Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Comarch

Digitale tools zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. We raken er steeds meer mee vertrouwd en we verwachten tegenwoordig van elke organisatie dezelfde mate van digitalisering. Of dat nu onze werkgever, bank, telecomoperator of verzekeraar is: digitalisering is een must geworden.

Hoewel de verzekeringssector de laatste jaren heel wat nieuwe technologieën heeft moeten omarmen, hinkt de sector nog steeds achterop in vergelijking met andere financiële instellingen. Verzekeraars zijn nog erg terughoudend over het gebruik van nieuwe frontoffice- en backoffice-oplossingen. Maar ze kunnen er niet meer omheen: met digitalisering kan je elke stap van de verzekeringswaardeketen vereenvoudigen.

“Voor de digitalisering van de verzekeringssector kunnen softwareproviders volledig digitale ecosystemen ontwerpen die alle verkoop- en serviceprocedures kunnen omvatten, zowel voor het verkoopteam als voor de eindklant. Het is hoog tijd om digitale tools optimaal te gaan inzetten in de verzekeringssector”, vindt Małgorzata Moderacka, Insurance Product Manager bij Comarch. “De mobiele generatie zal binnenkort ook deel uitmaken van het verzekeringscliënteel.

Het is belangrijk dat verzekeraars actief kiezen voor een digitale transformatie, om aan de behoeften en wensen van deze nieuwe doelgroep te kunnen voldoen.”

Strategische zet

Onlangs breidde Comarch het eigen frontoffice-platform voor verzekeraars uit. Deze oplossing ondersteunt verzekeringsverkoopteams in hun dagelijkse activiteiten en werd geoptimaliseerd met een functionaliteit voor directe verkoop en een klantenportaal. Deze strategische zet bouwt voort op het omnichannel-platform Comarch Digital Insurance. Het platform biedt nu ondersteuning aan adviseurs, intermediairs en brokers en begeleidt bij het geven van advies. Daarnaast helpt het bij het aanbieden van diensten na verkoop, het beheren van taken en het monitoren van bedrijfsresultaten.

Bovendien, dankzij deze oplossing kunnen klanten eenvoudig online polissen aanschaffen en op een efficiënte manier hun verzekeringsportfolio beheren. Dankzij de omnichannel-aanpak kunnen zowel verkopers als klanten moeiteloos veranderen van kanaal en het (ver-)koopproces overal en op elk moment inzetten, wat alles meer efficiënt en gebruiksvriendelijk maakt. De oplossing voorziet ook in enkele functionaliteiten voor de leden en beheerders van groepsverzekeringen.

Totaaloplossing

“Omdat Comarch Digital Insurance ook toegankelijk is op smartphones, tablets en laptops, kunnen verzekeringsklanten de prijzen van polissen zelfstandig opzoeken en de gekozen verzekering zelf aanschaffen. Daarbij kunnen ze steeds de hulp inroepen van een verzekeringsadviseur of een medewerker van het callcenter. Het verkoopteam kan het aankoopproces dat de klant opstartte eenvoudigweg overzien”, aldus Moderacka.

Comarch Digital Insurance is ontworpen als totaaloplossing die verkopers alle cruciale functionaliteiten biedt om hen te ondersteunen in hun dagelijks werk en een selfserviceportaal waarop klanten verzekeringen kunnen aanschaffen en polissen kunnen beheren. Voor het ontwerp en het testen van de oplossing werden heel wat technieken toegepast. De UX-afdeling analyseerde benchmarks en baseerde zich op kwalitatief onderzoek voor een beter inzicht in de behoeften van de gebruikers.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

De juiste plannen realiseren

De juiste plannen realiseren

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 06-2022) Hoe weet je nu of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Het antwoord is heel simpel: door...

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA heeft de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. VvAA heeft nu drie jaar de Gouden Oor Erkenning voor de onderdelen Verzekeringen, Legal en Ledenservice....

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...