Comeback van inhoud

Martin Koot 640

(door Martin Koot, MoneyView) Wat we meemaken is volgens mij de grote comeback van inhoud. Het mag weer ergens over gaan!

Pap, ik weet een leuk verjaardagscadeau. Mijn toen-nog-veertienjarige dochter had haar allerliefste engelensnoetje opgezet en keek mij verwachtingsvol aan. ‘Een kaartje. Voor een concert.’ Ze noemde de naam van een Amerikaanse artiest waar ik nog nooit van had gehoord. Het Utrechtse TivoliVredenburg is dichtbij onze woonplaats Nieuwegein, de juiste vriendinnen gingen mee, ik ben zelf muziekfanaat… dus ach ja. In februari 2019 was ze één van de 2.000 gelukkigen die het Nederlandse podiumdebuut van de toen zeventienjarige zangeres Billie Eilish meemaakte. Een half jaar later stond Eilish op het vermaarde Lowlandsfestival. Binnenkort gaat ze los in een uitverkochte Ziggo Dome voor een 17.000-koppig publiek. Ondertussen won ze vijf Grammy Awards, waaronder die voor Beste nieuwe artiest, Beste album en Beste song.

We hebben het hier over een meisje dat kleine liedjes maakt met haar broer. Gewoon thuis, bij hun ouders, op hun slaapkamers. Geen externe producers of slimme platenbazen, geen Stock/Aitken/Waterman of opvolgers, geen John de Mol-gelikte Idols of Voice of Waardanook hebben een rol in hun daverende succes. Ze maken gewoon ontzettend spannende muziek en gebruiken handig de sociale media. Van dat laatste weet Nikkie Tutorials ook het nodige af. Niet verrassend dat mijn dochter zowel Billie Eilish als Nikkie de Jager al jaren volgt. Zij is net als hen digital native, opgegroeid met de hele wereld slechts een swipe van hen verwijderd.

Do it yourself

Do it yourself dus. Ooit was dat het domein van punk- en hardcore bands, die kansloos waren bij de mainstream platenbazen van die tijd en daarom zelf hun platen uitbrachten. Internet geeft de nieuwe generatie alles in handen om haar eigen creativiteit om te zetten in beeld, geluid en beleving. Ideeën en inspiratie opdoen, co-creëren met gelijkgestemden over de hele wereld, produceren en distribueren, alles wat je nodig hebt is een laptop, microfoon, tijd, motivatie, creativiteit en een internetverbinding. Geld speelt nauwelijks meer een rol. Natuurlijk, veel ervan is nauwelijks aan te horen en/of doet pijn aan de ogen. Wat de moeite waard is, komt echter aanzienlijk sneller bovendrijven dan in het vinyl-tijdperk. Wijsheid van de massa, lang leve de sociale media. Bovendien is het een bevredigende manier van zelfexpressie en daarmee uitstekend voor de persoonlijke ontwikkeling.

Ik vind dit alles razend interessant. De talkshow-oorlog tussen Op1 op 1 en Jinek op 4 toont aan dat interessante gasten en goede gesprekken belangrijker zijn dat wie het programma presenteert. Door Netflix heb ik voor het eerst een Russische en Zuid-Koreaanse serie gekeken. Voor het eerst wint een niet-Engelstalige film de belangrijkste Oscars, die voor Beste film en Beste regisseur – en Beste oorspronkelijke scenario en Beste internationale film. In ‘mijn’ Nieuwegein blijkt verbijsterend goede Nederhop gemaakt te worden door vijftien jongeren die een aftands bedrijfspand mogen gebruiken. Nieuwegeinse rapper Josbros scoort miljoenen views en streams op Youtube en Spotify – hij produceert alles zelf.

Nooit vanzelfsprekend

Wat dat voor onze branche betekent? Als het succes van Billie Eilish en Nikkie Tutorials makkelijk te voorspellen was geweest, dan had ik het u misschien kunnen vertellen. Wat het voor mij bewijst, is dat ‘de manier waarop dingen gaan’ nooit vanzelfsprekend is.

‘Het mag weer ergens over gaan’

Dat inhoud weer belangrijker wordt dan vorm. En dat de inzichten van de jongste generatie in uw bedrijf wel eens waardevoller kunnen zijn dan die van de ervaren oude garde. De muziekindustrie zal in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn.

Overigens, de eveneens Amerikaanse zangeres Halsey wordt volgens mijn dochter ‘the next big thing’. Dat u het weet.

Reactie toevoegen

 
MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Succesvolle boekpresentatie 'Boreling' van Martin Koot

Succesvolle boekpresentatie 'Boreling' van Martin Koot

Martin Koot heeft op 30 maart tijdens een bijzondere bijeenkomst zijn boek Boreling gepresenteerd. Het werd een groot succes. Mensen die wilden komen, konden een...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...