Brexit

Londen bussen via Pixabay

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2020) Op 23 juni 2016 stemde een kleine meerderheid van de Britten voor een vertrek uit de Europese Unie. Ruim 3,5 jaar later – op 31 januari 2020 – verliet het VK daadwerkelijk de EU en brak de transitieperiode aan. Deze periode loopt op 31 december 2020 af. Wat betekent dat voor het intermediair?

Tijdens de transitieperiode bleven de regels van de douane-unie en interne markt gelden. Hierdoor veranderde er gedurende de transitieperiode voor ondernemers feitelijk niets. Wat er na 31 december 2020 gebeurt, is op het moment van schrijven (eind november) nog niet bekend. Grofweg zijn er drie mogelijkheden: de transitieperiode wordt verlengd met, waarschijnlijk, twee jaar de transitieperiode eindigt met handelsverdragen tussen het VK en de landen van de EU, of de transitieperiode eindigt zonder handelsverdragen (harde Brexit).

Hoewel het in principe nog alle kanten op kan gaan, is het wel belangrijk voorbereidingen te treffen voor het einde van de transitieperiode. Iets waar ook de Europese toezichthouder (EIOPA) verzekeraars en intermediairs toe oproept.

Actieve benadering

Wat betekent een harde Brexit voor het intermediair:

… dat klanten heeft uit het VK?

Om tijdelijk zaken te kunnen blijven doen in het VK kan bij de Britse toezichthouder FCA een Temporary Permissions Regime (TPR) (www.fca.org.uk/ brexit/temporary-permissions-regime-tpr) aangevraagd worden. Hiermee kunnen intermediairs hun VK-klanten voorlopig blijven bedienen. Het is raadzaam deze TPR bijtijds aan te vragen.

… dat contracten heeft waarbij een VK-verzekeraar partij is?

Bij een harde Brexit kunnen VK-verzekeraars geen gebruik meer maken van IDD/Solvency II passports. Veel VK-verzekeraars hebben daarom inmiddels gekozen voor een zetel in de EU, zodat ze de dienstverlening kunnen blijven voortzetten. VK-verzekeraars die dat niet hebben gedaan kunnen hun dienstverlening dus niet voortzetten.

! Ben je betrokken bij contracten waarbij de risicodrager een VK-verzekeraar is? Informeer dan bij de VK-verzekeraar naar de continuïteit van de dienstverlening in de EU of zorg bijtijds voor een nieuwe risicodrager. Een actieve benadering van dit soort contracten is van belang om de dienstverlening te kunnen blijven voortzetten.

… dat klanten heeft die in het VK risico’s hebben verzekerd (of willen verzekeren)?

Meerdere Nederlandse verzekeraars geven inmiddels bij de EU-dekking aan dat risico’s in het VK niet meer zijn gedekt. Deze klanten moeten voor hun risico’s in het VK een VK-risicodrager zoeken, wat vaak extra kosten oplevert.

! Houd er rekening mee dat je bij klanten met een risico in het VK tijdig een nieuwe risicodrager vindt. Mogelijk bieden sommige Nederlandse verzekeraars wel een oplossing voor de risico’s in het VK. Informeer hierover bijtijds bij Nederlandse risicodragers of ga voor je dienstverlening in het VK een samenwerking aan met een VK-bemiddelaar. n

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....