Communicatie. Juist nu.

Angelo Wiegmans

Nee, ik ben niet in een hoogwerker geklommen. Heb de bloemisterij niet leeggekocht (wel een bosje voor mijn collega’s gekocht). We hebben op een manier die past bij de samenwerking met onze relaties, geprobeerd zo dichtbij mogelijk te komen. Ik zou het zo weer doen!

Als de coronacrisis ons iets geleerd heeft, is het wel dat de behoefte aan contact groot is. Social distancing en thuiswerk is prima te doen, zolang het maar allemaal niet te lang duurt. Het gemor wordt groter naarmate de tijd verstrekt. Hoe zit dat met jouw relaties? Ben je in de hoogwerker geklommen om steun, liefde en waardering uit te spreken aan je Top 10-klanten? Heb je de lokale bloemisterij leeggekocht om je relaties met een Goudpakket een royale bos te sturen? Nee, ik ook niet. Wel heb ik met mijn team geprobeerd om zo vaak en zo veel mogelijk in contact te blijven met onze relaties. Juist nu. Net als opa en oma, willen jouw relaties ook van je horen. De liefdesverklaring mag misschien achterwege blijven, relevante informatie delen is gewenst. Misschien wel noodzakelijk. Want als jij het niet doet, doet je collega in het dorp het wel.

Persoonlijk mailbericht

Hoe hebben wij dat bij Qees gedaan? Direct na de persconferentie waarin de sluiting van horecabedrijven, sportscholen en kinderdagverblijven werd aangekondigd, hebben we een selectie van ons klantenbestand gemaakt en hebben we in ons CRM-systeem beltaken aangemaakt. Het aantal telefoontjes hebben we verdeeld, waarbij ik zelf net iets minder gebeld heb. Mijn taak was alles lezen wat de minister naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, samenvattingen maken, zodat mijn collega’s met de juiste informatie hun telefoontjes konden plegen. Tijdens de persconferentie waarin de tijdelijke ‘NOW’ werd geïntroduceerd, hebben mijn collega’s en ik via WhatsApp live een samenvatting gemaakt. Een half uur na de persconferentie kregen al onze relaties een persoonlijk mailbericht met heel kort (drie regels) de highlights van de regeling. Meer details waren te vinden op een speciale webpagina die we een dag eerder al voorbereid hadden. Elke klik registreren we, zodat we een volgend bericht nog persoonlijker kunnen maken. Het weekeinde voordat het loket bij UWV open ging, hebben we de relaties die het betrof geïnformeerd hoe ze zich konden voorbereiden op de NOW-aanvraag.

 

Tussen de hierboven beschreven berichten door, hebben we onze relaties geïnformeerd over het vraagstuk ‘ziekmelden of verlof opnemen’ en hebben we aan de hand van de kliks op dit bericht de telefoon gepakt om te sparren en te helpen. Was dat veel werk? Ja, dat was het. Twee collega’s hebben zo goed als al hun dagelijkse werk opzij geschoven om onze relaties te informeren. Is het dat waard? Het heeft ons veel werk opgeleverd, we hebben geen enkel ‘uur geschreven’ en geen enkele factuur gestuurd. Het aantal spontane complimenten en bedankjes geeft zo’n grote voldoening dat ieder uur de investering waard was. Dubbel en dwars.

Reactie toevoegen

 
Minder verzuim in coronatijd

Minder verzuim in coronatijd

(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Wat is het geheim van minder verzuim in coronatijd? Het is ons gelukt door het anders aan te pakken....

Advies uitgebleven, werkgever benadeeld

Advies uitgebleven, werkgever benadeeld

(Angelo Wiegmans, BedrijfPlus en Qees, in Ken je vak! VVP 6-2020) Gelukkig heb ik een advies gevraagd, zegt de werkgever. Ik geef aan dat het op zijn minst vreemd...

Niet stoppen na WIA-keuring

Niet stoppen na WIA-keuring

(Door Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in VVP 4) Vaak zie ik dat na een WIA-keuring het dossier volledig stil komt te liggen. Voor werknemers waar nog mogelijkheden...

Online advies

Online advies

Nu u (tijdelijk) niet bij uw klant op bezoek kunt of klanten op uw kantoor kunt ontvangen, moet u op zoek naar een andere methode om in contact te blijven met...

Katern 'Advies op afstand' in VVP 2

Katern 'Advies op afstand' in VVP 2

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 2-2020: een katern 'Advies op afstand' in samenwerking met RISK en de Nationale Hypotheekbond. En met goede vakverhalen van...

Advies op afstand

Advies op afstand

Adviseren, communiceren en opleiden op afstand is een ontwikkeling die al gaande was als onderdeel van de digitale transformatie van de financiële sector. Door...

Ver weg, toch dichtbij

Ver weg, toch dichtbij

Advies op afstand. Het gebeurde al, maar onder invloed van corona pakt iedereen het nu op. Belangrijk: zorg dat het advies op afstand past bij wie u als kantoor...

RISK biedt de oplossing voor ‘het nieuwe normaal’

RISK biedt de oplossing voor ‘het nieuwe normaal’

(Kennisartikel RISK) Nederland is de afgelopen weken massaal aan het thuiswerken vanwege de corona-maatregelen. Ondertussen is het duidelijk geworden dat thuiswerken...

Webdelen voor adviseurs

Webdelen voor adviseurs

(VVP 02-2020) Overal contact houden met uw klant. Via Webdelen.nl kunt u elkaar persoonlijk spreken, uw scherm delen met uw klant, samen online berekeningen en...

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl biedt voortaan de mogelijkheid om ‘advies op afstand’ zichtbaar te maken op het profiel van de dienstverlener. Het...