Bouwstenen voor succesvol (duurzaam) ondernemen

VVP Ondernemersdag foto 1 (groepsfoto)

(Uit VVP 1-2025) Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de eerste VVP Ondernemersdag in het AFAS Theater in Leusden. Positief zijn voor je omgeving, zo verwoordde keynote speaker Gijs Mensing (Rethinq) het krachtig.

De VVP Ondernemersdag bood de deelnemers volop stof tot nadenken, inspiratie en praktische tips en tricks, onder meer in de vorm van kennissessies mogelijk gemaakt door de vijf kennispartners van het event: ARAG, Avéro Achmea, Blinqx, De Goudse en Nh1816. VVP had deze partners gekoppeld aan experts, respectievelijk: Kees Dullemond, Kees Haverkamp, Michiel van Vugt, Edwin Bosma/Maarten Agema en Maurice van den Hemel. Thema’s waren onder andere duurzaam advies, actief klantbeheer en personeel vinden en binden.

Het plenaire gedeelte bestond uit een ochtendprogramma met inleidingen van Mensing en Herbert Derks (Derks Bedrijfsadvies & Ondernemersnetwerken DBO), die met veel humor werd bijgestaan door Henk Jansen (in het verleden onder meer oprichter van Herenvest en Expat Mortgages). De sfeer zat er hoe dan ook goed in deze dag. Aan het einde van de middag was er een kort tweede plenair gedeelte met als sprekers Marco Kok (KOK Advies), Paul Burger (Ideële Verzekeringen) en Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany).

Kok riep de adviseurs in de zaal op werk te maken van actief klantbeheer, waarbij hij als tips gaf: laat software voor je werken, start morgen en begin simpel. Burger wees op het belang om duurzame financiële producten, en dan in het bijzonder schadeverzekeringen, te ontwikkelen. “Financiële dienstverleners hebben een hele grote rol om te komen tot een circulaire economie”, aldus Burger. Dijkhof ging in op AI en digitalisering in het algemeen. Volgens Dijkhof gaat de noodzakelijke vernieuwing op dit vlak niet komen van de boomer-generatie. “We moeten ruimte bieden aan jonge mensen om hun ideeën te ontplooien”, aldus Dijkhof.

Duurzaam ondernemen

De inleiding van Gijs Mensing stond in het teken van duurzaam ondernemen. Mensing riep de adviseurs in de zaal op duurzaam ondernemen onderdeel te maken van hun bedrijfspropositie. Natuurlijk ook omdat dat van deze tijd is, de planeet er om vraagt. Maar volgens Mensing biedt duurzaam ondernemen ook commerciele kansen. Dat laatste benadrukte hij verschillende keren. “Bedrijven komen niet in beweging als duurzaam ondernemen alleen maar tijd en geld kost.” Uiteindelijk, meende Mensing, “is duurzame waarde de commercie van het bedrijf”.

Mensing vroeg de adviseurs na te denken over welke impact zij willen maken. Als mogelijke actiepunten gaf hij mee: “Bespreek: wat is duurzaamheid voor ons? Onderzoek: waar staan wij op het gebied van duurzame bedrijfsvoering? Beken kleur: waar ga ik voor staan? Verken: nieuwe waarde (waar kan ik aanscherpen?). En bedenk: elke stap is er één.”

Kracht

Herbert Derks en Henk Jansen lieten aan de hand van stellingen een aantal belangrijke succesfactoren voor financieel adviseurs zien.De eerste stelling luidde: de strategie jaarlijks bijstellen loont. Daar waren veel adviseurs het mee eens. Derks: “Onderzoek bevestigt dat kantoren die hun strategie steeds bezien, succesvoller zijn dan kantoren die dit niet doen.” Een eenpitter uit de zaal zei dat hij helemaal geen strategie bepaald heeft. Toch zou hij dat volgens Derks wel moeten doen: “Ook al is een kantoor klein, het is goed om bezig te blijven met strategie.”

‘ Duurzame waarde is de commercie van het bedrijf’

Stelling twee: personeel bind je door meer te betalen. Daar was vrijwel niemand het mee eens. Andere factoren, zoals een goede werksfeer, een goede balans tussen privé en werk, zinvol bezig zijn, goed leiderschap, zijn zeker zo belangrijk.

De volgende stelling luidde: wij hebben de beste automatisering. Weinig adviseurs gingen hierin mee. Toch is het belangrijk om de automatisering tiptop en bij de tijd te hebben. Derks: “Er is een ontwikkeling gaande van kantoren die wél generatieve AI gebruiken en kantoren die dat niet doen. De eerste kantoren houden meer over.”

