Bonus/maluskorting staat los van schadevrije jaren

SCHADE – Consument stapt over naar adviseur B en zegt zijn autoverzekering bij adviseur A op. De consument ontving een bonus/maluskorting van 80 procent op zijn premie. De nieuwe verzekeraar blijkt wel de schadevrije jaren over te nemen maar niet de bonus/maluskorting. Consument wil hierop de ‘oude’ autoverzekering herstellen. De oude verzekeraar wil hier niet aan meewerken. De consument verwijt hierop dat adviseur A hem onvoldoende heeft gewaarschuwd voor de nadelige gevolgen van deze opzegging.

De geschillencommissie wijst de vordering af. Adviseur A had naar het oordeel van de geschillencommissie niet hoeven te verwachten dat consument bij de opzegging van de autoverzekering niet door de nieuwe tussenpersoon zou worden voorgelicht.

Ondanks de gunstige uitspraak voor adviseur A lijkt het toch verstandig dat adviseurs die te maken krijgen met handelingen van klanten die zijn ingegeven door een nieuwe adviseur, schriftelijk vast leggen dat de ‘oude’ adviseur ervan uitgaat dat de consument zich over dit verzoek zich heeft laten voorlichten door zijn nieuwe adviseur en dat de ‘oude’ adviseur hierover dus geen advies meer geeft – Uitspraak 2017 – 085

Reactie toevoegen

 
Editie
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Te laat geklaagd

Te laat geklaagd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot  lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....