Comarch maakt frontoffice verzekeraars volledig digitaal

Comarch

Digitale tools zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. We raken er steeds meer mee vertrouwd en we verwachten tegenwoordig van elke organisatie dezelfde mate van digitalisering. Of dat nu onze werkgever, bank, telecomoperator of verzekeraar is: digitalisering is een must geworden.

Hoewel de verzekeringssector de laatste jaren heel wat nieuwe technologieën heeft moeten omarmen, hinkt de sector nog steeds achterop in vergelijking met andere financiële instellingen. Verzekeraars zijn nog erg terughoudend over het gebruik van nieuwe frontoffice- en backoffice-oplossingen. Maar ze kunnen er niet meer omheen: met digitalisering kan je elke stap van de verzekeringswaardeketen vereenvoudigen.

“Voor de digitalisering van de verzekeringssector kunnen softwareproviders volledig digitale ecosystemen ontwerpen die alle verkoop- en serviceprocedures kunnen omvatten, zowel voor het verkoopteam als voor de eindklant. Het is hoog tijd om digitale tools optimaal te gaan inzetten in de verzekeringssector”, vindt Małgorzata Moderacka, Insurance Product Manager bij Comarch. “De mobiele generatie zal binnenkort ook deel uitmaken van het verzekeringscliënteel.

Het is belangrijk dat verzekeraars actief kiezen voor een digitale transformatie, om aan de behoeften en wensen van deze nieuwe doelgroep te kunnen voldoen.”

Strategische zet

Onlangs breidde Comarch het eigen frontoffice-platform voor verzekeraars uit. Deze oplossing ondersteunt verzekeringsverkoopteams in hun dagelijkse activiteiten en werd geoptimaliseerd met een functionaliteit voor directe verkoop en een klantenportaal. Deze strategische zet bouwt voort op het omnichannel-platform Comarch Digital Insurance. Het platform biedt nu ondersteuning aan adviseurs, intermediairs en brokers en begeleidt bij het geven van advies. Daarnaast helpt het bij het aanbieden van diensten na verkoop, het beheren van taken en het monitoren van bedrijfsresultaten.

Bovendien, dankzij deze oplossing kunnen klanten eenvoudig online polissen aanschaffen en op een efficiënte manier hun verzekeringsportfolio beheren. Dankzij de omnichannel-aanpak kunnen zowel verkopers als klanten moeiteloos veranderen van kanaal en het (ver-)koopproces overal en op elk moment inzetten, wat alles meer efficiënt en gebruiksvriendelijk maakt. De oplossing voorziet ook in enkele functionaliteiten voor de leden en beheerders van groepsverzekeringen.

Totaaloplossing

“Omdat Comarch Digital Insurance ook toegankelijk is op smartphones, tablets en laptops, kunnen verzekeringsklanten de prijzen van polissen zelfstandig opzoeken en de gekozen verzekering zelf aanschaffen. Daarbij kunnen ze steeds de hulp inroepen van een verzekeringsadviseur of een medewerker van het callcenter. Het verkoopteam kan het aankoopproces dat de klant opstartte eenvoudigweg overzien”, aldus Moderacka.

Comarch Digital Insurance is ontworpen als totaaloplossing die verkopers alle cruciale functionaliteiten biedt om hen te ondersteunen in hun dagelijks werk en een selfserviceportaal waarop klanten verzekeringen kunnen aanschaffen en polissen kunnen beheren. Voor het ontwerp en het testen van de oplossing werden heel wat technieken toegepast. De UX-afdeling analyseerde benchmarks en baseerde zich op kwalitatief onderzoek voor een beter inzicht in de behoeften van de gebruikers.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...