Creabo bank

Rabobank gooit het over een disruptieve boeg. De nieuwe campagne wordt nu eens niet verzonnen door een gerenommeerd reclamebureau, maar door een coalitie van creatievelingen, die de bank nog niet kent. De nieuwe branding zou wel eens het einde kunnen inluiden van ‘een aandeel in elkaar’. Gelukkig maar, want te veel consumenten geloofden dat de bank hier toch vooral een financieel aandeel in de klant mee bedoelde. Via social media deed de bank de oproep: “Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie of TU student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden. We zijn op zoek naar communicatie disruptors, oorspronkelijk, onconventioneel en onderscheidend.”

Helder over de nieuwe positionering is de bank nog niet. “Wij hebben het verhaal en de strategie van de bank vertaald in een heldere positionering. We komen met nieuwe uitdagende projecten om onze klanten verder te versterken.” Daar moet je het als muzikant of social media influential dan maar mee doen. Als je toehapt, weet je in ieder geval dat je een “revolutionair partnership” moet aangaan dat “een nieuwe lat in de markt wil leggen”. Dat wil zeggen dat een creatieveling een coalitie moet aangaan met een andere partij. Een orkest bijvoorbeeld met een manager. En samen moeten ze iets iconisch gaan bouwen dat de Rabobank weer kleur op de wangen geeft. Niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld.

Er is een marketingbudget beschikbaar van zo’n 10 miljoen euro. Hoe kom je als creatieveling aan boord? Door kort en bondig duidelijk te maken hoe je te werk gaat. “De vijf meest veelbelovende ruwe ideeën en coalities krijgen een concrete briefing om uiteindelijk te kunnen beoordelen wie met Rabobank gaat samenwerken.”

Innovatief is het zeker. Dat moet je de bank nageven. En het past ongetwijfeld bij de nieuwe positionering, ook al kunnen creatievelingen hier alleen maar naar gissen. Er is niets tegen innovatie, zeker niet als het woord ingezet voor een betere of leukere wereld en daar lijkt het de Rabobank ook wel om te doen. En toch zijn er twijfels. De schandalen zijn nog niet vergeten. Van de Libor-affaire, de gesponsorde doping van wielrenners, betrokkenheid bij vastgoedfraude, de massale verkoop van rentederivaten aan kleine ondernemers tot aan de verdenking van medeplichtigheid bij het witwassen van crimineel geld van Mexicaanse drugskartels. Om dan de samenleving op te roepen om nieuwe iconen te bouwen voor de bank gaat ver. Eerst het huis langdurig

‘Eerst het huis langdurig op orde en dan pas de vlag uit, is het devies. Niet andersom’

op orde en dan de vlag uit, is het devies. Niet andersom. Het meest verontrustend is echter de manier waarop de Rabobank de reclamebureaus afschrijft. De ideeën van deze bureaus – waar de bank jarenlang op steunde – worden nu weggezet als conventioneel, saai en voorspelbaar. En zijn dat nu juist niet de waarden die de gemiddelde burger graag terugziet in een bank? De Rabobank gaat echter voor disruptief, onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend. Ben benieuwd…

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Hamer: SER-advies is signaal dat het zo niet langer kan

Hamer: SER-advies is signaal dat het zo niet langer kan

“Het SER-advies is niet meer dan een aansporing tot ander gedrag, het is een signaal dat het niet langer zo kan.” Dit zei SER-voorzitter Mariëtte...

Kom in actie voor een diverse en inclusieve financiële sector

Kom in actie voor een diverse en inclusieve financiële sector

“Het is onze taak om ons hard te maken voor financieel dienstverleners die niemand buitensluiten, die talenten niet onbenut laten en die klanten optimaal bedienen....

"Familiebedrijf niet de beste werkgever"

"Familiebedrijf niet de beste werkgever"

Familiebedrijven investeren gemiddeld gezien minder in hun werknemers dan vergelijkbare niet-familiebedrijven. Ook is er een groot verschil als het gaat om flexibele...

Ikbenfrits: veel banken leven AFM-leidraad oversluitboete niet na

Ikbenfrits: veel banken leven AFM-leidraad oversluitboete niet na

Uit onderzoek van ikbenfrits blijkt dat veel banken de AFM-leidraad bij het berekenen van een oversluitboete. niet naleven. Het onderzoek werd besproken in televisieprogramma...

Jongeren Achmea winnen Partnership Verkiezing 2019

Jongeren Achmea winnen Partnership Verkiezing 2019

Finbudy, een app die schulden moet helpen voorkomen door gebruikers in- en overzicht te geven in hun bestedingsbedrag, heeft de Partnership Verkiezing 2019 gewonnen....

Samenwerkingsverband financiële zelfredzaamheid van start

Samenwerkingsverband financiële zelfredzaamheid van start

Een aantal financiële dienstverleners slaan samen de handen ineen om meer financiële zelfredzaamheid voor burgers mogelijk te maken. De partijen zijn APG,...

Lakeman belicht in nieuw boek wanpraktijken renteswaps

Lakeman belicht in nieuw boek wanpraktijken renteswaps

Pieter Lakeman (Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie) belicht in zijn nieuwe boek ‘Banken & falende toezichthouders’ de oorzaken van de miljardenschade...

Rabobank stelt verwachte prijsstijging huizen naar beneden bij

Rabobank stelt verwachte prijsstijging huizen naar beneden bij

De economen van de Rabobank hebben hun voorspelling van de stijging van de huizenprijzen in 2019 naar beneden bijgesteld van zeven naar zes procent. Het aantal...

Online training 'dementie bij de bank'

Online training 'dementie bij de bank'

'Samen dementievriendelijk', een gezamenlijk initiatief van Alzheimer Nederland, PGGM en het ministerie van VWS, heeft de online training ‘dementie bij de...

Rood staan duurst bij ING en Rabobank

Rood staan duurst bij ING en Rabobank

De rentetarieven die banken hanteren voor klanten die rood staan, bedragen gemiddeld 9,96 procent, zo blijkt uit een analyse van Geldshop.nl. ING en Rabobank hanteren...