Consument vraagt nu zelf om verduurzaming
(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er nu uit zichzelf over.” aldus André van Luijk (Bureau van Luijk, Rotterdam) over de hypotheekmarkt.
In het eerste gesprek voor deze rubriek (zie eventueel VVP 01-2022) zei Van Luijk zich ernstig zorgen te maken over de economie en zelfs het geldsysteem. Die zorgen zijn bepaald niet minder geworden, nu de rente is opgelopen. Van Luijk: “De crisis na 2008 was een schuldencrisis, die we hebben ‘opgelost’ door nog meer schulden te maken. Dat kon, want de overheden kunnen ongelimiteerd geld bijdrukken sinds de koppeling met goud is losgelaten. Maar we hebben ons wel in een hoek geschilderd daardoor. Als de rente te hoog wordt, gaan landen en bedrijven met grote schuldposities failliet. De rente verlagen is dit keer ook geen optie, want dan krijgen we alleen maar nog meer inflatie. We zijn het maken van schulden te lang blijven stimuleren. Is dat nog te repareren?”
‘We hebben onszelf in een hoek geschilderd’
Een andere problematiek die dringend aandacht behoeft, is die van uitputting en vervuiling van de aarde. Van Luijk ziet dat ook deze problematiek niet in de kern wordt aangepakt. “Wij, en daar reken ik mijzelf ook onder met mijn zonnepanelen, warmtepomp en elektrische auto, zetten onze kaarten op technische oplossingen om zo onze levensstijl te behouden. Maar die oplossingen vereisen ook grondstoffen en kosten energie om te maken. Uiteindelijk moeten we met z’n allen terug naar een eenvoudiger levensstijl. Dat is misschien wel de grootste uitdaging nu voor de mensheid.”
De sterke stijging van de energieprijzen jaagt de aandacht voor verduurzaming in ieder geval wel aan. “Daarvoor moest ik dit onderwerp meestal zelf aansnijden in het hypotheekadviesgesprek, nu vragen consumenten er zelf naar. Overigens betekent dat niet dat wij nu veel verduurzamingshypotheken sluiten. Veel meer lenen mensen bij op hun bestaande hypotheek om te kunnen verbouwen en te verduurzamen. Het stijgen van de rente heeft oversluiten in veel gevallen oninteressant gemaakt.”
André van Luijk: ‘Twitter is een leuk medium’
Opstalverzekering verhogen
Van Luijk zag al veel eerder aankomen dat de markt voor nieuwe hypotheken en nu dus ook oversluithypotheken zou teruglopen. Vandaar dat actief klantbeheer steeds hoger op de agenda staat. Aanknopingspunten om het gesprek met de klant aan te gaan, zijn er genoeg. Van Luijk: “Verduurzaming is er daar een van, maar wij hebben bijvoorbeeld ook een mailing ge-stuurd over de nieuwe wettelijke verplichting van een rookmelder op elke verdieping van bestaande woningen. Een ander onderwerp is aanpassen van de opstalverzekering nu de huizenprijzen zijn geëxplodeerd. Nog geen tien jaar geleden kocht je een kavel en zette daar voor twee, 2,5 ton een huis op. Nu mag je blij zijn dat je datzelfde huis voor minder dan vijf ton kunt bouwen. Dus het is zaak om nog eens goed te kijken naar de opstalpolis. Ik merk in de markt echter nog weinig animo wat dit betreft. Maar het zou toch te triest voor woorden zijn als er eerst een paar onderverzekerde huizen moeten afbranden voordat wij als adviseurs en verzekeraars wakker worden.”
Social media
Om aandacht te vragen voor het probleem van onderverzekering, verstuurde Van Luijk onlangs deze tweet: “Door de snel gestegen bouwprijzen zullen veel huizen inmiddels onderverzekerd zijn.”
Van Luijk is al een jaar of tien actief op Twitter, vooral omdat “ik het gewoon een leuk medium vind. Twitter helpt mij om mijn eigen mening te bepalen, juist doordat de meningen op Twitter zo extreem zijn: wit of zwart, links of rechts, goed of fout. Verder zie ik Twitter als een nieuwsbron.”
Bureau van Luijk behoort tot een combinatie die verder bestaat uit Woonvisie (makelaardij) en Woongold (woningrenovatie). Van Luijk: “De aandacht voor de social media is bij deze twee laatste ondernemingen structureler dan bij mij. Sinds een jaar is daar iemand drie dagen per week alleen maar met de social media bezig. Wonen laat zich ook prachtig visualiseren natuurlijk. Een fancy plaatje bij een hypotheek is lastiger te vinden.
“Ik merk wel dat nieuwe relaties mij via Twitter, LinkedIn, Facebook benaderen. Maar dat is nadat een bestaande relatie mij op bijvoorbeeld een verjaardag heeft aanbevolen. Dat is ook waar ik naar streef: dat bestaande relaties mijn ambassadeur zijn omdat ze mij zien als de expert. Social media zie ik dan ook eerder als een van de middelen om mij als expert te profileren dan als doel op zich.”
Reactie toevoegen
Meer over
André van Luijk zoekt deelnemers coöperatieve franchise
André van Luijk (Bureau van Luijk, Rotterdam) is gestart met een coöperatieve franchise. Momenteel werft Van Luijk deelnemers, hypotheekadviseurs die...
Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...
(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”,...
Klanten maken het vak speciaal
(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....
Juffrouw Polis wordt volwassen
(Ilse Bosland, Juffrouw Polis, in VVP 2) Juffrouw Polis kennen we van de roze en paarse ballonnen. De vrolijke kleuren blijven, zegt bedenkster Ilse Bosland. “Maar...
Drie succesfactoren voor adviseurs
('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven:...
('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...
Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?
Na de kredietcrisis is het garantiestelsel verbeterd, zodat banken weerbaarder zijn bij nieuwe economische schokken. "Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat...
Waar is de menselijkheid gebleven?
(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...
(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn,...