Dan de stelling: wij zijn succesvoller dankzij onze samenwerkingen en netwerken. Daar werd instemmend op gereageerd. Derks: “Kantoren presteren per definitie beter door samen te werken.”

De laatste stelling: ik sta 100 procent in mijn kracht. Bijna niemand stemde hier ja. Een adviseur oogste bewondering door zich kwetsbaar op te stellen en te zeggen dat hij was gestopt met de alcohol. Waardoor hij weer in zijn kracht staat. Volgens Derks staan adviseurs echt wel in hun kracht als zij beginnen. Maar zodra het kantoor groeit, komen er taken bij die hen uit hun kracht halen. Hoe is dat bij u eigenlijk? En wat ga je ermee doen?

De VVP Ondernemersdag betekende ook het afscheid van Kees Dullemond bij INSVER, het verduurzamingsinsitituut voor financieel adviseurs, en van de financiële sector waar hij 44 jaar werkzaam in is geweest (onder meer NVA, Bureau D&O, BHB Dullemond en KD-advies). Eind vorig jaar droeg Dullemond INSVER – dat hij zelf in 2021 had opgericht - over aan Caroline Sala (voorheen communicatie-expert bij de NVGA). “Verduurzaming en duurzaam advies gaan de komende jaar een cruciaal onderdeel vormen van de bedrijfsvoering van alle advieskantoren van Nederland. INSVER ondersteunt hen hierbij en biedt tips, tools en best practices.”

Foto van links naar rechts: Bernard Goede (ARAG), Kees Haverkamp (Advieskeuze.nl, Yes We Can Healthcare Group), Jos van Driesum (Blinqx), René Walstra (Avéro Achmea), Michiel van Vugt (NNEK, Stichting Actief Klantbeheer), Bram Wijnen (Avéro Achmea), Janwillem Swart (Nh1816), Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany), Maurice van den Hemel (business consultant), Henk Jansen, Carolien Sala (INSVER), Herbert Derks (DBO), Paul Burger (Ideële Verzekeringen), Kees Dullemond, Dustin Steenvoorden (De Goudse), Edwin Bosma (BHB Dullemond) en Gijs Mensing (Rethinq). (Beeld: Jari Mulder)

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verrijk je ondernemerschap op de VVP Ondernemersdag

Verrijk je ondernemerschap op de VVP Ondernemersdag

De tweede VVP Ondernemersdag wordt een belangrijke dag voor alle adviesondernemers in Nederland. Twee absolute topsprekers laten zien hoe je juist met een onorthodoxe...

ARAG partner van Hyrox Nederland

ARAG partner van Hyrox Nederland

ARAG is een partnership aangegaan met Hyrox Nederland. Met het partnership ARAG zich aan één van de snelst groeiende sporten ter wereld en wordt...

Nh1816 introduceert iClaim platform

Nh1816 introduceert iClaim platform

Nh1816 is per 1 april 2025 gestart met het iClaim platform de afwikkeling van autoschaden. Rob Vissers, senior manager Operations bij Nh1816: "iClaim biedt functionaliteiten...

De passie van local hero… Daniëlle Korten

De passie van local hero… Daniëlle Korten

(Rubriek Samen Betrokken, VVP 1-2025, powered by Nh1816) Haar vader startte Mackus Financiële Dienstverlening in de jaren ’70. Dochter Daniëlle...

Waardevoller én makkelijker dan het lijkt

Waardevoller én makkelijker dan het lijkt

(Partner in kennis Avéro Achmea in Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Ondernemers kijken verder dan verzekerbare risico’s, bevestigt...

Nh1816 moderniseert backoffice met Novulo en IG&H

Nh1816 moderniseert backoffice met Novulo en IG&H

Nh1816 gaat haar backoffice moderniseren met hulp van het verzekeringsplatform van Novulo. IG&H treedt op als technology partner en levert een end-to-end SaaS-dienst. ...

Ga nu aan de slag

Ga nu aan de slag

(Uit VVP 1-2025) “Word geen duurzaamheidsgoeroe, maar word een professionelere verzekeringsadviseur. Dat levert namelijk heel veel op”, aldus Kees...

Actief klantbeheer

Actief klantbeheer

(Uit VVP 1-2025) Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond...

Vind de beste versie van jezelf

Vind de beste versie van jezelf

(Uit VVP 1-2025) Personeel vinden en binden begint bij jezelf als ondernemer. Wie ben je in je diepste wezen zelf? Aldus business consultant Maurice van den Hemel...

VVP 1-2025: de klant als baken

VVP 1-2025: de klant als baken

"Ingewikkelde financiële keuzes moet je niet overlaten aan de Elon Musks van deze wereld", schrijft Martin Koot (MoneyView) in VVP 1-2025. AI maakt mensen niet...