Campagne NL adviseert

Peter van Geijtenbeek 2019

Elke eerste maandag van de maand gaan de sirenes. In Nederland staan er ongeveer 3200. Dit aantal blijkt voldoende te zijn om elke Nederlander te bereiken. Het aantal professionele financieel advieskantoren is het dubbele van het aantal sirenes. Met elkaar moeten we dan toch evengoed als die sirenes alle burgers kunnen bereiken? Dat is het idee achter de campagne die Turien & Co. voor deze eerste ronde van de VVP-campagne professioneel financieel advies heeft bedacht.

We leven in een samenleving waarin we van burgers verwachten dat ze op steeds meer gebieden eigen verantwoordelijkheid nemen. Velen kunnen dit prima, maar veel anderen kunnen dit niet, omdat ze zich niet of onvoldoende bewust zijn van bepaalde risico’s. Of omdat zij de kans op bepaalde risico’s verkeerd inschatten waardoor men bijvoorbeeld elke maand in volle verwachting naar de uitslag van de Staatsloterij kijkt en gelijktijdig niet bang is om slachtoffer te worden van een brand in de woning. Of dat men de risico’s wel goed taxeert, maar dat men niet goed weet hoe tijdig een financieel vangnet aan te brengen wanneer het noodlot hen treft. Het nemen van eigen verantwoordelijkheid is in de praktijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Tweede woensdag van oktober

De campagne NL Adviseert is een campagne waarin verzekeringsmaatschappijen en financieel adviseurs zich van hun beste kant laten zien. Dit doen zij door consumenten oprecht te helpen hun leven veiliger en aangenamer te maken.

De concrete gedachte hierachter is om de tweede woensdag van oktober de dag van de financieel adviseur te maken. Op deze dag houden zoveel mogelijk kantoren ‘open huis’ en worden consumenten gestimuleerd om bij het plaatselijke financieel advieskantoor langs te gaan. Doel van deze campagne is om zoveel mogelijk consumenten op een andere wijze de meerwaarde van de financieel adviseur te laten ervaren.

Preventie

Deelnemers aan de campagne bieden tijdens deze dag, dankzij een financiële bijdrage van de gezamenlijke verzekeraars, tegen lage kosten materialen aan die de kans op schade beperken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Woning: Brandmelder, rookmelder, koolstofmonoxidemelder, blusdeken
  • Auto: Ruit graveren, EHBO-kist, autobandenpomp
  • Cyber: Virusscanner

Informatie

Bij deze campagne kan daarnaast worden samengewerkt met de waardevolle instituten als NIBUD en Pensioenkijker. Ten behoeve van de campagne NL Adviseert kan samen met deze organisaties aantrekkelijke en educatieve informatie worden ontwikkeld op de gebieden waarover veel consumenten vragen hebben. Denk aan het inkomen na pensionering. Maar ook aan de kosten van de studie van de kinderen. Deze informatie kan bovendien worden gebruikt om na te sturen aan de relaties die niet in de gelegenheid waren om de open dag te bezoeken.

Deelnemers in elk postcodegebied

Doel van de campagne is om in elk postcodegebied één of twee financieel advieskantoren bereid te vinden om op deze tweede woensdag van oktober consumenten te ontvangen. Is de campagne succesvol dan zal deze herhaald worden, waarbij de spreiding steeds verfijnder zal gaan worden.

De eerste dag van de campagne richt zich op de particuliere consument. Maar wie weet kan bij succes een herhaling plaatsvinden voor de doelgroep zzp’ers en het MKB. Op dit moment zijn er meer dan 1 miljoen zzp’ers en hun aantal groeit. Wanneer er één groep is die extra aandacht moet geven aan de invulling van hun eigen verantwoordelijkheid voor een stabiele financiële toekomst, dan is dat deze groep van ondernemers.

Samen bekend maken

Financieel adviseurs en verzekeraars gaan samenwerken om deze campagne bekend te maken. Hierbij gaan zij net zoveel geluid maken als de 3200 sirenes nu doen.

Verzekeraars laten van zich horen door bijvoorbeeld op hun sociale media intensief aandacht aan deze campagne te besteden. Maar ook door een landelijke site te faciliteren waarop consumenten op een breed terrein praktische tips krijgen op welke wijze zij invulling kunnen geven aan het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

Niet alles hoeft opnieuw bedacht te worden. Er zijn al veel organisaties die op deelonderwerpen goede tips geven, maar die sites zijn verspreid. De klant komt daar of bij toeval of omdat hij heel gericht gaat zoeken. Wat de centrale site moet worden is een site waarop consumenten over een breed scala van onderwerpen praktische tips vinden. Een site die de consument motiveert en inspireert om zelf in actie te komen. Op de site wordt consequent aangegeven wat de financieel adviseur op elk specifiek terrein voor de consument kan betekenen.

