Blijf bij uw leest

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN JAARVERSLAG – In het medio april verschenen jaarverslag 2018 geeft Kifid een aantal tips voor financiële dienstverleners, gebaseerd op de praktijk van Kifid en uitspraken van de Geschillencommissie. Een van de tips is specifiek gericht op de financieel adviseur: “De Geschillencommissie merkt een nieuwe trend op: de vertrouwde verzekeringsadviseur van consumenten die zich waagt aan ‘advies’ over beleggingen. In korte tijd kregen wij drie zaken op dit vlak. Het gaat bijvoorbeeld om consumenten die met pensioen gaan of hun zaak verkopen en hun tussenpersoon vragen hoe ze dit geld zouden kunnen beleggen. De vraag rijst hier waar het beleggingsadvies begint en ophoudt. Het advies van Kifid aan de verzekeringsadviseur: schoenmaker, blijf bij uw leest en vermijd advies als ‘misschien is dit wat voor u’. Dat voorkomt problemen.”

Over beleggingen leest het jaarverslag verder: “Als er iets opvalt aan de klachten die in 2018 binnenkwamen over beleggingen, dan is het wel dat ze vaak samenhangen met ICT. Regelmatig komen particuliere beleggers in de problemen doordat ze op internet eenvoudig een contract kunnen afsluiten voor complexe beleggingsvormen waarvan ze de risico’s onvoldoende overzien.” Execution only heeft dus zijn prijs…

Kifid heeft in 2018 opnieuw meer klachten opgelost met inzet van bemiddeling en schikking. In bijna de helft van de klachten (46 procent) wist Kifid de consument of ondernemer en de financiële dienstverlener bij elkaar te brengen met inzet van bemiddeling of schikking. Financiële intermediairs verleenden medewerking aan 22 procent van het totaal aantal bemiddelings- en schikkingsresultaten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...