Corona is een uitgelezen kans

Frank Boute: ‘Maatschappijen zijn zó slecht te bereiken.’

Pandemieën zoals corona, gelooft Frank Boute (Intergroep), zullen een blijvende impact hebben op de wereld. Dat weerhoudt hem echter niet van verder investeren in uitbreiding en verbreding van zijn dienstverlening.

Boute vertelde eerder in deze rubriek dat hij bouwt aan een groep die werkt vanuit thema’s als Gezondheid, Wonen, Mobiliteit. Dat gaat zover dat hij zelf een gezondheidscentrum heeft opgericht. Op het moment van dit interview lag de verdere ontwikkeling daarvan even stil vanwege corona. Boute: “Bij lijfelijk contact, zoals bij massages, bestaat er altijd kans op besmetting. En je gezondheidscentrum als coronahaard in het nieuws, dat wil je niet.”

Boute houdt zich met zijn kantoor nauwgezet aan de maatregelen die de verspreiding van corona moeten tegengaan. Op het moment van dit interview mochten klanten ook alleen maar komen mét mondkapje. Boute gruwt van mensen die het met die maatregelen niet zo nauw nemen. Boute: “Het recht op vrijheid is natuurlijk een heel groot goed. Maar niets is belangrijker dan het recht op leven. Wat geeft jou het recht om het leven van iemand anders in gevaar te brengen?”

‘Wij krijgen er om de andere dag een nieuwe klant bij’

Corona zal blijven, denkt Boute. En is het geen corona, dan komt er wel weer een ander virus. “Ook dat zal zich gemakkelijk over de hele wereld kunnen verspreiden, doordat we zoveel blijven reizen.” Vaccins bieden slechts beperkt soelaas, omdat virussen muteren of omdat er helemaal nieuwe virussen opduiken. Boute meent dat de wereld überhaupt bevattelijk is geworden voor virussen, en “daar zullen we ons op moeten instellen. Grote events met veel publiek bijvoorbeeld zie ik voorlopig niet terugkeren. En we zullen ons gedrag moeten aanpassen naar een beetje meer afstand houden van elkaar.”

Écht bezig met klantcontact

In de coronasituatie is het belang van relatiebeheer alleen maar groter geworden. Boute structureerde Intergroep al eerder om naar een relatiegedreven kantoor, door administratief personeel te vervangen door relatiebeheerders. “Dus mijn kantoor”, zegt Boute, “is nu écht bezig met klantcontact. In die zin zie ik corona als een uitgelezen kans om de transitie te vervolmaken.”

Zelf belde Boute ook relaties, onder andere in de horeca, om te vragen of het kantoor iets voor ze kon betekenen. “We hebben volop met ondernemers meegedacht hoe ze hun bestaande model snel aan de nieuwe situatie konden aanpassen. Bijvoorbeeld door meer te gaan bezorgen of samenwerking te zoeken met anderen. Met wat creativiteit is er veel mogelijk.”

Boute mist in de coronacrisis goed samenspel met de verzekeraars. “Maatschappijen zijn zó slecht te bereiken. Dat kun je gewoon niet maken, al helemaal niet in een tijd als deze. Verder stoort het mij echt dat verzekeraars en geldverstrekkers zolang tijd nodig hebben om zaken te beoordelen.”

 

Logische stap

Commercieel gezien gaat het Intergroep goed. Boute vertelt dat het kantoor er sinds het begin van het jaar “om de andere dag een nieuwe klant bijgekregen heeft. Dit niet in de laatste plaats dankzij instroom van klanten uit de makelaardij, die draait als een tierelier”.

Het kantoor groeit ook doordat Boute portefeuilles blijft overnemen. Inmiddels gaat het om zes portefeuilles. De meest recente overname leverde Boute ook een goede adviseur Zakelijke Markt op. Inmiddels telt Intergroep 21 medewerkers. Boute vertelt dat hij de medewerkers ook in de toekomst vaker thuis zal laten werken. “We gaan een mix maken van werken thuis en op kantoor. Daarbij let ik er wel op dat mensen niet ook op hun vrije dagen thuis zitten te werken. Die verleiding is groot, maar vrije tijd is ook belangrijk.”

Nieuw is verder dat Boute zich heeft ingekocht bij een vermogensbeheerder (Ark Vermogensbeheer). “Voor mij een logische stap in het verlengde van vrijvallende lijfrentes en vermogensopbouw. Ik denk ook dat wij het zelf beter kunnen brengen bij de klant.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Prijs zegt veel over kwaliteit advies

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet...

Geven grootste rijkdom die er is

Geven grootste rijkdom die er is

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is. Wij...

Klant bang dat teller gaat lopen

Klant bang dat teller gaat lopen

Onafhankelijkheid, transparantie, een mogelijk totaal provisieverbod en het zichtbaar maken van echte meerwaarde zijn grote issues voor advieskantoren. Hoe ga...

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Het financieel adviesvak anno 2020, het is balanceren tussen compliance en dienstbaar zijn aan de klant. Maar dat laatste is en blijft het allerbelangrijkste waar...

Advies van waarde wordt beloond

Advies van waarde wordt beloond

“Adviseurs hebben een ongelooflijk belangrijk vak. Wat is er nou mooier om met ondernemers te sparren over hun visie, wensen en onzekerheden en ze vervolgens...

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig...

Beter willen worden

Beter willen worden

“Wij ontwikkelen ons volop. Dit komt niet alleen tot uiting in de (geslaagde) overnames die we recent hebben gedaan, maar bijvoorbeeld ook in de digitalisering...

Klantcontact waarborgen

Klantcontact waarborgen

Er liggen nog heel wat uitdagingen te wachten op financieel adviseurs, maar juist doordat zij steeds klantgerichter werken zullen zij in staat zijn de uitdagingen...

Slimmer adviseren: relatie nog meer centraal stellen

Slimmer adviseren: relatie nog meer centraal stellen

Omgaan met veranderingen en de relatie nog meer centraal stellen. Dat is volgens Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep uit Oisterwijk, slimmer adviseren....

Relatie nog meer centraal stellen

Relatie nog meer centraal stellen

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) Omgaan met veranderingen en de relatie nog meer centraal stellen. Dat is volgens Frank Boute, directeur-eigenaar van Intergroep...