Centrale organisatie en aangesloten instelling
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – Op grond van de Wft is het mogelijk dat een onderneming andere ondernemingen onder haar Wft-vergunning laat werken. Artikel 2:105 Wft bepaalt dat de Centrale Organisatie publiekrechtelijk verantwoordelijk is voor het doen en laten van de aangesloten instelling. Dit betekent dat als de AFM een eventuele sanctie oplegt, in verband met onjuist gedrag van de aangesloten instelling, deze zal opleggen aan de centrale organisatie.
In de uitspraak 2019-245 trekt Kifid deze toerekening ook door naar het privaatrecht: Op grond van artikel 2:105 lid 3 Wft geldt het handelen en nalaten van een aangesloten organisatie inzake het adviseren van financiële producten (zoals een hypothecaire geldlening) en de bemiddeling daarin, als het handelen en nalaten van centrale organisatie. Dat betekent dat deze klachtprocedure bij de Geschillencommissie formeel gericht is tegen de centrale organisatie. Aangesloten instelling is door de Geschillencommissie in de procedure opgeroepen, omdat aangesloten instelling de contractspartij is van Consument en bij uitstek de partij die de inlichtingen heeft kunnen verstrekken die benodigd zijn voor de beoordeling van het geschil. Hoe de centrale organisatie en aangesloten instelling hun onderlinge aansprakelijkheid en verhaalsmogelijkheid (destijds) hebben geregeld, is voor deze klachtprocedure niet relevant.
Wordt in de Kifid-procedure dus, door het nalaten van een aangesloten instelling, aan de consument een schadevergoeding toegekend, dan houdt Kifid de centrale organisatie hiervoor aansprakelijk. Deze centrale organisatie dient in de beleving van Kifid deze schade aan de consument te vergoeden om vervolgens te trachten deze vergoeding op de aangesloten instelling te verhalen.
– Uitspraak 2019-245
Reactie toevoegen
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...
Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende
(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...