Blijf bij uw leest

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN JAARVERSLAG – In het medio april verschenen jaarverslag 2018 geeft Kifid een aantal tips voor financiële dienstverleners, gebaseerd op de praktijk van Kifid en uitspraken van de Geschillencommissie. Een van de tips is specifiek gericht op de financieel adviseur: “De Geschillencommissie merkt een nieuwe trend op: de vertrouwde verzekeringsadviseur van consumenten die zich waagt aan ‘advies’ over beleggingen. In korte tijd kregen wij drie zaken op dit vlak. Het gaat bijvoorbeeld om consumenten die met pensioen gaan of hun zaak verkopen en hun tussenpersoon vragen hoe ze dit geld zouden kunnen beleggen. De vraag rijst hier waar het beleggingsadvies begint en ophoudt. Het advies van Kifid aan de verzekeringsadviseur: schoenmaker, blijf bij uw leest en vermijd advies als ‘misschien is dit wat voor u’. Dat voorkomt problemen.”

Over beleggingen leest het jaarverslag verder: “Als er iets opvalt aan de klachten die in 2018 binnenkwamen over beleggingen, dan is het wel dat ze vaak samenhangen met ICT. Regelmatig komen particuliere beleggers in de problemen doordat ze op internet eenvoudig een contract kunnen afsluiten voor complexe beleggingsvormen waarvan ze de risico’s onvoldoende overzien.” Execution only heeft dus zijn prijs…

Kifid heeft in 2018 opnieuw meer klachten opgelost met inzet van bemiddeling en schikking. In bijna de helft van de klachten (46 procent) wist Kifid de consument of ondernemer en de financiële dienstverlener bij elkaar te brengen met inzet van bemiddeling of schikking. Financiële intermediairs verleenden medewerking aan 22 procent van het totaal aantal bemiddelings- en schikkingsresultaten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kifid: Van Bruggen Adviesgroep hoeft niet te waarschuwen voor gevolgen aangaan tweede hypothecaire lening

Kifid: Van Bruggen Adviesgroep hoeft niet te waarschuwen voor gevolgen aangaan tweede hypothecaire lening

De Van Bruggen Adviesgroep had een inmiddels gescheiden stel niet hoeven waarschuwen voor de gevolgen van het aangaan van de tweede hypothecaire geldlening. Zo stelt...

Kifid stelt dat Achmea rechtsbijstandspolis niet zomaar tussentijds kan opzeggen

Kifid stelt dat Achmea rechtsbijstandspolis niet zomaar tussentijds kan opzeggen

Achmea mag de rechtsbijstandpolis van een klant vanwege het schadeverloop (zes meldingen) niet opzeggen. Achmea had de beëindiging aangekondigd in een brief....

Kifid-knuppel nogmaals in hoenderhok: adviseur moet expliciet wijzen op premiedaling ORV

Kifid-knuppel nogmaals in hoenderhok: adviseur moet expliciet wijzen op premiedaling ORV

Adviseurs moeten expliciet wijzen op premiedaling van de ORV, stelt Kifid opnieuw. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de consument aantonen...

Verzekeraar mag vragen om bewijs van in leven zijn

Verzekeraar mag vragen om bewijs van in leven zijn

Een verzekeraar mag de rechthebbende van een uitkering regelmatig vragen of hij nog leeft, aldus Kifid in Uitspraak GC 2019-607. De Leidsche vraagt de rechthebbende...

Niet vooraf melden intermediairwijziging verdient geen schoonheidsprijs

Niet vooraf melden intermediairwijziging verdient geen schoonheidsprijs

Kifid vindt dat het geen schoonheidsprijs verdient als de oude adviseur een intermediairwijziging niet aankondigt. Dit stelt zij in Uitspraak GC 2019-609. De Geschillencommissie:...

Adviseur had klant aan goedkopere AOV moeten helpen die zij wilde

Adviseur had klant aan goedkopere AOV moeten helpen die zij wilde

Kifid laat HuninkDorgelo aan een consument bijna 4,5 mille betalen omdat de adviseur de klant niet aan de goedkopere AOV hielp waar zij verschillende keren om verzocht...