Natuurlijk nodigen de adviseurs ook rechtstreeks hun eigen relaties uit. Alleen al de uitnodiging en de motivatie waarom het kantoor dit doet, biedt kansen om deze relaties bewust te maken van het feit dat Nederland blij mag zijn met een fijnmazig netwerk van goed opgeleide onafhankelijk adviseurs!

En nu de handen aan de ploeg!

Laten we eerlijk naar elkaar zijn. In de afgelopen jaren is er een verwijdering gekomen tussen verzekeringsmaatschappijen en advieskantoren. De oorzaak laten we nu maar even rusten. Partijen zijn het nog steeds niet over alles met elkaar eens. Maar waardering en respect voor elkaar groeien weer en dat is een goede zaak. De verzekeraars hebben de dienstverlening van het onafhankelijk intermediair hard nodig om de vaak complexe verzekeringen goed geadviseerd te krijgen. Daarnaast hebben de adviseurs de verzekeraars ook nodig. Laten we wel wezen, verzekeringen zijn feitelijk het halffabricaat van wat de adviseur aan de klant levert: zekerheid.

De adviseur is richting de consument in veel gevallen de vertolker van slecht nieuws. Premieverhogingen, wetswijzigingen, veranderende risico’s en veranderde producten zijn zomaar wat ontwikkelingen die de adviseur doorgaans aan de consument moet uitleggen. Op deze middag is het zaak om consumenten op een positieve manier met de adviseur te laten kennismaken.

Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft het voornemen om per 1 januari 2020 de sirenes het zwijgen op te leggen. Het ministerie wil vanaf dat moment de burgers alleen nog maar alarmeren via NL-Alert en de regionale omroepen. De techniek gaat voort. Ook in onze branche. Maar Siri en Watson kunnen voorlopig echt nog niet wat de onafhankelijk adviseur wel kan. Laten we daarom de handen in elkaar slaan, hard aan het werk gaan en dat doen wat we het liefst doen: klanten helpen aan zekerheid.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

Niet alleen het dak van uw woning verdient onderhoud

Niet alleen het dak van uw woning verdient onderhoud

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft de uitdaging van de redactie van VVP opgepakt: bedenk en beschrijf een campagne waarmee het onafhankelijke...

Adviescampagne

Adviescampagne

Tijdens het VVP Communicatie-event van 28 november jongstleden kondigde VVP aan de branche te willen vragen een adviescampagne te bedenken. Een impactvolle en...

Energie

Energie

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Jubilerend Ansvar bouwt verder aan duurzame relaties

Jubilerend Ansvar bouwt verder aan duurzame relaties

Dit jaar bestaat Aansvar in Nederland vijftig jaar. Kent u Ansvar al? Graag vertellen we u wie wij zijn. Daarnaast is het na een halve eeuw een gepast moment om...

Nieuwe premium-verzekeringen turien

Nieuwe premium-verzekeringen turien

Turien & Co. lanceert twee nieuwe Premium verzekeringen: Premium Woningverzekering en Premium Inboedelverzekering. De Premium Woningverzekering is er voor woningen...

Aanbod bav en cyber turien uitgebreid met Chubb

Aanbod bav en cyber turien uitgebreid met Chubb

Turien & Co. heeft het aanbod beroepsaansprakelijkheids- en cyberverzekeringen uitgebreid met Chubb.  Met de nieuwe verzekeraar breidt Turien & Co....

Advies draait nu eenmaal om kennis van de klant

Advies draait nu eenmaal om kennis van de klant

Als nichespeler opereert Turien & co. In zeer specifieke segmenten waarin ze wil uitblinken en waarvoor ze ook gevonden wordt door zo’n 2. 000 intermediairs....

Een inkomensverzekering is qua advies niet wezenlijk anders

Een inkomensverzekering is qua advies niet wezenlijk anders

Mijn collega Björn Jalving schreef eerder dat het adviseren over een cyberverzekering niet anders is dan een advies over een inkomensverzekering. Weet u?...

Turien stopt met zorgvolmacht

Turien stopt met zorgvolmacht

Turien & Co. stopt eind 2017 met de zorgvolmacht. “Wij zien onvoldoende mogelijkheden om als zorgassuradeur rendabel en succesvol door te kunnen gaan”,...