Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

André van Luijk 2021

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er nu uit zichzelf over.” aldus André van Luijk (Bureau van Luijk, Rotterdam) over de hypotheekmarkt.

In het eerste gesprek voor deze rubriek (zie eventueel VVP 01-2022) zei Van Luijk zich ernstig zorgen te maken over de economie en zelfs het geldsysteem. Die zorgen zijn bepaald niet minder geworden, nu de rente is opgelopen. Van Luijk: “De crisis na 2008 was een schuldencrisis, die we hebben ‘opgelost’ door nog meer schulden te maken. Dat kon, want de overheden kunnen ongelimiteerd geld bijdrukken sinds de koppeling met goud is losgelaten. Maar we hebben ons wel in een hoek geschilderd daardoor. Als de rente te hoog wordt, gaan landen en bedrijven met grote schuldposities failliet. De rente verlagen is dit keer ook geen optie, want dan krijgen we alleen maar nog meer inflatie. We zijn het maken van schulden te lang blijven stimuleren. Is dat nog te repareren?”

‘We hebben onszelf in een hoek geschilderd’

Een andere problematiek die dringend aandacht behoeft, is die van uitputting en vervuiling van de aarde. Van Luijk ziet dat ook deze problematiek niet in de kern wordt aangepakt. “Wij, en daar reken ik mijzelf ook onder met mijn zonnepanelen, warmtepomp en elektrische auto, zetten onze kaarten op technische oplossingen om zo onze levensstijl te behouden. Maar die oplossingen vereisen ook grondstoffen en kosten energie om te maken. Uiteindelijk moeten we met z’n allen terug naar een eenvoudiger levensstijl. Dat is misschien wel de grootste uitdaging nu voor de mensheid.”

De sterke stijging van de energieprijzen jaagt de aandacht voor verduurzaming in ieder geval wel aan. “Daarvoor moest ik dit onderwerp meestal zelf aansnijden in het hypotheekadviesgesprek, nu vragen consumenten er zelf naar. Overigens betekent dat niet dat wij nu veel verduurzamingshypotheken sluiten. Veel meer lenen mensen bij op hun bestaande hypotheek om te kunnen verbouwen en te verduurzamen. Het stijgen van de rente heeft oversluiten in veel gevallen oninteressant gemaakt.”

André van Luijk: ‘Twitter is een leuk medium’

Opstalverzekering verhogen

Van Luijk zag al veel eerder aankomen dat de markt voor nieuwe hypotheken en nu dus ook oversluithypotheken zou teruglopen. Vandaar dat actief klantbeheer steeds hoger op de agenda staat. Aanknopingspunten om het gesprek met de klant aan te gaan, zijn er genoeg. Van Luijk: “Verduurzaming is er daar een van, maar wij hebben bijvoorbeeld ook een mailing ge-stuurd over de nieuwe wettelijke verplichting van een rookmelder op elke verdieping van bestaande woningen. Een ander onderwerp is aanpassen van de opstalverzekering nu de huizenprijzen zijn geëxplodeerd. Nog geen tien jaar geleden kocht je een kavel en zette daar voor twee, 2,5 ton een huis op. Nu mag je blij zijn dat je datzelfde huis voor minder dan vijf ton kunt bouwen. Dus het is zaak om nog eens goed te kijken naar de opstalpolis. Ik merk in de markt echter nog weinig animo wat dit betreft. Maar het zou toch te triest voor woorden zijn als er eerst een paar onderverzekerde huizen moeten afbranden voordat wij als adviseurs en verzekeraars wakker worden.”

Social media

Om aandacht te vragen voor het probleem van onderverzekering, verstuurde Van Luijk onlangs deze tweet: “Door de snel gestegen bouwprijzen zullen veel huizen inmiddels onderverzekerd zijn.”

Van Luijk is al een jaar of tien actief op Twitter, vooral omdat “ik het gewoon een leuk medium vind. Twitter helpt mij om mijn eigen mening te bepalen, juist doordat de meningen op Twitter zo extreem zijn: wit of zwart, links of rechts, goed of fout. Verder zie ik Twitter als een nieuwsbron.”

Bureau van Luijk behoort tot een combinatie die verder bestaat uit Woonvisie (makelaardij) en Woongold (woningrenovatie). Van Luijk: “De aandacht voor de social media is bij deze twee laatste ondernemingen structureler dan bij mij. Sinds een jaar is daar iemand drie dagen per week alleen maar met de social media bezig. Wonen laat zich ook prachtig visualiseren natuurlijk. Een fancy plaatje bij een hypotheek is lastiger te vinden.

“Ik merk wel dat nieuwe relaties mij via Twitter, LinkedIn, Facebook benaderen. Maar dat is nadat een bestaande relatie mij op bijvoorbeeld een verjaardag heeft aanbevolen. Dat is ook waar ik naar streef: dat bestaande relaties mijn ambassadeur zijn omdat ze mij zien als de expert. Social media zie ik dan ook eerder als een van de middelen om mij als expert te profileren dan als doel op zich.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuwe inzichten door corona

Nieuwe inzichten door corona

Peggy van der Smitte paste haar kantoor snel aan de coronacrisis aan een situatie die haar ook nieuwe inzichten heeft gebracht. Van der Smitte, eigenaar van...

Schoenmaker blijf bij je leest

Schoenmaker blijf bij je leest

“Schoenmaker blijf bij je leest! Als risicomanager en assurantieadviseur wil ik mij niet bezig houden met advieswerk op het gebied van bijvoorbeeld energie....

Corona is een uitgelezen kans

Corona is een uitgelezen kans

Pandemieën zoals corona, gelooft Frank Boute (Intergroep), zullen een blijvende impact hebben op de wereld. Dat weerhoudt hem echter niet van verder investeren...

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet...

Geven grootste rijkdom die er is

Geven grootste rijkdom die er is

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is. Wij...

Klant bang dat teller gaat lopen

Klant bang dat teller gaat lopen

Onafhankelijkheid, transparantie, een mogelijk totaal provisieverbod en het zichtbaar maken van echte meerwaarde zijn grote issues voor advieskantoren. Hoe ga...

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Het financieel adviesvak anno 2020, het is balanceren tussen compliance en dienstbaar zijn aan de klant. Maar dat laatste is en blijft het allerbelangrijkste waar...

Advies van waarde wordt beloond

Advies van waarde wordt beloond

“Adviseurs hebben een ongelooflijk belangrijk vak. Wat is er nou mooier om met ondernemers te sparren over hun visie, wensen en onzekerheden en ze vervolgens...

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig...

Beter willen worden

Beter willen worden

“Wij ontwikkelen ons volop. Dit komt niet alleen tot uiting in de (geslaagde) overnames die we recent hebben gedaan, maar bijvoorbeeld ook in de digitalisering...