hoe wezenlijk advies bijdraagt aan het realiseren van financiële zelfredzaamheid en het verminderen van financiële kwetsbaarheid. Wat een blessing in disguise zou de nieuwe regelgeving dan blijken.

Waarde

Wij weten namelijk dat de waarde van financieel advies niet alleen in geld is uit te drukken, maar dat juist ook de immateriële waarde van financieel advies bijdraagt aan de ontwikkeling van brede welvaart. Iets wat Fred de Jong, onderzoeker en associate lector aan de HAN University of Applied Sciences, in 2021 al concludeerde. Destijds zei hij daarover: “De waarde van advies is te definiëren als de persoonlijke opbrengst van financieel advies via meervoudige waardecreatie. Dat kan zowel in materiële als in immateriële zin zijn. Meer buffers voor later, lagere financieringskosten, betere beheersing van risico’s, goede dekking of een lagere premie zijn materiële opbrengsten van financieel advies. Een betere nachtrust, een goed gevoel, je droom kunnen realiseren of een onbezorgd leven vormen de immateriele waarde.”

‘De meerwaarde van de adviseur is van onschatbare waarde’

Wat wij ook weten en dagelijks in het contact met klanten ervaren, is hoe waardevol het voor consumenten is dat ze kunnen bogen op een specialist die met hen meekijkt. Die het hele plaatje in ogenschouw neemt en ook de ongevraagde adviezen geeft. Die hen dat o zo belangrijke zetje kan geven om nu wel in beweging te komen én te blijven. Ook als dat niet de initiële vraag was waarvoor de consument aan tafel schoof bij de adviseur. De meerwaarde die de adviseur op zo’n moment kan bieden is van onschatbare waarde. Ik verheug me op de tijd dat dit door alle stakeholders ook zo erkend wordt.

Reactie toevoegen

 
Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt

Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt

Adfiz heeft haar Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt. Het document wordt meestal tweemaal per jaar ge-update. Rond Prinsjesdag worden de meest recent bekend...

Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging

Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...

Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling

Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling

Deelname aan de Adfiz nieuwjaarspeiling staat nog tot eind volgende week open. Klik HIER om deel te nemen. In januari doet Adfiz altijd een nieuwjaarspeiling onder...

NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nationale-Nederlanden is de grote winnaar van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. NN won twee van de vier categorieën (Duurzame ontwikkeling en Ketenefficiency)...

Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”

Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”

"Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.” Dat was de oproep van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn nieuwjaarsspeech...

Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap

Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap

"Adfiz wil onder de vlag van het geassocieerd partnerschap structureel samenwerken met bedrijven en organisaties die een bijdrage leveren aan een sterke en duurzame...

Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors

Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid

DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...

De koe bij de hoorns vatten

De koe bij de hoorns vatten

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Onlangs berichtte Kassa over overlijdensrisicoverzekeringen. Daarin werd een recent onderzoek...