Corona is een uitgelezen kans

Frank Boute: ‘Maatschappijen zijn zó slecht te bereiken.’

Pandemieën zoals corona, gelooft Frank Boute (Intergroep), zullen een blijvende impact hebben op de wereld. Dat weerhoudt hem echter niet van verder investeren in uitbreiding en verbreding van zijn dienstverlening.

Boute vertelde eerder in deze rubriek dat hij bouwt aan een groep die werkt vanuit thema’s als Gezondheid, Wonen, Mobiliteit. Dat gaat zover dat hij zelf een gezondheidscentrum heeft opgericht. Op het moment van dit interview lag de verdere ontwikkeling daarvan even stil vanwege corona. Boute: “Bij lijfelijk contact, zoals bij massages, bestaat er altijd kans op besmetting. En je gezondheidscentrum als coronahaard in het nieuws, dat wil je niet.”

Boute houdt zich met zijn kantoor nauwgezet aan de maatregelen die de verspreiding van corona moeten tegengaan. Op het moment van dit interview mochten klanten ook alleen maar komen mét mondkapje. Boute gruwt van mensen die het met die maatregelen niet zo nauw nemen. Boute: “Het recht op vrijheid is natuurlijk een heel groot goed. Maar niets is belangrijker dan het recht op leven. Wat geeft jou het recht om het leven van iemand anders in gevaar te brengen?”

‘Wij krijgen er om de andere dag een nieuwe klant bij’

Corona zal blijven, denkt Boute. En is het geen corona, dan komt er wel weer een ander virus. “Ook dat zal zich gemakkelijk over de hele wereld kunnen verspreiden, doordat we zoveel blijven reizen.” Vaccins bieden slechts beperkt soelaas, omdat virussen muteren of omdat er helemaal nieuwe virussen opduiken. Boute meent dat de wereld überhaupt bevattelijk is geworden voor virussen, en “daar zullen we ons op moeten instellen. Grote events met veel publiek bijvoorbeeld zie ik voorlopig niet terugkeren. En we zullen ons gedrag moeten aanpassen naar een beetje meer afstand houden van elkaar.”

Écht bezig met klantcontact

In de coronasituatie is het belang van relatiebeheer alleen maar groter geworden. Boute structureerde Intergroep al eerder om naar een relatiegedreven kantoor, door administratief personeel te vervangen door relatiebeheerders. “Dus mijn kantoor”, zegt Boute, “is nu écht bezig met klantcontact. In die zin zie ik corona als een uitgelezen kans om de transitie te vervolmaken.”

Zelf belde Boute ook relaties, onder andere in de horeca, om te vragen of het kantoor iets voor ze kon betekenen. “We hebben volop met ondernemers meegedacht hoe ze hun bestaande model snel aan de nieuwe situatie konden aanpassen. Bijvoorbeeld door meer te gaan bezorgen of samenwerking te zoeken met anderen. Met wat creativiteit is er veel mogelijk.”

Boute mist in de coronacrisis goed samenspel met de verzekeraars. “Maatschappijen zijn zó slecht te bereiken. Dat kun je gewoon niet maken, al helemaal niet in een tijd als deze. Verder stoort het mij echt dat verzekeraars en geldverstrekkers zolang tijd nodig hebben om zaken te beoordelen.”

 

Logische stap

Commercieel gezien gaat het Intergroep goed. Boute vertelt dat het kantoor er sinds het begin van het jaar “om de andere dag een nieuwe klant bijgekregen heeft. Dit niet in de laatste plaats dankzij instroom van klanten uit de makelaardij, die draait als een tierelier”.

Het kantoor groeit ook doordat Boute portefeuilles blijft overnemen. Inmiddels gaat het om zes portefeuilles. De meest recente overname leverde Boute ook een goede adviseur Zakelijke Markt op. Inmiddels telt Intergroep 21 medewerkers. Boute vertelt dat hij de medewerkers ook in de toekomst vaker thuis zal laten werken. “We gaan een mix maken van werken thuis en op kantoor. Daarbij let ik er wel op dat mensen niet ook op hun vrije dagen thuis zitten te werken. Die verleiding is groot, maar vrije tijd is ook belangrijk.”

Nieuw is verder dat Boute zich heeft ingekocht bij een vermogensbeheerder (Ark Vermogensbeheer). “Voor mij een logische stap in het verlengde van vrijvallende lijfrentes en vermogensopbouw. Ik denk ook dat wij het zelf beter kunnen brengen bij de klant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Kennis en snelheid

Kennis en snelheid

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”,...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Juffrouw Polis wordt volwassen

Juffrouw Polis wordt volwassen

(Ilse Bosland, Juffrouw Polis, in VVP 2) Juffrouw Polis kennen we van de roze en paarse ballonnen. De vrolijke kleuren blijven, zegt bedenkster Ilse Bosland. “Maar...

Drie succesfactoren voor adviseurs

Drie succesfactoren voor adviseurs

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven:...

Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

Waar is de menselijkheid gebleven?

Waar is de menselijkheid gebleven?

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...

Next step social media

Next step social media

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn,...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...