Comeback van inhoud

Martin Koot 640

(door Martin Koot, MoneyView) Wat we meemaken is volgens mij de grote comeback van inhoud. Het mag weer ergens over gaan!

Pap, ik weet een leuk verjaardagscadeau. Mijn toen-nog-veertienjarige dochter had haar allerliefste engelensnoetje opgezet en keek mij verwachtingsvol aan. ‘Een kaartje. Voor een concert.’ Ze noemde de naam van een Amerikaanse artiest waar ik nog nooit van had gehoord. Het Utrechtse TivoliVredenburg is dichtbij onze woonplaats Nieuwegein, de juiste vriendinnen gingen mee, ik ben zelf muziekfanaat… dus ach ja. In februari 2019 was ze één van de 2.000 gelukkigen die het Nederlandse podiumdebuut van de toen zeventienjarige zangeres Billie Eilish meemaakte. Een half jaar later stond Eilish op het vermaarde Lowlandsfestival. Binnenkort gaat ze los in een uitverkochte Ziggo Dome voor een 17.000-koppig publiek. Ondertussen won ze vijf Grammy Awards, waaronder die voor Beste nieuwe artiest, Beste album en Beste song.

We hebben het hier over een meisje dat kleine liedjes maakt met haar broer. Gewoon thuis, bij hun ouders, op hun slaapkamers. Geen externe producers of slimme platenbazen, geen Stock/Aitken/Waterman of opvolgers, geen John de Mol-gelikte Idols of Voice of Waardanook hebben een rol in hun daverende succes. Ze maken gewoon ontzettend spannende muziek en gebruiken handig de sociale media. Van dat laatste weet Nikkie Tutorials ook het nodige af. Niet verrassend dat mijn dochter zowel Billie Eilish als Nikkie de Jager al jaren volgt. Zij is net als hen digital native, opgegroeid met de hele wereld slechts een swipe van hen verwijderd.

Do it yourself

Do it yourself dus. Ooit was dat het domein van punk- en hardcore bands, die kansloos waren bij de mainstream platenbazen van die tijd en daarom zelf hun platen uitbrachten. Internet geeft de nieuwe generatie alles in handen om haar eigen creativiteit om te zetten in beeld, geluid en beleving. Ideeën en inspiratie opdoen, co-creëren met gelijkgestemden over de hele wereld, produceren en distribueren, alles wat je nodig hebt is een laptop, microfoon, tijd, motivatie, creativiteit en een internetverbinding. Geld speelt nauwelijks meer een rol. Natuurlijk, veel ervan is nauwelijks aan te horen en/of doet pijn aan de ogen. Wat de moeite waard is, komt echter aanzienlijk sneller bovendrijven dan in het vinyl-tijdperk. Wijsheid van de massa, lang leve de sociale media. Bovendien is het een bevredigende manier van zelfexpressie en daarmee uitstekend voor de persoonlijke ontwikkeling.

Ik vind dit alles razend interessant. De talkshow-oorlog tussen Op1 op 1 en Jinek op 4 toont aan dat interessante gasten en goede gesprekken belangrijker zijn dat wie het programma presenteert. Door Netflix heb ik voor het eerst een Russische en Zuid-Koreaanse serie gekeken. Voor het eerst wint een niet-Engelstalige film de belangrijkste Oscars, die voor Beste film en Beste regisseur – en Beste oorspronkelijke scenario en Beste internationale film. In ‘mijn’ Nieuwegein blijkt verbijsterend goede Nederhop gemaakt te worden door vijftien jongeren die een aftands bedrijfspand mogen gebruiken. Nieuwegeinse rapper Josbros scoort miljoenen views en streams op Youtube en Spotify – hij produceert alles zelf.

Nooit vanzelfsprekend

Wat dat voor onze branche betekent? Als het succes van Billie Eilish en Nikkie Tutorials makkelijk te voorspellen was geweest, dan had ik het u misschien kunnen vertellen. Wat het voor mij bewijst, is dat ‘de manier waarop dingen gaan’ nooit vanzelfsprekend is.

‘Het mag weer ergens over gaan’

Dat inhoud weer belangrijker wordt dan vorm. En dat de inzichten van de jongste generatie in uw bedrijf wel eens waardevoller kunnen zijn dan die van de ervaren oude garde. De muziekindustrie zal in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn.

Overigens, de eveneens Amerikaanse zangeres Halsey wordt volgens mijn dochter ‘the next big thing’. Dat u het weet.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De prijs van je privacy

De prijs van je privacy

In deze periode waarin de coronacrisis de wereld overheerst, speelt weer de discussie op omtrent het gebruik van big data. In China en Taiwan wordt reeds een...

ROMEO kiest voor kennissystemen van MoneyView

ROMEO kiest voor kennissystemen van MoneyView

Adviseurs van hypotheekketen Finzie en serviceprovider HUISMERK (onderdeel van ROMEO Financiële Diensten) gaan de kennissystemen van MoneyView gebruiken. Franchiseketen...

Twee derde aanbieders overweegt nog geen negatieve rente

Twee derde aanbieders overweegt nog geen negatieve rente

Van 26 door MoneyView gevraagde aanbieders blijkt dat ongeveer tweederde (zeventien) geen negatieve rente gaat voeren of dit vooralsnog niet zal gaan doen. Dit zijn...

MoneyView introduceert kennisbank voor adviseurs

MoneyView introduceert kennisbank voor adviseurs

MoneyView heeft haar productadviessoftware Advisa uitgebreid met een kennisbankfunctie, waarmee adviseurs eenvoudig de hele productdatabase kunnen doorzoeken op...

Verzekeraars gaan verschillend om met medische keuringen ORV

Verzekeraars gaan verschillend om met medische keuringen ORV

Verzekeraars gaan heel divers om met het feit dat door de coronacrises medische keuringen in het kader van een orv niet meer kunnen plaatsvinden, aldus een inventaris...

MoneyView lanceert gratis online portal Checkpoint

MoneyView lanceert gratis online portal Checkpoint

MoneyView heeft Checkpoint gelanceerd, een online portal, waarin banken en verzekeraars hunproducten die opgenomen zijn in de database van MoneyView zelf kunnen...

Nu ook informatie over AOV op corona-website MoneyView

Nu ook informatie over AOV op corona-website MoneyView

MoneyView heeft op haar corona-website ook een overzicht geplaatst van relevante voorwaarden vanarbeidsongeschiktheidsverzekeringen en dienstverlening die verzekeraars...

Ook reisverzekeringen op corona-site MoneyView

Ook reisverzekeringen op corona-site MoneyView

MoneyView heeft nu ook de voor de coronacrisis belangrijkste voorwaarden en bepalingen van reis- en annuleringsverzekeringen op de website www.moneyview.nl/corona...

MoneyView opent website met crisismaatregelen hypotheken

MoneyView opent website met crisismaatregelen hypotheken

MoneyView geeft op www.moneyview.nl/corona een overzicht van de verschillende maatregelen die hypotheekverstrekkers nemen naar aanleiding van de coronacrisis. Op...

Doorlopend krediet in gewijzigde vorm nieuw leven inblazen?

Doorlopend krediet in gewijzigde vorm nieuw leven inblazen?

MoneyView stelt in zijn nieuwste Special Item Consumptief Krediet de vraag of er niet toch weer een vorm van doorlopend krediet (DK) moet komen. Het onderzoeksbureau:...